ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اکوسیستم استارتاپی ایران نیازی به حمله DDoS ندارد

اکوسیستم استارتاپی ایران روزهای عجیبی را سپری می‌کند. تحریم‌های خارجی روز به روز افزایش پیدا می‌کنند، پیام‌رسان‌ها فیلتر می‌شوند و حتی ابزارهای دور زدن تحریم‌ها هم دیگر به راحتی در دست نیستند. در چنین شرایطی، ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۷

اکوسیستم استارتاپی ایران روزهای عجیبی را سپری می‌کند. تحریم‌های خارجی روز به روز افزایش پیدا می‌کنند، پیام‌رسان‌ها فیلتر می‌شوند و حتی ابزارهای دور زدن تحریم‌ها هم دیگر به راحتی در دست نیستند. در چنین شرایطی، این اکوسیستم اتحادش را نیاز دارد اما آنطور که به نظر می‌رسد، «ضربه از خودی» را هم باید به تمام این مشکلات اضافه کرد.

با تمام تحریم‌ها و مشکلات آشنا هستیم اما ماجرای ضربه از خودی چیست؟ در روزهای اخیر استارتاپ «اسنپ‌تریپ» کمپینی را شروع کرده‌ و تخفیف‌هایی را برای کاربرانش در نظر گرفته. چند ساعت پس از شروع این کمپین، حملات DDoS روی سرورهای اسنپ تریپ آغاز می‌شود و کار این استارتاپ را با اختلال رو به رو می‌کنند. «امیرعلی مهاجر» مدیر ارشد عملیات اسنپ تریپ در گفتگو با دیجیاتو توضیح می‌دهد:

«از دو روز پیش حملات از نقاط مختلف از چندین کشور به سرورهای ما شروع و باعث اختلال سرویس ما شد. این حملات کماکان ادامه دارد و تا کنون حدود 150 آی پی بلاک کرده‌ایم. این اتفاقات باعث بروز اختلال برای چند روز در سایت ما شد. سایت در موارد معدودی به طور کامل داون شد اما حملات بیشتر به شکل باگ در رابط کاربری سایت به نظر می آمد.»

مهاجر اگرچه تایید یا تکذیب نمی‌کند که این حملات از داخل ایران مدیریت شده‌اند، اما می‌گوید که در حال بررسی همین مسئله هستند و با پلیس فتا و مرکز ماهر همکاری خود را برای یافتن منبع حملات آغاز کرده‌اند او در پاسخ به این سوال که ایا ممکن است این حملات از سمت رقبا هدایت شده باشد می گوید: «این حملات با کمپین های بزرگ ما همزمان شده که این تصور را به وجود می‌آورد. هرچند امیدواریم که اینچنین نباشد.»

مدیر اسنپ تریپ اشاره می‌کند که حمله DDoS سبب تجربه منفی برخی مشتریان شده است: «ما مشتریان بزرگ شرکتی داریم که اصلاً این اختلالات در کار را نمی پذیرند. این حملات کمی مشتریان را از ما ناراضی کرده است.»

«رضا الفت نسب»، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی اعتقاد دارد که امنیت سایبری در حال حاضر از مهمترین مولفه های کسب و کارهای اینترنتی فعال است و فراهم کردن فضایی امن برای فعالیت همه کسب و کارها در عرصه اینترنت مستلزم شکل گیری نظام نامه قانونی و البته ارتقای فرهنگ رقابت بین همه استارتاپ‌هاست.

او که ورود استارتاپ‌ها به حوزه رزرو آنلاین را پیش شرط رونق گردشگری داخلی می‌داند درباره حمله به اسنپ تریپ می‌گوید:

«در مقطع کنونی اگر سامانه ای رقابت ناسالمی با سامانه دیگری داشته باشد و بخواهد از طریق حملات سایبری رقیب خود را از میدان خارج کند، صاحبان کسب و کارهای اینترنتی می توانند با شکایت قانونی به پلیس فتا و از طریق مسئولان نظارتی وزارت ارتباطات و فناوری موضوع را ثابت کنند و پیگردی کاملا بر مبنای قانون انجام دهند. به طور مثال اخیرا سامانه اسنپ تریپ دچار اختلال شده اگر استارت آپی دچار این حملات شده بهتر است با شکایت قانونی موضوع را پیگیری کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • علی
    علی | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

    ماکزیم وقتی از روسیه میاد ایران کارآفرینی کنه تهش بهتر از این نمیشه! روس ها از اولش هم جنسشون خراب بوده!

  • nostalgia darvari
    nostalgia darvari | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

    سانسورچی

  • nostalgia darvari
    nostalgia darvari | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

    خیلی خوشحال میشم با اینکه فعلا دارم تو اسنپ کار میکنم ولی از صمیم قلب ارزو میکنم که حملات بیشتر و مهلک تری به اسنپ و .... صورت بگیره

    • Nexusfive
      Nexusfive | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

      بفرما یه عده پیدا شد حرف زدن
      مثلا بجای اینکه طرز فکرشون به‌روز باشه و از این‌ها حمایت بکنن ،‌ میگن چرا اسنپ و کسب و کار های شبیه به اون باید وجود فیزیکی داشته باشن؟!
      پ نه پ می خوای تاکسی رانی باشه فقط ، دردسر بکشن مردم ؛ جیب ملت رو خالی کنن
      راه کار دادی مثلا
      با سروش مشکل دارین خیلی خب مشکلی نیست اما اسنپ و استارت آپ های داخلی رو وارد ماجرای سروش نکنید لطفا

      چیزی که باید انتقاد کرد ازش سازمان تاکسیرانی است نه اسنپ
      الان باید در هر زمینه‌ای کسب و کار مجازی راه انداخت

      عمو خوشحال میشی اسنپ از بین بره مگه نه؟!
      فردا پس فردا نگین چرا ایران یک صدم اروپا نمیشه والا با این طرز تفکری که دارین یک صدم اروپا نیستیم هیچ، تازه یک هزارم اروپا هم پیشرفت نمی‌کنیم

      #وضعیت ایران به اندازه کافی بد است ، بدترش نکنیم

      • nostalgia darvari
        nostalgia darvari | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

        با کسب وکار اینترنتی و استارتاپها مخالف نیستم با بی عدالتی و سواستفاده مخالفم ، با این مخالفم که از اوضاع خراب اقتصادی و بیکاری من و امثال من داره سواستفاده میشه

    • Nexusfive
      Nexusfive | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

      مثلا اگه یه حمله ddos بشه به زیرساخت های کسب و کار مجازی فکر می‌کنی یه جور اعتصاب به دولت برای مردم درست می‌شه؟!
      نه عامو از این خبرا نیست
      با از بین رفتن اسنپ و فلان وفلان مجازی هیچ حالی به حال دولت نمی‌کنه
      دولت با اسنپ اینور و اونور نمیره که من و شما زیان و ضرر می‌کنیم فرقی برای دولت نمی‌کنه که
      از اونطرف تاکسیرانی هی نرخ رو افزایش میده
      من و شما هی آه می کشیم اون افزایش نرخ رو بیشتر می‌کنه چون رقیبی و تهدیدی نیست براش
      ما مجبور میشیم دردسر بکشیم و پولی که تاکسیرانی تعیین کرده رو مجبوریم بدیم ،‌ بدبخت میشیم شما هم بدبخت تر از ما میشین یعنی بیکار میشین

مطالب پیشنهادی