ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۱۰ نکته کاربردی برای بهتر امتحان دادن

مسلماً شما برای آنکه بتوانید نتیجه‌ی مطلوبی از امتحانات خود بگیرید، لازم است که پیش از آن دروستان را مطالعه کرده و ساعت‌ها به تمرین و مرور آنها پرداخته باشید. بسیاری از دانش آموزان کل ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۵

مسلماً شما برای آنکه بتوانید نتیجه‌ی مطلوبی از امتحانات خود بگیرید، لازم است که پیش از آن دروستان را مطالعه کرده و ساعت‌ها به تمرین و مرور آنها پرداخته باشید. بسیاری از دانش آموزان کل سال تحصیلی یا مدتی قبل از امتحان سعی می‌کنند اطلاعات لازم برای پاس کردن یک امتحان را بدست آورند و بسیاری از آنها نیز موفق می‌شوند اما در مورد امتحان دادن ، چند نکته کلیدی وجود دارد که برخی آنها را فراموش می‌کنند.

اکنون به فصل امتحانات و کنکور نزدیک می‌شویم دانستن این نکات می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. این نکته‌ها بسیار ساده‌اند اما فراموش نکردن و به کار بستن آنها می‌تواند تاثیرات شگرفی در نتیجه‌ی پایانی بگذارد.

بسیاری از شما با خواندن این مطلب پیش خود فکر می‌کنید که این نکات بسیار عادی هستند و رعایت کردنشان تلاشی نمی‌خواهد اما همه‌ی کسانی که از امتحان دادن می‌ترسند، به قدری درگیر استرس، نگرانی، فراموشی پیش از امتحان و مقابله با ترسهایشان هستند که فراموش می‌کنند رعایت کردن این نکات چقدر می‌تواند پروسه‌ی امتحان دادن را آسان کرده و نتیجه بهتری برای آنها به ارمغان آورد.

۱۰ نکته کلیدی در این زمینه وجود دارد که می‌توان با تکیه بر آنها، حین امتحان دادن راحت بود و نتایج بهتری رقم زد؛

۱. شب قبل از امتحان خوب بخوابید

تحقیقات نشان می‌دهد اگر شما ۲۱ ساعت بیدار بمانید، توانایی ذهنی شما به شدت کاهش پیدا می‌کند و نمی توانید تمرکز کنید یا مطلبی را به یاد آورید. اگر شما تمام شب را بیدار بمانید و صبح خواب آلود سر جلسه بیایید، حتی اگر شب قبل، سوالات را در اختیار داشته باشید هم از توان لازم برای پاسخ دادن، بهره‌مند نخواهید بود. پس بهتر است شب قبل از امتحان ۸ ساعت کامل بخوابید.

۲. روزانه حداقل ۳۰ دقیقه را به ورزش اختصاص بدهید

بسیاری از افراد موفق ورزشکار می‌کنند و قطعاً شنیده‌اید که عقل سالم در بدن سالم است. ۳۰ دقیقه تمرین روزانه‌ی هوازی می‌توانید چنان در سیستم بدنی، فشار خون و ماهیچه‌ها تاثیرات مطلوبی بگذارد که مسلماً سر جلسه امتحان تاثیرش را مشاهده خواهید کرد. بسیاری از افراد به دلیل کمبود وقت، ورزش خود را در فصل امتحانات تعطیل می‌کنند که می‌تواند کار غلطی باشد چرا که ورزش به شکل فوق العاده‌ای قادر است سطح استرس و نگرانی افراد را پایین آورد.

۳. زیاد آب بنوشید

روزانه بدن به آب بسیار زیادی احتیاج دارد و انسان در صورت نرسیدن آب کافی قادر نیست به خوبی فکر و عمل کند. پس بهتر است حین درس خواندن و امتحان دادن آب کافی به بدن برسانید و روزانه چندین لیوان مایعات بنوشید.

۴. به یاد داشته باشید همگی از خوب امتحان دادن شما خوشحال خواهند شد

گاهی اوقات سطح استرس و تفکرات منفی یک فرد به قدری بالا می‌رود که او فکر می‌کند همه به دنبال نتیجه نگرفتنش هستند. سعی کنید به خاطر بسپارید که خانواده و دوستان شما هر چقدر هم بی ملاحظه باشند، باز هم از خوب امتحان دادن شما خوشحال خواهند شد و خواستی غیر از این ندارند. پس بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و تمام فکر و خیالات منفی را رها کنید.

۵. روی آنچه میدانید تمرکز کنید، نه آنچه نمی دانید

همیشه این احتمال وجود دارد که شما قسمت یا مطلب به خصوصی از درس بهتر فهمیده و درک کرده باشید یا روی یادگیری آن بیشتر وقت صرف کرده باشید. در مقابل ممکن است گاهی قسمتی از مطالب را جا انداخته یا اهمیتی به آنها نداده باشید. حال صرف نظر از سوال‌های مطرح شده، شما باید به خاطر داشته باشید که این شرایط برای همه یکسان است و باید مراقبت باشید سر جلسه‌ی امتحان بخاطر مطالبی که نمی‌دانید خود را سرزنش نکنید. در عوض روی مسائلی که آنها را درک کرده‌اید، تمرکز کرده و سوالات همین بخش‌ها را به درستی پاسخ دهید.

۶. روز امتحان صبحانه‌ی کاملی بخورید

محققان کشف کرده‌اند که ۲۰ تا ۴۰ درصد از کسانی که روز امتحان صبحانه نمی‌خورند، سر جلسه با مشکلات متعددی نظیر بی حالی و عدم تمرکز روبرو می‌شوند. پس بهتر است سحرگاه صبحانه‌ی کاملی نوش جان کنید تا بتوانید با انرژی بیشتری سراغ سوالات بروید.

۷. کمتر کافئین مصرف کنید

کافئین یک محرک به حساب می‌آید و کلاً نوشیدن مایعاتی که کافئین دارند، توصیه نمی‌شود. این ماده ممکن است در کوتاه مدت، موجب شادی و حس مطلوب بشود اما مصرف مرتب و زیاد چنین نوشیدنی‌هایی می‌تواند تاثیرات منفی زیادی داشته باشد.

۸. بعد از امتحان بلافاصله به خانه برگردید

برای همه پیش می‌آید که پس از امتحان در جمع دیگر دانش آموزان احساس بدی به آن پیدا کرده و نتوانند تمرکزشان را برای امتحان بعدی حفظ کنند. پس بهتر است برای جلوگیری از بوجود آمدن هرگونه احساس منفی و نامطلوب بلافاصله پس از امتحان به منزل بازگردید.

۹. زمانی که استرس بر شما غلبه کرد، نفس عمیق بکشید

به طور حتم سوالاتی را مشاهده خواهید کرد که جواب آن‌ها را نمی‌دانید و ناگهان استرس بر شما غلبه خواهد کرد. بهترین کار به هنگام هجوم حملات استرسی، این است که چند بار نفس عمیق بکشید. بدین شکل هم اکسیژن کافی به بدن خود رسانده‌اید و هم از انقباض بیش از حد عضلاتتان جلوگیری کرده‌اید.

۱۰. از انگشتان و دستتان مراقبت کرده و بهتر قلم در دست بگیرید

بسیاری از شما هنگام امتحان و پاسخ دادن به سوالات متوجه می‌شود که انگشت و دستتان درد گرفته است. این مسئله بدین علت است که قلم خود را به درستی نگرفته‌اید یا دستتان را به صورت اشتباهی روی میز قرار داده‌اید. پس بهتر است از قلمی استفاده کنید که روان بوده و نیازی به فشار بیش از حد نداشته باشد. می‌توانید در صورت درد گرفتن عضلات دستتان قدری استراحت کرده و به مرور مطالب یا سوالات دیگر بپردازید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۱ خرداد ۱۳۹۷

    خطاب به اونا که امتحان دارن، 10 تا رو آقای قیاسی گفت، یکی هم با من:
    10+1: با هرچی دارید و ندارید تقلب کنید!
    این آخری خییییلی براتون تأثیرگذاره!

  • mahdi
    mahdi | ۱ خرداد ۱۳۹۷

    بعد از امتحان میریم گیم نت?

مطالب پیشنهادی