ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

گزارش دیجیاتو از رژه خودروهای کلاسیک با پلاک تاریخی در تهران

46 خودرو تاریخی بعد از حدودا دوماه نمایش در کاخ موزه سعدآباد به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در خیابان‌های تهران رژه رفتند تا مردم را بیشتر با میراث صنعتی و فرهنگی ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

46 خودرو تاریخی بعد از حدودا دوماه نمایش در کاخ موزه سعدآباد به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در خیابان‌های تهران رژه رفتند تا مردم را بیشتر با میراث صنعتی و فرهنگی تاریخ معاصر کشور آشنا کنند.

46 خودرو و 4 موتور تاریخی از کاخ موزه سعدآباد به خط شدند و با همراهی مسئولان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، پلیس راهور ناجا و امداد خودرو، مسیر60 کیلومتری به سازمان میراث فرهنگی، موزه ملی و کاخ نیاوران را طی کردند.

«کیا پارسا» مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد در گفتگو با دیجیاتو بازدید شهروندان از مجموعه خودروهای تاریخی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت:

«مجموعه سعد آباد تمام تلاش خود را برای ایجاد جذابیت بیشتر به کار گرفته است. مجموعه خودروهای تاریخی از اول فرودین ماه سال 97 در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد شروع به کار کرد و تعداد زیادی بازدید کننده داشت. امروز هم همزمان با روز جهانی موزه نمایشگاه خودروهای کلاسیک به کار خود پایان می‌دهد و رژه‌‌ای در سطح شهر اجرا می‌کند. مجموعه سعد آباد سالانه برنامه‌های خودروهای تاریخی را به تناوب خواهد داشت.»

کاروان خودروهای کلاسیک در هر مقصد مدتی توقف داشتند و جز شهروندان، توریست‌ها هم توجه خوبی به آنها نشان دادند. البته این هیجان محدود به ایستگاه‌ها نبود و ماشین‌های تاریخی هر از گاه در ترافیک خیابان‌ها مورد محاصره مردم دوربین به دست قرار می‌گرفتند.

در این رژه خودروهایی کم نظیر از کمپانی‌های فورد، بنز، پورش، BMW، فیات و فولکس واگن شرکت کرده بودند که گفته می‌شود مجموع ارزش‌ آنها بیش از 30 میلیارد تومان است.

قدیمی‌ترین خودرو کاروان بنز مدل 1952 و جوان‌ترین آنها فولکس واگن مدل 1974 بود. در این کاروان دو خودرو بیش از همه جلب نظر می‌کردند، یکی شورولت کوروت C3 سیاه رنگ و دیگری بنز 220 کروکی مدل 1954 که از هرکدام تنها یک دستگاه در ایران وجود دارد.

پلاک تاریخی نکته قابل توجه در رژه خودروهای کلاسیک بود. چراکه در چند سال اخیر پروسه دریافت پلاک تاریخی بسیار جنجال کرد و تعداد زیادی از مالکان خودروهای کلاسیک به آن اعتراض کردند.

در این کاروان هم تنها 12 خودرو پلاک تاریخی داشتند و سایر خودروها با پلاک ملی تردد می‌کردند.  به گفته «رامین افشاری» مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی:

«در گذشته قوانینی در کشور وجود داشت که خودروها پس از ۲۵ سال از رده خارج و اوراق می‌شدند و یا اجازه تردد در شهر را نداشتند، اما با حمایت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این قانون اصلاح شد و کارگروهی با عنوان خودروهای تاریخی که اعضای مختلفی از دیگر وزارتخانه‌ها دارد، ‌تشکیل شد.

خودروهای تاریخی برای دریافت این پلاک خاص باید نخست ثبت نام کنند و مراحل کارشناسی پلیس، نیروی انتظامی و ارزش‌گذاری تاریخی را طی و پس از تأیید پلاک خودرو تاریخی را دریافت کنند. در حال حاضر ۷۵۰ خودرو تاریخی شناسایی شده‌اند که تنها ۱۵۰ دستگاه موفق شدند این پلاک را دریافت کنند.»

به جز «محدودیت در تردد» بیشتر اعتراض مالکان خودروها به این نکته بود، «درصورتیکه خودروها در کارشناسی پلیس پذیرفته نشده و پلاک تاریخی به آنها تعلق نگیرد، اوراق خواهند شد.» بنابراین بسیاری از مالکان ترجیح دادند سراغ پلاک تاریخی نروند.

«سلمان یارمحمدی» مدیر اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، به دیجیاتو توضیح داد:

«در روند تبدیل آئین نامه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی هیئت وزیران به دستورالعمل اجرایی، بسیاری از مالکان خودروهای تاریخی اعتراض کردند چون محدودیت هایی برای آنها اعمال شده بود. ما هم سعی کردیم به که قانون به نفع مالکان خودرو باشد به همین دلیل از مالکان دعوت کردیم تا نظرات آنها را بشنویم که در نتیجه این گفتگوها، آئین نامه تلطیف شد و در حال حاضر 300 خودرو در نوبت اخذ پلاک تاریخی هستند و ما تخمین می‌زنیم که حدود 7 تا 8 هزار خودرو تاریخی در کشور وجود دارند.»

یکی از خدمات کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به دارندگان خودروهای کلاسیک که یارمحمدی به آن اشاره کرد، رایزنی این کانون با گمرک کشور بود که در پی آن قانونی تصویب و به تمام گمرک‌ها کشور ابلاغ شد تا صاحبان خودروها بتوانند به راحتی قطعات مورد نیاز خودروهای خود را وارد کنند.

کمتر از دوسال قبل بود که خبر واردات قاچاق 300 تا 400 دستگاه خودرو کلاسیک به کشور منتشر شد. یارمحمدی معتقد است که این روند ادامه دارد چراکه سود خوبی عاید قاچاقچی‌ها می‌شود:

«قطعا با قاچاق برخورد خواهیم کرد، منتها هنوز با این دسته خودروها روبرو نشده‌ایم چراکه این خودروها قابل شناسایی هستند. هفت کارشناس خودروها را بررسی می‌کنند که ازین تعداد سه کارشناس از پلیس راهور هستند و سوابق و شماره شاسی خودرو را بررسی می‌کنند. در صورتی که سابقه آنها ثبت نشده باشد، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وارد شده و این خودروها به موزه‌ها تحویل داده می‎شود.»

او به دوستداران خودروهای کلاسیک و کسانیکه قصد خرید خودرو کلاسیک دارند توصیه کرد که قبل خرید حتما از مراجع قانونی استعلام بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی