ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گاز CFC-11 لایه اوزون
علمی

انتشار گاز مخرب CFC-11 از منبعی ناشناس در حال تخریب لایه اوزون است

حدود ۳۰ سال پیش تمام کشورهای دنیا متعهد شدند که تولید و استفاده از گاز کلروفلوئوروکربن موسوم به «CFC-11» را به طور کامل متوقف کنند تا از آسیب گسترده به لایه اوزون جو زمین جلوگیری ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

حدود ۳۰ سال پیش تمام کشورهای دنیا متعهد شدند که تولید و استفاده از گاز کلروفلوئوروکربن موسوم به «CFC-11» را به طور کامل متوقف کنند تا از آسیب گسترده به لایه اوزون جو زمین جلوگیری شود. اما به تازگی فاش شده که گاز مذکور در حجم قابل توجه از جایی در دنیا دوباره در حال انتشار به اتمسفر است.

به گزارش سازمان ملی نظارت بر اقیانوس ها و اتمسفر آمریکا غلظت آلودگی گاز CFC-11 در جو زمین از ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۲ به طور منظم رو به افزایش است، در حالی که طبق برنامه ریزی ها این رقم می بایست تا امروز به صفر می رسید.

محققین تا به امروز موفق به کشف محل تولید و انتشار این گاز و هویت مسئول آن نشده اند. مدارک اندکی که در دست هست نشان می دهد که احتمالاً منبع آن به شرق آسیا مربوط باشد، اما تعیین محدود دقیق ممکن نیست.

گاز CFC-11 لایه اوزون

یکی از دانشمندان درگیر در این مسئله باور دارد که یک کشور در حال دور زدن توافق بین المللی در خصوص عدم انتشار گاز کلروفلوئوروکربن است. گرچه احتمال دارد که انتشار آن به صورت غیر عمدی در حال انجام باشد، اما باز هم نشان می دهد که مرکز یا مراکزی در حال تولید انبوه آن هستند.

نکته مهم اینجاست که در طی سالیان گذشته گازها و مواد شیمیایی مناسب و متنوعی برای جایگزینی CFC-11 در تمام صنایع شناخته شده ارائه شده است و عملاً نباید هیچ کس نیازی به تولید ماده مذکور داشته باشد، همین مسئله است که بر پیچیدگی ماجرا می افزاید.

در گذشته گاز CFC-11 در سیستم های تهویه، چرخه‌های انتقال حرارت از جمله یخچال ها و کولرها به عنوان مادهٔ واسط و همچنین در اسپری ها و افشانه ها کاربرد وسیعی داشت، اما با امضای قرارداد مونترال در سال ۱۹۸۷ همه کشورهای جهان متعهد شدند که استفاده از آن را به طور کامل در تمام صنایع متوقف سازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • alish1973
    alish1973 | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

    همین الان شرکتهای بزرگ یخچال سازی در ایران ، بعضیاشون از فریون 11 استفاده میکنند
    بجز شرکت پارس، فیلور و اخیرا امرسان و هیمالیا و الکترو استیل، بقیه شرکتهای یخچال سازی از فریون 11 استفاده میکنند
    جالبه بشکه های فریون 11 با برچسب حلال از کشور برادر چین وارد و با اطلاع وزارت صنعت در صنایع یخچال سازی و کمپرسورهای صنعتی و ... به استفاده میرسد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی