ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویکی پدیا
علمی

ویکی پدیا به ماه می رود

یک شرکت غیرانتفاعی به نام Arch Foundation قصد دارد میلیون ها صفحه ویکی پدیا را روی لوح های فلزی کوچکی حک کرده و به ماه بفرستد. این صفحات قرار است که از نسخه انگلیسی ویکی پدیا ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

یک شرکت غیرانتفاعی به نام Arch Foundation قصد دارد میلیون ها صفحه ویکی پدیا را روی لوح های فلزی کوچکی حک کرده و به ماه بفرستد.

این صفحات قرار است که از نسخه انگلیسی ویکی پدیا استخراج شوند و در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش برود، محتوای انتخابی ظرف دو سال آینده در سطح ماه قرار می گیرد. کل حجم این آرشیو نیز هم اندازه با یک سی دی خواهد بود.

Arch Foundation در سال ۲۰۱۵ میلادی با هدف ایجاد آرشیوهایی در رابطه با بشریت و انتقال این آرشیوها به سیارات دیگر راه اندازی شد. طبق گزارشی که نشریه ورج در این باره منتشر کرده است Arch Foundation در نظر دارد به عنوان پروژه تازه خود محتوای ویکی پدیا را روی لوح های فلزی کوچکی که ضخامتی کمتر از موی انسان دارند حک کرده و به کره ماه بفرستد.

حجم کل این آرشیو از ابعاد یک CD فراتر نخواهد رفت

بنابراین قرار شده که میلیون ها صفحه از این سایت روی صفحات فلزی حک شوند و حجم کل این صفحات ظاهرا از یک سی دی فراتر نمی رود. این آرشیو در واقع نوعی بک آپ از دیتای تولید شده در رابطه با بشریت، تاریخچه و فرهنگ آن است و بناست که در صورت بروز بلایای بزرگ برای زمین نقش تاریخ ماندگار بشریت را ایفا کند.

در نهایت انسان های آینده -یا شاید بهتر باشد بگوییم خوش اقبال هایی که قرار است به سیارات دیگر بروند- ممکن است این دیتا را پیدا کرده و به چشم انداز و دیدگاهی کلی در رابطه با حیات در زمان حضور انسان دست پیدا کنند.

علاوه بر صفحات ویکی پدیا اما که در برگیرنده برخی اطلاعات غیرانگلیسی مهم هم می شود این تیم در نظر دارد که پروژه موسوم به روزتا از بنیاد Long Now را هم به ماه بفرستد که آن نیز در برگیرنده بیش از ۱۵۰۰ زبان انسانی است.

طبق خبر نشریه ورج این موسسه غیرانتفاعی در نظر دارد به زودی اطلاعات بیشتری را در رابطه با دیگر پروژه های در دست انجامش ارائه نماید. در نظر داشته باشید این نخستین باری نیست که شرکت مورد بحث اطلاعات مشخصی را به فضا می فرستد و پیشتر پروژه های دیگری نظیر آرشیو تراژدی سه گانه این بنیاد را هم به فضا فرستاده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • جیمی ارغوان
    جیمی ارغوان | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

    بعد درآمدشون از کجاست؟
    هزینه تحقیقات، انجام و ارسال کمی نیست!

  • mr.arash
    mr.arash | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

    بهترین کار ایرانی ها هم رفتن به بیرون از خاک هستش

مطالب پیشنهادی