ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارز دولتی برای واردات خودرو
خودرو

ارز دولتی چقدر در قیمت خودرو‎های وارداتی تاثیر دارد؟

پرداخت ارز دولتی به خودروسازان امیدی است برای کاهش قیمت خودروها، اما ارز 4200 تومانی تا چه اندازه در کاهش قیمت خوروهای وارداتی تاثیر دارد؟ جوابی که رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به آن داد، «هیچ» ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

پرداخت ارز دولتی به خودروسازان امیدی است برای کاهش قیمت خودروها، اما ارز 4200 تومانی تا چه اندازه در کاهش قیمت خوروهای وارداتی تاثیر دارد؟ جوابی که رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به آن داد، «هیچ» بود: «تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت.»

فرهاد احتشام‌زاد درباره شرایط حاکم بر واردات خودرو عنوان می‌کند که اگرچه با تخصیص ارز رسمی به واردکنندگان هزینه‌های واردات خودرو از ناحیه نرخ ارز مصرفی کاهش می‌یابد اما از آن سو شاهد افزایش مبنای گمرکی محاسبه حقوق و عوارض واردات خودرو هستیم که در مجموع می‌توان گفت افزایش پایه گمرکی با کاهش نرخ ارز مورد استفاده واردکنندگان جبران شده و در مجموع تغییری در قیمت خودروها نخواهیم داشت.

اگرچه هنوز بر سر تخصیص دلار دولتی به واردکنندگان خودرو بحث است اما میزان تاثیرگذاری آن هم مورد توجه است. «کوروش مرشد سلوک» نایب رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با دیجیاتو تاکید می‌کند ارز دولتی برای واردات خودرو با تاخیر به واردکنندگان خودرو تعلق می‌گیرد:

«این به معنای عدم تخصیص ارز دولتی نیست. ما هیچ بخشنامه، دستورالعمل و ابلاغیه‌‍‌ای مبنی بر عدم تخصیص ارز دولتی بر واردات خودرو نداریم.»

ارز دولتی برای واردات خودرو

در قیمت‌گذاری خودرو سه مولفه اصلی وجود دارد که افزایش و کاهش هرکدام تاثیر مستقیم بر قیمت خودرو دارد: بهای اصلی محصول، تعرفه گمرکی و نرخ ارز. مرشد سلوک می‌گوید:

«اگر یکی از مولفه‌ها کاهش و دیگری افزایش پیدا کند به همان میزان تعادل صورت می‌گیرد و در قیمت خودرو تاثیر مثبت یا منفی می‌گذارد. در شرایط کنونی درصورتیکه ارز کاهش یابد و تعرفه گمرکی بیشتر شود، همپوشانی این دو موجب می‌شود تا تاثیری در قیمت خودرو رخ ندهد.»

تاکنون به چند واردکننده ارز دولتی تعلق گرفته اما این میزان بسیار اندک است. او معتقد است، میزان ارزی که به واردات تعلق می‌گیرد قطعا پاسخگوی نیاز بازار نیست. در شرایط اقتصادی متعادل، بازار ایران سالانه متقاضی 70 تا 80 هزار خودرو خارجی است.

ارزی که تخصیص داده می‌شود پاسخگوی نیاز بازار نیست، بنابراین هم مصرف‌کنندگان و واردکنندگان با مشکل مواجه می‌شوند. نایب رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو شرایط واردات خودرو را بحرانی ارزیابی می‌کند:

«فعلا به واردات خودرو ارز 4200 تومانی تعلق نمی‌گیرد و واردکنندگان از روش‌های دیگر هم نمی‌توانند ارز تامین کنند. آنها باید بر اساس ارز 4200 تومان قیمت گذاری کنند. منتها چون ارز زیادی به آنها تعلق نگرفته، مجبور شده‌اند واردات خود را متوقف کنند.باید راه را برای واردکنندگان هموار کنند تا آنها بتوانند از راه‌های معقول و منطقی تامین ارز کنند، مثل واردات در قبال صادرات.»

او ابراز امیدواری می‌کند که بانک مرکزی بتواند بحران ارز را مدیریت و ساماندهی کند. اگر مشکل ارزی کشور حل شود، به تبع آن واردات خودرو هم ساماندهی می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Hadi.TJ
    Hadi.TJ | ۴ خرداد ۱۳۹۷

    این دوستان وارد کننده خودرو، که اینقدر دو دو تا چهارتا رو خوب بلدن، لطفا یکیشون این معادله رو برای من حل کنه...

    • Hadi.TJ
      Hadi.TJ | ۴ خرداد ۱۳۹۷

      این دوستان وارد کننده خودرو، که اینقدر دو دو تا چهارتا رو خوب بلدن، لطفا یکیشون این معادله رو برای من حل کنه…در حال حاضر واردات خودروی بالای 40 هزار دلار که ممنوعه، پس قیمت گرون ترین خودرویی که میشه وارد کرد 40 هزار دلاره، از طرفی نهایت گمرکی واردات خودرو هم طبق قانون جدید 70% هست (برای خودروهای زیر 2500)، در نتیجه نهایت قیمت خودروی وارداتی میشه 68000 دلار، حالا شما دلار 4200 تومانی که بهت تعلق بگیره، میشه 285 میلیون تومان... با هزینه های جانبی و حمل و نقل دیگر موارد، اصلا بگو 300 میلیون تومان، اصلا 50 میلیون هم سود خالی برای وارد کننده محترم!!!...میشه 350 میلیون تومان...تخفیف و طرح و شرایط خرید و اینا هم نخواستیم، اگرچه قطعا وارد کننده همه این هارو از خریدار اصلی تو مبدا میگیره...با همه این حساب کتاب ها، نهایت قیمت خودروی وارداتی با حساب سود خیلی بالا برای وارد کننده باید بشه 350 میلیون تومان...پس چطور الان خودروهایی رو وارد کننده وارد میکنه و قیمت رسمیش رو بالای 500 میلیون اعلام میکنه، هیچ کس هم بهش ایرادی نمی گیره؟ نمونه اش همین بی ام و سری 2 که چندوقت پیش دیجیاتو تبلیغش رو کرد، با موتور زیر 2500 سی سی ... دقیقا این 150 میلیون ما به تفاوت کجای میره؟؟؟ لازم به ذکره که این 150 میلیون ما به تفاوت، تقریبا هم اندازه قیمت اصلی خودرو تو آلمان هست (40 هزار دلار)...یعنی ما علاوه بر پول خود ماشین و هزینه گزاف گمرک، یه هزینه گم شده هم داریم این وسط که هم اندازه پول خود ماشین هست..

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی