ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشگاه تهران
تکنولوژی

آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشگاه تهران از آمارهای جدید تلگرام می‌گوید

برخی از دولتمردان از جمله رییس سازمان فناوری اطلاعات و رییس شورای عالی فضای مجازی خبر از کاهش بازدیدها در پیام‌رسان تلگرام بعد از فیلترینگ آن داده‌اند. با این حال تا امروز آمار رسمی و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۲

برخی از دولتمردان از جمله رییس سازمان فناوری اطلاعات و رییس شورای عالی فضای مجازی خبر از کاهش بازدیدها در پیام‌رسان تلگرام بعد از فیلترینگ آن داده‌اند. با این حال تا امروز آمار رسمی و با جزییات چندانی از این موضوع منتشر نشده بود. آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشگاه تهران به مدیریت دکتر «مسعود اسدپور» چندین سال است در حوزه آمارگیری کار می‌کنند و سایت‌هایی چون مجلس‌گرافی (مرکز عملکرد نمایندگان مجلس) را در کارنامه خود دارند، حال این مجموعه آماری از فعالیت‌های تلگرام در روزهای قبل و بعد از فیلترینگ را ارائه داده است.

بر اساس اینفوگرافی این سازمان تغییر فاحشی در بازدید مطالب تلگرام درزمان قطعی سراسری این پیام‌رسان، درست چند روز قبل از فیلترینگ کامل آن رخ داد و بعد دوباره آمار اوج گرفت و در نهایت با مسدود شدن این پلتفرم پیام‌رسان، شاهد افول تعداد بازدیدها و مطالب هستیم.

آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشگاه تهران
همانطور که میبینید حدود ۴۰ درصد کاهش میزان استفاده از تلگرام را داشتیم که البته با یک شیب ملایم بازهم رو به افزایش است

«احسان اصلانی» یکی از کارشناسان آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشگاه تهران در گفتگوی خود با دیجیاتو از سابقه چندین ساله این مرکز در آمارسنجی و همکاری‌های آنها با خبرگزاری‌ها و نهادهای دولتی می‌دهد و به ما اطمینان خاطر می‌دهد که ارقام مندرج در این آمار تا حد زیادی درست هستند:

«در سامانه پایش ما نزدیک به 900 هزار کانال فارسی زبان پابلیک تلگرامی وجود دارد که روزانه پایش می‌شوند. البته رصد کردن مجموعه ما صرفا به تلگرام محدود نمی‌شود و کل فضای وب و دیگر شبکه‌های اجتماعی را نیز در برمی‌گیرد. ما اطلاعات را به صورت انبوه جمع آوری کرده و با آنالیز کردن آنها، داده‌هایی را به صورت رسمی منتشر می‌کنیم و دیتای خودمان را روزانه آپدیت نگه می‌داریم. آمارهای مجموعه بارها توسط وزارتخانه‌ها راستی آزمایی شده و صحت و سقم آنها تایید شده است.»

آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشگاه تهران

اصلانی باور دارد که سیستم مانیتورینگی که صورت گرفته حکایت از کم شدن تولید محتوا و بازدید از کانال‌های تلگرامی می‌دهد و خبر می‌دهد که عموما تولید محتوا همیشه برتری نسبی نسبت به بازدیدها داشته است.

«آزمایشگاه شبکه اجتماعی» دانشگاه تهران با ادعای تلاش برای تحلیل آنچه به طور عام شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود از نرم‌افزارهای‌ پیام رسان موبایلی تا سایت‌ها را در سرفصل کارهای خود قرار داده است. به گفته مسئولان این آزمایشگاه رصد و جمع آوری اطلاعات از انواع منابع باز اطلاعاتی مثل خبرگزاری‌ها و دیگر پیام‌های رد و بدل شده در سامانه‌های عمومی هست که تحلیل خودکار آنها روی سیستم‌های مرکز صورت می‌پذیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • Heh
    Heh | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    خب که چی

  • pouya s
    pouya s | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    درسته قبلا بیست بار چک می کردیم حالا ده بار اما منتقل نشدیم و همچنان هستیم

  • Reza Goodarzi
    Reza Goodarzi | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    برید جمش کنین. تلگرام عشقه. پیام رسان داخلی مزخرف ترین پیام رسان دنیاس

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی