ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

7 سوپر اسپرت سریع تر از خودروهای فرمول 1

اگر مایل به تجربه سرعت جنون آوری هستید که تا پیش از این تنها در بازی های ریسینگ مثل NFS به آن دست یافته بودید به پول فراوان و صبر زیاد نیاز دارید. خودروهای سوپراسپرت ...

آرمین نعم الحبیب
نوشته شده توسط آرمین نعم الحبیب | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

اگر مایل به تجربه سرعت جنون آوری هستید که تا پیش از این تنها در بازی های ریسینگ مثل NFS به آن دست یافته بودید به پول فراوان و صبر زیاد نیاز دارید. خودروهای سوپراسپرت کنونی حاصل نبوغ و طمع بشریت برای دستیابی به غیرممکن ها هستند. بی هیچ شکی خودروهای مخصوص فرمول 1 به شدت سریع و قدرتمند هستند، پس چه مواردی آن ها را از سوپر اسپرت ها متمایز می کند؟

تصویری از بازی NFS Payback

سوپراسپرت های امروزی راحتی، کاربرد و امکانات رفاهی بسیار بیشتری را در اختیار صاحبان خود قرار می دهند اما فاقد مانورپذیری و شتاب بالای خودروهای فرمول 1 هستند. خودرو های فرمول 1 کنونی تنها به زمانی در حدود 2 ثانیه برای دستیابی به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون نیاز دارند؛ و برعکس. هر سانتی متر مربع فیبر کربن بکار رفته در این خودروها و حتی کوچکترین پیچ ها و اتصالات به منظور دستیابی به بهترین عملکرد ممکن طراحی شده و شکل می گیرند.

خودروی فرمول 1 ویلیامز FW38

این خودروهای مسابقه ای برای دست یابی به Downforce بالا، حداکثر سرعت را فدا می کنند. ممکن است با یک بوگاتی ویرون در مسیر مستقیم به سرعت 400 کیلومتر بر ساعت برسید اما خودروهای فرمول 1 می توانند با 300 کیلومتر بر ساعت به راحتی از پیچ ها عبور کنند؛ امری که هر سوپراسپرتی از انجام آن عاجز است.

جالب است بدانید رکورد بالاترین سرعت ثبت شده در مسابقات فرمول 1 مربوط به رقابت جایزه بزرگ مکزیک در سال 2016 و خودروی FW38 تیم ویلیامز مرسدس بنز با 372 کیلومتر بر ساعت است. در ادامه به ترتیب، به معرفی 7 سوپر اسپرت سریع تر از اتومبیل های فرمول 1 می پردازیم.

1- مک لارن F1؛ 386 کیلومتر بر ساعت

اولین خودروی جاده ای مک لارن به لطف پرفرمنس جادویی خود به سرعت تبدیل به گل سرسبد خودروهای سوپراسپرت دهه 90 میلادی شد. این ابر خودرو امروزه بسیار با ارزش بوده و جزء محبوب ترین خودروهای کلکسیونی به حساب می رود.

F1 در سال 1992 میلادی معرفی شد و با استفاده از پیشرانه 12 سیلندر 6.1 لیتری تولید شده توسط ب ام و توانست به سرعت 386 کیلومتر بر ساعت دست یابد و به این ترتیب سریع ترین خودروی دنیا با پیشرانه تنفس طبیعی زاده شد. یکی از ویژگی های جذاب این خودرو نحوه قرارگیری راننده در وسط کابین است.

2- بوگاتی ویرون؛ سرعت 402 کیلومتر بر ساعت

کمپانی بوگاتی در سال 2005، تحت مدیریت فولکس واگن، یکی از تاثیرگذار ترین خودروهای صنعت اتومبیل سازی با نام ویرون را تولید و معرفی کرد. پیشرانه‌ی 16 سلیندر 8 لیتری این خودرو با کمک 4 توربو شارژر 1000 اسب بخار قدرت تولید می کرد و ویرون را قادر می ساخت تا در عرض 2.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت 409 کیلومتر بر ساعت برسد.

نسخه استاندارد ویرون با برچسب قیمت فراتر از 1 میلیون دلار از گران قیمت ترین خودروهای جهان محسوب می شود.

3- آلتیمیت آئرو؛ 412 کیلومتر بر ساعت

شرکت سوپر اسپرت سازی آمریکای شمالی یا SSC با مدل آئرو خود رکورد سریع ترین خودروی جاده ای را در کتاب گینس و در سال 2007 از آن خود کرد. البته در سال 2010 بوگاتی با معرفی خودروی ویرون سوپر اسپرت دوباره تاج پادشاهی را بر سر خودش نهاد.

این سوپر اسپرت موتور وسط به کمک پیشرانه 6.4 لیتری 8 سیلندر خود 1183 اسب بخار را به محور عقب انتقال می داد. اگر فکر می کنید این امر ترسناک است پس باید اضافه کنم که به دلیل کاهش وزن هرچه بیشتر، آلتیمیت آئرو فاقد هرگونه سیستم کنترل لغزش و ترمز ABS بود. محصول بعدی این کمپانی با نام تواتارا (Tuatara) در دست توسعه قرار دارد.

4- بوگاتی شیرون؛ 420 کیلومتر بر ساعت

بر خلاف تصور قبلی بوگاتی شیرون جایی در صدر این فهرست ندارد. البته فعلاً! بوگاتی ادعا می کند آخرین محصولش قادر به دستیابی به سرعتی فراتر از 420 کیلومتر بر ساعت است اما نبود تایر های مناسب که توان تحمل فشار و حرارت تولیدی توسط این سوپراسپرت را در سرعت های بالا داشته باشند دست بوگاتی و شیرون را تنگ تر از هر زمان دیگری کرده اند.

شیرون با 1479 اسب بخار قدرت به هیچ عنوان خودروی ضعیفی نیست. از طرفی انتظار می رود بوگاتی با معرفی نسخه ای قوی تر از شیرون، درست مانند نسخه سوپر اسپرت ویرون، بتواند چشمه ای از هنر خود را به رخ رقبا بکشد.

5- بوگاتی ویرون سوپراسپرت؛ 431 کیلومتر بر ساعت

این نسخه ارتقا یافته از ویرون در سال 2010 معرفی شد و همچنان سریع ترین محصول تولیدی بوگاتی نام دارد. سوپراسپرت با 200 اسب بخار قدرت و 250 نیوتون متر گشتاور بیشتر، بسیار قوی تر از نسخه ابتدایی ویرون بوده و بدنه تماماً ساخته شده از فیبر کربن، آن را سبک تر از ویرون می کند.

ویرون سوپراسپرت در حالت عادی، برای محافظت از تایرها، از محدود کننده سرعت بهره می برد. بنابراین به طور معمول دستیابی به رکورد 430.98 کیلومتر بر ساعت برای این ابر خودرو غیرممکن است. همین مورد سبب شد تا شک و شبهاتی در مورد اعتبار این رکورد پدید آید؛ اما مدتی بعد کارشناسان گینس مهر تایید دیگری بر این رکورد زدند و خیال هواداران این برند را راحت کردند.

6- هنسی ونوم GT؛ 435 کیلومتر بر ساعت

هنسی ونوم جی تی در سال 2011 توسط هنسی پرفورمنس انجنیرینگ تولید و معرفی شد. با استفاده از پیشرانه 7.0 LSX شورولت و شاسی ساخته شده توسط کمپانی انگلیسی لوتوس، این هیولای آمریکایی قادر است تا در 13.63 ثانیه به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت دست یافته و از این حیث در کتاب رکورد های گینس دارای رکورد باشد.

در فوریه سال 2014 با ثبت رکورد حداکثر سرعت 435 کیلومتر بر ساعت، هنسی ونوم جی تی موجب شگفتی صنعت خودروسازی شد. اما به دلیل سخته شدن تنها 13 دستگاه از این خودرو، رکورد فوق در گینس ثبت نشد.

7- کونیگ زگ آگرا RS؛ 447 کیلومتر بر ساعت

در زمان نوشتار این مقاله کونیگ زگ آگرا RS با ثبت رکورد حداکثر سرعت 447 کیلومتر بر ساعت رسماً سریع ترین خودروی جهان است. پیشرانه 5 لیتری 8 سیلندر این خودرو دارای قدرت فوق العاده 1160 اسب بخار بوده که در صورت سفارش پکیج باتری 1000 کیلوواتی این خروجی به 1341 اسب بخار افزایش می کند.

این سوپراسپرت شگفت انگیز قادر است تا تنها در 36.5 ثانیه از 0 به 400 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده و سپس به طور کامل توقف کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • мσнαммα∂.α.ʝ
    мσнαммα∂.α.ʝ | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    فقط ویرون اسپرت مطلب عالی بود

  • Behrooz A
    Behrooz A | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

    چه مقایسه چرتی

مطالب پیشنهادی