ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

RoboFly
علمی

حشره رباتیکی که با پرتوهای لیزر پرواز می کند [تماشا کنید]

یکی از مشکلاتی که بیشتر حشره های رباتیک با آن مواجه هستند، نیاز به منبع نیرویی است که در آنها تعبیه می شود. این موضوع موجب سنگین شدن آنها شده و به این ترتیب بال ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

یکی از مشکلاتی که بیشتر حشره های رباتیک با آن مواجه هستند، نیاز به منبع نیرویی است که در آنها تعبیه می شود. این موضوع موجب سنگین شدن آنها شده و به این ترتیب بال های ظریفشان توانایی بلند کردن آنها از زمین را نخواهند داشت. البته ربات «RoboFly» که محققان دانشگاه واشینگتن توسعه داده اند به واسطه لیزر این مشکل را حل کرده است.

این محققان موفق شده اند روشی برای انتقال نیرو به حشرات رباتیک را توسعه دهند. به این منظور از طریق تاباندن پرتو لیزر، نیروی مورد نیاز ربات تأمین می شود و نیاز به استفاده از منبع تغذیه جداگانه ای نخواهد بود.

بنا بر گفته های «ساویر فولر» از افراد دخیل در این پروژه، پیش از این ایده ربات های پرنده بیسیم در اندازه حشرات شبیه به فیلم های علمی-تخیلی به نظر می رسید، اما ربات جدید محققان را یک قدم دیگر به توسعه نمونه بیسیم در سایز کوچک نزدیکتر کرده است.

RoboFly از یک پرتو لیزر نامرئی نیرو می گیرد که به یک سلول فوتوولتائیک (سیستم تولید برق از طریق نور) روی ربات ارسال می شود. به این ترتیب انرژی نور به انرژی الکتریکی بدل می شود.

با این حال این میزان انرژی هنوز به حدی نیست که بتواند بال ها را حرکت دهد. به این منظور تیم محققان برد مدار ویژه ای را به ربات اضافه کرده اند که ولتاژ 7 ولت دریافت شده را به 240 ولت تبدیل می کند.

علاوه بر این یک میکرو کنترلر هوشمند را به همان مدار اضافه کرده اند. بنا بر گفته های محققان به واسطه این بخش، ربات می تواند مشابه با یک پرنده واقعی که می داند چه زمانی باید عظلات خود را برای بال زدن حرکت دهد، عمل نماید.

با اینکه RoboFly هنوز نمی تواند به خوبی پرواز کند، ولی نتایج آزمایش ها حکایت از آینده ای روشن در زمینه پرواز کامل حشرات رباتیک دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی