ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

داروی احتمالی برای درمان قطعی سرما خوردگی در دست ساخت است

به تازگی محققان کالج امپریال لندن، مولکولی را در آزمایشگاه توسعه‌ داده و تست کرده‌اند که می‌تواند با ویروس سرماخوردگی مقابله کرده و از دزدیده شدن سلول‌های انسانی توسط این ویروس‌‌ها جلوگیری کند. این محققان ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

به تازگی محققان کالج امپریال لندن، مولکولی را در آزمایشگاه توسعه‌ داده و تست کرده‌اند که می‌تواند با ویروس سرماخوردگی مقابله کرده و از دزدیده شدن سلول‌های انسانی توسط این ویروس‌‌ها جلوگیری کند. این محققان امیدوارند بدین شکل درمان قطعی سرما خوردگی را ممکن کرده و این بیماری را به طور کلی از بین ببرند.

با اینکه توسعه‌ی چنین دارویی هنوز در مراحل اولیه به سر می‌رود اما توانسته کارآمدی خود را اثبات کند. داروی مذکور در آزمایشات انجام شده، نشان داده که می‌تواند راه چندین ویروس سرما خوردگی را مسدود کند. حال اگر این دارو در بدن انسان نیز بتواند ویژگی خود را حفظ کند، به احتمال قوی شاهد ریشه کن شدن کامل سرماخوردگی خواهیم بود.

دکتر روبرتو سولاری یکی از متخصصین امپریال باور دارد که ویروس راینو یا RV یکی از مهمترین دلایل بوجود آمدن سرماخوردگی است. این ویروس در  بدن افراد سالم بیماری خاصی ایجاد نمی‌کند اما اگر شخصی آسم، انسداد ریه یا سفتی مخاط داشته باشد ممکن است که علائم و واکنش‌های به مراتب بدتری از خود در برابر این ویروس نشان دهد.

به گفته‌ی وی هنوز واکسن یا دارویی برای جلوگیری یا درمان این ویروس وجود ندارد. RV مانند دیگر ویروس‌ها از ساختار سلولی بدن سو استفاده کرده، بدین شکل تکثیر شده و سیطره خود را گسترش می‌دهد. ویروس‌ها با بکارگیری آنزیم درون سلولی، یک سلول کوچک چربی را به پروتئین خود اضافه می‌کنند که موجب می‌شود بدن انسان بی حال شود. حال داروی جدید کالج امپریال در واقع یک مهارکننده است که از کنترل ویروس‌ها روی آنزیم‌های سلولی جلوگیری می‌کند و نمی‌گذارد که ویروس تکثیر شده و پخش شود.

از آنجایی که هزاران ویروس مختلف باعث به وجود آمدن سرما خوردگی می‌شوند، توسعه و ساخت دارویی که بتواند با تمامی آنها مقابله کند، کاری سخت و غیر ممکن به نظر می‌رسد اما داروی جدید ساخته شده توسط کالج امپریال توانسته راه تکثیر این ویروس‌ها، دسترسیشان به آنزیم و پروتئین سلول‌های انسانی را از بین ببرد و راهکاری موثر برای درمان قطعی سرما خوردگی ایجاد کند.

 

تماشا کنید: بشر در راه ریشه کن ساختن بیماری های گرمسیری فراموش شده

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی