ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دو سوم سربازان چنگیز خان مغول به هپاتیت ‌B مبتلا بوده اند

دار و دسته چنگیز خان مغول در سال ۱۲۰۶ میلادی به فلات آسیا هجوم بردند و بعد از جنگ و کشتارهای گسترده امپراتوری واحدی متشکل از قبایل مختلف را در این ناحیه ایجاد کردند. چنگیز ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

دار و دسته چنگیز خان مغول در سال ۱۲۰۶ میلادی به فلات آسیا هجوم بردند و بعد از جنگ و کشتارهای گسترده امپراتوری واحدی متشکل از قبایل مختلف را در این ناحیه ایجاد کردند.

چنگیز خان در ادامه امپراتوری گسترده ای را بنا نهاد که چین مدرن را در بر می گرفت و در ادامه لشگرکشی هایش به غرب هجوم برد و لهستان و مجارستان را هم به زیر لوای خود آورد.

اما آنطور که نشریه آرس تکنیکا گزارش داده سربازان کماندار و سوار بر اسب او به یک اپیدمی دچار بودند. براساس این گزارش دو سوم از نفرات تحت امر این فرمانروا ظاهرا به هپاتیت B مبتلا بودند؛ هپاتیت B همان ویروس کشنده ای است که کبد را مورد هجوم قرار داده و در نهایت به سرطان ختم می شود.

در گزارش آرس تکنیکا همچنین به شواهد دیگری اشاره شده که زمان حدودی آغاز این اپیدمی را نشان میدهند. به نظر می آید نسل های قبلی سربازان مغول حامل شکلی از یک پاتوژن بوده اند که در نسل های بعدی به شکل طاعون ظاهر شده است.


در حال حاضر منشاء هپاتیت B نامعلوم است اما DNA تازه کشف شده در استخوان ها و دندان های به دست آمده از آسیایی تبارهای گذشته (شامل روسیه، قزاقزستان، چین، ترکمنستان و ازبکستان) حاوی اطلاعات مفیدی در این باره است.
این کشف را Eske Willerslev ژن شناس مطرح دانشگاه کپنهاگ دانمارک انجام داده است.

تیم تحت سرپرستی او ۱۲ ژنوم باستانی که دچار آلودگی ویروسی شده و در این سال ها بهتر از بقیه حفظ شده بودند (مجموعه کاملی از کد DNA) را مورد بررسی قرار داده و آنها را با ژنوم های مدرن ترکیب کردند تا به سازوکار تغییر هپاتیت B در طول سالیان پی ببرند.

در سودان جنوبی بالغ بر ۲۲ درصد از مردم به هپاتیت B مبتلا هستند

از آنجایی که افراد آلوده به این ویروس معمولا حجم بالایی از از آن را در طول سالیان در نمونه خون خود دارند، بررسی ژنوم های آلوده قدیمی کاری به نسبت ساده است و شانس آنکه DNA مربوط به این ویروس در سلول های استخوانی فرد بیمار باقی بماند نیز بالا خواهد بود.

اما محققان دانشگاه کپنهاگ در بررسی های خود متوجه شدند که هپاتیت B تا هزاران سال بخشی از زندگی مغول ها بوده است. آنها همچنین با گونه خاصی از این ویروس مرگبار برخورد کردند که منقرض شده یا اینکه حدود ۴۵۰۰ سال پیش ریشه کن شده است.

البته همین حالا نیز بخش هایی از جهان بیشتر از سایر نواحی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و برای نمونه امروزه در سودان جنوبی بالغ بر ۲۲ درصد از مردم به هپاتیت B مبتلا هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ‌شکور حسین
    ‌شکور حسین | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    عجب

مطالب پیشنهادی