ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

رده بندی سنی بازی های موبایل از 20 خرداد اجباری می شود

چند سالی می شود که نظام ارزیابی و رده بندی سنی بازی ها در ایران (ESRA) خبر از رده بندی بازی های موبایل در آینده ای نزدیک می دهد و به نظر می رسد که ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

چند سالی می شود که نظام ارزیابی و رده بندی سنی بازی ها در ایران (ESRA) خبر از رده بندی بازی های موبایل در آینده ای نزدیک می دهد و به نظر می رسد که سرانجام این طرح به زودی عملی خواهد شد.

خسرو کردمیهن، رئیس ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیرمجاز در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده که تمام بازی های موبایلی که قصد انتشار در مارکت های ایرانی را دارند، ملزم به دریافت رده بندی سنی از بنیاد بازی ها و نمایش آن به مخاطبان خود خواهند بود. ناشرین برای دریافت این رده بندی تا 20 خرداد زمان دارند.

وی ادامه می دهد که تمام بازی ها به جز دریافت رده بندی سنی، نیاز به پروانه انتشار و در نهایت مجوز نشر ناشران خود دارند. گرفتن این مجوزهای متعدد ممکن است کاری وقت گیر و فرسایشی باشد اما طبق گفته های کردمیهن، اسرا سعی کرده تا فرآیند طی کردن این پروسه را تا جای ممکن کوتاه کند.

رده بندی سنی

باید منتظر ماند و دید که واکنش بازی سازان نسبت به ابلاغیه جدید ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیرمجاز چه خواهد بود و آیا سرانجام رده بندی سنی بازی های موبایل که بدون شک امری رایج و مهم در تمام مارکت های موبایل در سرتاسر جهان است، در ایران نیز به صورت کاربردی عملی خواهد شد یا خیر.

طبق گفته های کردمیهن، بازی های ویدیویی یک حوزه فرهنگی به شمار می روند و به همین دلیل اسرا تلاش می کند با دید فرهنگی و نه با برخوردهای قهری به این قضیه ورود کند: «ما در صورت تمکین می توانیم بر اساس نص صریح قانون و ابلاغیه شورای فرهنگ عمومی، اقدامات قهری هم انجام دهیم.»

در حال حاضر، بسیاری از کودکان و نوجوانان بدون محدودیت خاصی به محتوای نامناسب سن خود دسترسی دارند. به نظر شما بهترین راه حل کنترل این موضوع چیست؟ آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • hmasroor
    hmasroor | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

    درجه سنی تو دانلود اپلیکیشن و سایر محتوای دیجیتال نباید از طرف دولت و هیچ ارگان دیگه ای زور بشه بلکه باید سرویس هایی ایجاد بشه که والدین با تمایل خودشون اونا رو برای فرزندان کوچکشون استفاده کنن.
    بعدش مثل ESRB و MPAA آمریکا که اولی برای بازی ها و دومی برای فیلم ها هستش باید دقیق توضیح بدید که محتوا شامل چه چیزایی میشه و دلیل درجه سنی تعیین شده چیه که والدین قشنگ مطلع باشن و اینطوری نباشه که می بینیم مثلاً مادری که سواد انگلیسی نداره برای بچه 7 ساله اش GTA V میخره.
    یعنی قشنگ پشت جعبه بازی بنویسه مثلاً: "محتوی صحنه های غیراخلاقی شامل برهنگی و...

    • hmasroor
      hmasroor | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

      دستم به enter خورد نظرم رفت ادامه اش اینه که والدینی هم که سواد درست و حسابی از کامپیوتر و الخصوص زبان انگلیسی ندارن بتونن بفهمن هر چیز دیجیتالی که برای فرزنداشون میخرن محتوی چیه.
      البته الان به دوستان GTA باز بر نخوره شما که سنتون بالای 18 هستش مسلماً برای خودتون بزرگسال حساب میشید بیشتر منظورم کودکان و تازه نوجوون هاست که واقعاً ممکنه جنبه اشو نداشته باشن.

  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

    والا تا الآن که تنها اثری که من از ESRA و حتی ESRB دیدم این بوده که یه بار چند سال پیش یکی از بچه های فامیل گیر داد بازی لطفعلی خان زند رو میخوام، باهاش رفتیم مغازه، بنده خدا خیلی وظیفه شناس بود یه نگا بهش کرد گفت به ایشون نمیدیم.?
    جای دیگه ندیدم رده بندی تاثیر داشته باشه.

    • MarShaL
      MarShaL | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

      ???

    • kamyab
      kamyab | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

      رفتین جای دیگه خریدین یا نه ؟

  • alizesta
    alizesta | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

    گوووووووووووووووور، ما از گوگل پلی میگیریم نشد با فیلتر شکن از هزارتا سایت ایرانی و خارجی دیگه شما هم واست خودت رده بندی بزن

مطالب پیشنهادی