ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

الکام استارز برای استارتاپ‌ها چه دستاوردی دارد؟

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان برگزار کننده نمایشگاه الکامپ، امروز اعلام کرد که استارتاپ‌های متقاضی برای حضور در «الکام استارز» می‌توانند از تاریخ ۵ الی ۱۲ خرداد ماه برای حضور در این رویداد ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۴

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان برگزار کننده نمایشگاه الکامپ، امروز اعلام کرد که استارتاپ‌های متقاضی برای حضور در «الکام استارز» می‌توانند از تاریخ ۵ الی ۱۲ خرداد ماه برای حضور در این رویداد ثبت نام کنند. استارتاپ‌ها قادر به انتخاب غرفه‌های اقتصادی و اشتراکی یا غرفه‌های اختصاصی ۱۲ متری هستند که بر اساس این انتخاب از ۲۵۰ هزار تومان تا یک میلیون ۶۸۰ هزار تومان برای آنها هزینه خواهد داشت.

اما برای استارتاپ‌های کوچک، حضور در رویدادی که استارتاپ‌های بزرگ‌تر با تبلیغات گسترده و داشتن غرفه‌های بزرگ فعالیت می‌کنند، چه دستاوردی خواهد داشت و آیا استارتاپ‌های کوچک در برابر شرکت‌های بزرگی که در این سالن حضور دارند دیده می‌شوند؟ «محمدباقر اثنی عشری»، رئیس شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفتگو با دیجیاتو و در پاسخ به همین پرسش می‌گوید که الکامپ یک رویداد تجاری است و بحث عدالت اجتماعی مطرح نیست:

«الکام استارز مکانی است که استارتاپ‌ها در سطح ملی دیده می‌شوند و می‌توانند مخاطبان، مشتریان یا سرمایه‌گذار خود را پیدا کنند. یا سازمان‌هایی که قادر به حمایت از آنها باشند. در واقع الکام استارز فضایی است که استارتاپ‌ها می‌توانند ایده‌های خود و کاری که می‌کنند را عرضه کنند. یکی از مسیرهای بزرگ شدن نیز این است که بتوانید دیده شوید و کارتان را عرضه کنید. الکامپ یک رویداد تجاری است و بحث عدالت اجتماعی موضوع دیگریست. استارتاپ‌هایی که حالا بزرگ شده‌اند، دو سال پیش در فضاهای اینچنینی توانسته‌اند خودشان را عرضه کرده و مخاطب یا سرمایه‌گذار پیدا کنند. این یک اتفاق تجاری است و نمی‌توان به همه به یک چشم نگاه کرد. کوچک‌ترهایی که ایده و طرح جذاب دارند خودشان سال آینده می‌توانند در مقام یک استارتاپ بزرگتر حاضر شوند. این مکانیزم اقتصاد است.»

در سال‌های اخیر سالن الکام استارز گل سرسبر الکامپ بوده و همین موضوع سبب شده تا شرکت‌هایی که از حالت استارتاپ خارج شده و حالا یک کسب‌وکار نسبتاً بزرگ هستند نیز در آن حضور داشته باشند. اثنی عشری اشاره می‌کند که جذابیت الکام استارز به حدی بالاست که حتی برخی شرکت‌های قدیمی و بانک‌ها نیز برای حضور در آن ابراز تمایل کرده‌اند؛ حتی کسب‌وکارهای میلیاردی که امروز مدعی یونیکورن شدن هستند هم در الکام استارز حضور دارند: «کنار هم بودن استارتاپ‌های کوچک و کسب‌وکارهای بزرگ برای دو طرف، بازی برد برد است چرا که استارتاپ‌ها نیز می‌توانند از تجربیات بزرگ‌ترها استفاده کنند.»

«مهدی حیدری»، مدیر اجرایی الکامپ بیست و چهارم نیز با اثنی عشری هم عقیده است و حضور استارتاپ‌های کوچک در کنار کسب‌وکارهای بزرگ را یک مزیت می‌داند. او در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید: «حضور در این نمایشگاه استارتاپی، باعث می‌شود تا افراد بتوانند مسیر خود را در این راه بهتر انتخاب کنند. قرارگیری استارتاپ‌های کوچک در کنار کسب‌وکارهای بزرگ و شرکت‌های تجاری می‌تواند سبب ایجاد دستاورد و تحول فکری برای استارتاپ‌ها شود.»

مدیر اجرایی الکامپ از سوی دیگر عنوان می‌کند که حضور استارتاپ‌های کوچک در کنار هم،‌ باعث می‌شود تا اگر شخص ایده‌ای در ذهنش دارد و تا کنون از حباب خود خارج نشده، بتواند با افراد مانند خودش آشنا شود، حتی افرادی که ایده مشابهی داشته‌اند و آن را عملیاتی هم کرده‌اند: «چنین حضوری در کنار هم، می‌تواند به افراد کمک کند تا مسیرشان را به شکلی روشن‌تر انتخاب کنند؛ یا ایده‌شان را فراموش کنند یا به دنبال ایجاد شرایط دیگری باشند.»

الکام استارز در سه سال اخیر رشد جهشی داشته؛ به صورتی که در سال اول تنها ۸۰ استارتاپ و در سال گذشته بیش از ۴۵۰ استارتاپ در الکام استارز حضور داشتند. رئیس شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در خصوص اولویت بندی استارتاپ‌ها برای حضور در این دوره‌ی الکام استارز به دیجیاتو می‌گوید:

«سعی می‌کنیم به تمام افرادی که مایل به حضور هستند فضا بدهیم. اما باید این را پذیرفت که استارتاپ‌هایی می‌توانند حاضر باشند که از کالا یا سرویس قابل عرضه‌ای برخوردار باشند. در حال حاضر دو سالن برای الکام استارز در نظر گرفته شده که در صورت استقبال، می‌توانیم دو سالن دیگر را نیز به این قسمت اختصاص دهیم. نمی‌خواهیم صرفاً تعداد استارتاپ‌ها را بالا ببریم و کیفیت استارتاپ‌هایی که در الکامپ حاضر می‌شوند مهم‌تر است.»

از سوی دیگر مدیر اجرایی الکامپ بیست و چهارم نیز در خصوص اولویت بندی حضور استارتاپ‌ها می‌گوید: «امسال سعی می‌کنیم حداکثر جذب را داشته باشیم و بتوانیم یک سالن دیگر نیز به الکام استارز اضافه کنیم و در کنار سالن ۷ و ۸، سالن ۱۰ را هم برای اینکار اختصاص دهیم. فیلتری وجود ندارد اما در هر نمایشگاهی، محدودیت‌هایی هست. در حال حاضر فضایی ۵ هزار متری برای استارتاپ‌ها در نظر گرفته شده و حضور در این فضا بر اساس اولویت ثبت نام انجام می‌شود.»

مدیر اجرایی الکامپ پیش‌بینی می‌کند که حدود ۶۰۰ استارتاپ امسال برای حضور در الکام استارز ثبت نام خواهند کرد که در نهایت حدود ۶۰ درصد از آنها قادر به حضور در نمایشگاه خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • hmasroor
    hmasroor | ۲ خرداد ۱۳۹۷

    دستاوردی به جز روش های جدید چاپیدن مردم و بخور بخور های تازه مگه تو ایران هست اصلاً؟ ?

  • yoda
    yoda | ۲ خرداد ۱۳۹۷

    هیچ دستاوردی

مطالب پیشنهادی