ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نئاندرتال
علمی

دانشمندان به دنبال بازسازی مغز انسان های نئاندرتال هستند

دانشمندان به منظور درک تفاوت های مغزی بین انسان های امروزی و نئاندرتال، به دنبال تولید مغزهای مینیاتوری بر اساس DNA این موجودات هستند. محققان «انستیتوی ماکس پلانک» در «لایپزیش» آلمان طی ماه های آینده ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

دانشمندان به منظور درک تفاوت های مغزی بین انسان های امروزی و نئاندرتال، به دنبال تولید مغزهای مینیاتوری بر اساس DNA این موجودات هستند.

محققان «انستیتوی ماکس پلانک» در «لایپزیش» آلمان طی ماه های آینده با استفاده از سلول های بنیادی و دستکاری ژنتیکی نمونه های کوچکی از مغز انسان های نئاندرتال را پرورش خواهند داد.

این بافت ها ارگانوئید نام دارند که برای بازتولید اندام های انسان یا سایر حیوانات در ابعاد کوچکتر و به منظور مطالعه و تحقیق به کار می روند.

مغزهای مذکور علی رغم ناتوانی در تفکر یا تولید احساسات، برخی ساختارهای افراد بالغ از قبیل استفاده از زبان، اجتماعی شدن و برنامه ریزی را تقلید می کند. بنابراین دانشمندان امیدوارند برای نخستین بار به تفاوت های زیستی بین انسان مدرن و اجداد نئاندرتالش پی ببرند.

پروفسور Svante Pääbo، مدیر «دپارتمان ژنتیک انستیتوی ماکس پلانک» درباره اهمیت این تحقیق می گوید:

نئاندرتال ها نزدیکترین خویشاوندان به انسان های امروزی هستند، از اینرو انجام این مقایسه و تعیین تفاوت های بین ما و آنها، در تعریف گونه انسانی اهمیت زیادی دارد.

پروفسور Pääbo پیش از این در رمزگشایی ژنوم نئاندرتال نقش داشته و حالا گروه او از طریق تکنیک های ویرایش ژن پیشرفته به دنبال برگرداندن ویژگی های این گونه منقرض شده هستند.نئاندرتال انستیتوی مذکور قبلا «ژن های احساس درد» نئاندرتال را به تخم قورباغه تزریق کرده اند تا آستانه درد این موجودات را نسبت به انسان های امروزی مشخص کنند.

آزمایشات قبلی حاکی از این است که هر انسان امروزی غیر آفریقایی از ۱ تا ۴ درصد ژنوم این گونه برخوردار است. علاوه بر این شواهدی به دست آمده که نشان می دهد این موجودات مرده های خود را دفن کرده، در غارها آثار هنری خلق کرده و مغزهایی بزرگتر از ما داشته اند. از سوی دیگر یافته های محققان اسپانیایی از شباهت نسبی فرایند رشد کودکان نئاندرتال با کودکان امروزی حکایت دارد.

تماشا کنید: آیا می توانیم به حافظه مان اعتماد کنیم؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • morteza
    morteza | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    وقتی یه دروغ بزرگ رو خیلی ها باور نمی کنن حالا زدن تو کار ساخت دروغ

  • Name
    Name | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

    بیان روی مغز مسولین کشور ما آزمایش کنند به نتیجه بازسازیشون میرسند

مطالب پیشنهادی