ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان دارویی ساختند که از زوال حافظه فضانوردان جلوگیری می‌کند

تشعشعات کیهانی یکی از بزرگترین تهدید‌های موجود برای فضانوردانی است که به اعماق فضا سفر می‌کنند چرا که ممکن است این تشعشعات به مغز آنها آسیب‌های جدی رسانده و موجب شوند حافظه‌شان را از دست ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

تشعشعات کیهانی یکی از بزرگترین تهدید‌های موجود برای فضانوردانی است که به اعماق فضا سفر می‌کنند چرا که ممکن است این تشعشعات به مغز آنها آسیب‌های جدی رسانده و موجب شوند حافظه‌شان را از دست بدهند. حال به نظر می‌رسد محققان توانسته‌اند دارویی تهیه‌ کنند که می‌تواند از مغز فضانوردان مراقبت کرده و از زوال حافظه‌ آنها جلوگیری کند.

پیش از این پژوهشگران پیش بینی کرده‌ بودند که به احتمال قوی فضانوردانی که به سیاره مریخ سفر کنند با آسیب مغزی مواجه خواهند شد. در حالی که مگنتوسفر زمین در اکثر اوقات موجودات زنده سیاره ما را از تشعشعات رادیواکتیو کیهانی حفظ می کند، پیمودن مسیرهای طولانی فضایی به سمت مریخ، می تواند به دریافت امواج مضر فضایی منجر گردد.

حال محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو که از معتبرترین دانشگاه‌های علوم پزشکی آمریکا و جهان به حساب می‌آید، کشف کرده‌اند دارویی که از  Plexxikon گرفته می‌شود، می‌تواند از حافظه‌ی فضانوردانی در برابر تشعشعات رادیواکتیو کیهانی محافظت کند. آنها با آزمایش این دارو روی موش‌های آزمایشگاهی متوجه شدند که داروی کشف شده، قادر است مغز را وادار کند که سلول‌های سیستم ایمنی آسیب دیده را با نمونه‌های سالم جایگزین کنند.

مسئله مهم دیگر این است که تاثیر این دارو، طولانی مدت خواهد بود. موش‌های آزمایشگاهی که این دارو را مصرف نکرده بودند، تا سه ماه پس از قرار گرفتن در برابر تشعشات، مشکلات مغزی و زوال حافظه‌ را تجربه می‌کردند. درحالی که موش‌های دیگر که دارو به آن تزریق شده بود، بدون مشکل زندگی می‌کردند. این مسئله می‌تواند بسیار مهم باشد چرا که سفر به مریخ شامل چندین ماه اقامت در سیاره‌ای است که به شدت در معرض تشعشعات کیهانی بوده و فضانوردان باید از امنیت خود در برابر آنها مطمئن باشند.

محققان این دانشگاه وعده داده‌اند که داروی یاد شده بسیار زودتر از تصور آماده خواهد شد و ممکن است از ترکیباتی نظیر آن بتوان برای درمان آزمایشی برخی سرطان‌ها بهره گرفت. همچنین آنها احتمال مداوای آلزایمر با این دارو را نیز رد نکردند چرا که ممکن است در آینده‌ای نزدیک با دستکاری این دارو بتوان به نسخه‌ای رسید که قادر است از زوال حافظه در برابر هر تهدیدی محافظت کند.

 

تماشا کنید:اسپیس اکس از سیستم حمل و نقل بین سیاره ای برای سفر به مریخ رونمایی کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ?️
    ?️ | ۲ خرداد ۱۳۹۷

    صبح ناشتا مویز بخورند. ?

  • mehdi
    mehdi | ۲ خرداد ۱۳۹۷

    باید کشمش و گردو بخورن... ?

مطالب پیشنهادی