ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ونوس
علمی

در جستجوی حیات فرازمینی میان ابرهای ونوس

ونوس سیاره ایست که دمایش می تواند مرز ۴۸۰ درجه سانتی گراد را رد کند؛ این یعنی فشار جوی ونوس حدودا ۹۰ برابر زمین است. در چنین محیطی، یک انسان همزمان هم می سوزد و ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

ونوس سیاره ایست که دمایش می تواند مرز ۴۸۰ درجه سانتی گراد را رد کند؛ این یعنی فشار جوی ونوس حدودا ۹۰ برابر زمین است.

در چنین محیطی، یک انسان همزمان هم می سوزد و هم به نحوی لِه می شود. در واقع انسان در سطح ونوس کباب می شود و بدنش از درون از هم متلاشی می گردد. بنابراین آنطور که راکش مغول پروفسور بیوشیمی دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا می گوید این سیاره ابدا محیط مناسبی برای زندگی نیست.

با این حال اما حیات اولیه می تواند چندین کیلومتر بالاتر از سطح ونوس و در میان ابرهای تیره Venusian که در آسمان نارنجی رنگ بالای آن به این سو و آنسو می روند شکل بگیرد.

طبق اعلام سانجی لیمای دانشمند ارشد دانشگاه ویسکانسین، میکرواورگانیسم ها میتوانند برفراز ونوس برای خود سکونتگاه تشکیل بدهند و زیست گاه داشته باشند.

البته هیچکس در این باره اطمینان کافی ندارد. با این حال اما آنطور که لیمای، مولف ارشد این پژوهش، در نشریه Astrobiology گفته ونوس یک محدوده قابل سکونت دارد که در لایه پایینی ابرهای آن (حدود ۴۸ کیلومتر بالاتر از سطح) واقع شده.

در این منطقه فشار جوی تقریبا برابر با زمین بوده و تغییرات دمایی کاملا منطقی است و بالاتر از  ۶۵ درجه سانتی گراد نمی رود و به همین خاطر می توان گفت که شرایط برای زندگی در این منطقه مهیاست.

جالب است بدانید که حتی ترکیب ابرهای این منطقه هم که حدود ۸۰ درصد آن از اسید سولفوریک تشکیل شده برای میکروب ها مناسب است چراکه شکل اولیه حیات حتی در محیط های اسیدی مشابه نیز وجود دارد. پارک ملی Yellowstone در بهار یکی از این محیط هاست که به محلی مناسب برای رشد باکتری ها و قارچ ها بدل شده است.

اما باید در نظر داشت که امکان رشد میکروب در ونوس یا میکروب های ونوسی چندان هم تازگی ندارد و کارل سگان فضانورد حدودا در نیم قرن پیش آن را مطرح کرده بود.

مغول می گوید: ما این ایده ها را پرورش دادیم و به شکلی پخته تر مطرح کردیم.

حالا دانشمندان اعلام کرده اند که احتمالا دو میلیارد سال پیش آب مایع در سطح ونوس جریان داشته و در این بازه میکروب ها حسابی زمان داشته اند تا رشد و تکثیر پیدا کنند. به تدریج اما و با داغ تر شدن سطح ونوس آب روی آن بخار شده و بادی که در سطح آن می وزیده میکروب ها را به سمت ابرها هدایت کرده است.

لیمای می گوید: آنچه ما نیاز داریم ابزاری است که سوارش شویم و به سمت لایه ابری بر فراز ونوس حرکت نماییم.

این ابزار می تواند VAMP باشد؛ پلتفرم مانور پذیر جوی برای ونوس که در واقع نوعی فضاپیمای مفهومی است و ایده آن را شرکت نظامی Northrop Grumann مطرح کرده. این فضاپیما قرار است که با حرکت در آسمان ونوس به دنبال ردپای حیات بگردد و حداکثر یک سال بعد دیتای به دست آمده را برای زمین مخابره نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سامان
    سامان | ۲ خرداد ۱۳۹۷

    ناهید نه دیگه زهره ، ونوس !!؟

مطالب پیشنهادی