ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

دهگانه نمادین و ماندگار تاریخ ب ام و

از 1927... بی شک شرکت ب ام و آلمانی از موفق ترین خودروسازان تاریخ جهان است. چندین دهه از شروع بکار ب ام و می گذرد، و همواره شاهد حضور موفق آن در بازار و ...

سبحان نظری
نوشته شده توسط سبحان نظری | ۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

از 1927...

بی شک شرکت ب ام و آلمانی از موفق ترین خودروسازان تاریخ جهان است. چندین دهه از شروع بکار ب ام و می گذرد، و همواره شاهد حضور موفق آن در بازار و بین مردم بوده ایم. نام ب ام و جز موفقیت، و باز هم موفقیت چیزی در ذهن تداعی نمی کند. خودروسازی که مخاطب خود را همیشه دارد و تعداد این مخاطبان آن قدری زیاد هست که شاهد در اوج بودن پیوسته آن باشیم.

ب ام و هیچگاه اغراق ندارد. سراسر ابهت است و وقار. سوال مهمی مطرح می شود که پاسخش را نمی دانیم: پس از این همه سال، نگه داشتن آن پرستیژ و ابهت، واقعا چگونه ممکن است؟ بگذارید بجای پاسخ دادن، احترام بگذاریم و بخاطر داشته باشیم که به اوج رسیدن اگر کاری آسان باشد که نیست، در اوج ماندن قطعا مستحق تحسین بسیار است.

شکی نیست که عدد ده به دلیل تعدد مدل های ب ام و کارمان را مشکل می کند. اما در هر صورت از سال 1927، که ب ام و اولین اتومبیلش را راهی بیرون کرد، مدل های متفاوت و کمی خاص تر و محبوبتری نیز از زیر دستان خلاق باواریایی ها بیرون آمده که در این مقاله قصد داریم با هم مروری بر آن ها داشته باشیم.

10. BMW 1M Coupe

در یکی دو دهه گذشته، به لطف پکیج M، شاهد محصولات دوست داشتنی بسیاری از ب ام و آلمانی بوده ایم. اما باید بدانید که کوپه کوچک 1M از آن چه که می بینید مهم تر و نیازمند توجه بیشتر است. 1M ترکیبی از اتاق E87 و موتور N54 شش سیلندر توئین توربو است. 1M توسط BMW M بازآفرینی نشده و بسیاری به آن علاقه ای ندارند چون آن را محصول M ب ام و نمی بینند، اما به آن دسته از منتقدان باید گفت که برای مالکان این کامپکت کوچک دوست داشتنی، با داشتن 332 پوند فیت گشتاور و 335 اسب بخار توان، طرز تفکرتان هیچ اهمیتی ندارد!

9. 1989 BMW Z1

Z1، اولین عضو خانواده سری Z، بیش از همه به دلیل در هایش مشهور شده است. چرا که بدون شک در بین همه خودروهای ساخته شدن جذاب ترین مدل باز و بسته شدن در ها را دارد. (حتی تصور نحوه این عمل جالب و مشکل است!)

همچنین Z1 از اولین محصولات ب ام و برخوردار از سیستم تعلیق عقب چند میله ای برای تجربه رانندگی بهتر و اسپرت تر بود. موتور زیبای Z کروک، که تنها پیشرانه آن را تشکیل میداد در جهت کاهش ارتفاع گرانیگاه و قرار گرفتن درون کاپوت کوتاه و با انحنای Z1، به اندازه 20 درجه به سمت افق زاویه گرفته است. موتور 2.5 لیتری شش سیلندری که توانی معادل 168 اسب بخار و 164 پوند فیت گشتاور ایجاد می کند.

Z2، Z4، و Z8 هویتشان را مدیون Z1 هستند.

8. BMW M1 1978

پیش از آنکه به M1 مدل سال 1978 بپردازیم، اگر تاکنون آن را ندیده اید، لازم است نگاهی به ظاهر این ب ام و کلاسیک بیاندازید.

در اوایل دهه 70 میلادی لامبورگینی و ب ام و به توافقی در تولید محصول مشترکی می رسند، که هدف تولید خودروی کاملا مسابقه ای و اسپرت بوده و نتیجه آن به تولید M1 ختم می شود. همانطوری که از فرم طراحی M1 برمیاید، خودرو نهایی ساخته شده طراحی شبیه به محصولات لامبورگینی دارد که موتور آن نیز در وسط قرار دارد. پس از چندی توافق بین لامبورگینی و ب ام و به جدایی ختم شده و ب ام و به کمک چند مهندس سابق شرکت خودروسازی لامبورگینی، به تولید M1 ادامه می دهد. باید توجه داشت که M1 که اولین محصول سری M محسوب می شود از همان ابتدا اهمیت قابل توجهی برای ب ام و داشته و از سیاست همکاری با خودروساز قدرتمند ایتالیایی نیز کاملا مشهود است.

M1 به محض تولید، به هدف خود رسید و خیلی زود محبوب مسابقات سوپرکارها شد.

در هر صورت موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر با آرایش خطی M1  توانی معادل 273 اسب بخار را توسط گیربکس قدرتمند 5 سرعته دستی به چرخ ها منتقل می کند؛ که نتیجه آن حداکثر سرعت 260 کیلومتر بر ساعت شد. از اولین محصول سری M تنها 453 نسخه ساخته شد و آن را تبدیل به یکی از محبوب ترین و کم یاب ترین های ب ام و ها کرد.

7. BMW M Coupe

فرایند ساخت ب ام و ام کوپه، پروژه ای کاملا محرمانه بود و بسیار هم طول کشید چرا که طراحان این خودرو تلاش بسیاری برای متقاعد کردن ب ام و انجام دادند. هدف استفاده از پلتفرم Z3 بود که با فشار ب ام و برای کاهش قیمت، نتیجه، مشترک شدن بسیاری از قطعات M Coupe با برادر خود Z3 شد. البته موتور قدرتمند آن نشان از محصولی ماندگار در تاریخ ب ام و دارد. نسخه اولیه M Coupe که برای آمریکا عرضه شد موتور S52 ب ام و را یدک می کشید با 240 اسب بخار توان. که پس از چندی در سال 2001 مدل جهانی آن با موتور S54 عرضه شد که قدرت آن در کنار 251 پوند فیت گشتاور به 315 اسب بخار رسید.

6. (BMW M5 1998 (E39

بدون شک بهترین سری 5 تاریخ ب ام و به M5 سال 1998 بر می گردد. سدان جذابی که اکثریت به بهترین بودن آن اتفاق نظر دارند. M5 با توجه به پیشیناین خود پیشرفت بزرگی داشت.شالوده ای از اتاق زیبای E39 و موتور قدرتمند S62. در زیر کاپوت سدان بزرگ ب ام و موتور 4.9 لیتری V8 قرار داشت که نزدیک به 400 اسب بخار توان ایجاد می کرد! همچنین گشتاور آن با رسیدن به خطوط قرمز در 7000 دور در دقیقه به 369 پوند فیت می رسید. گیربکس 6 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب ضد لغزشی و صفر تا صد 4.8 ثانیه ای، M5 سال 1998 را برای همیشه ماندگار کرد.

M5 بار ها در پیست ها استفاده شده و به لطف ساخت خوب و وزن کم آن قابلیت رسیدن به سرعت 299 کیلومتر بر ساعت را داشت!

5. BMW E9 1972

ب ام و E9 3.0 CSL یک محصول سفارشی فقط برای پیست و مسابقات بود. در سال 1972 با شدت گرفتن عطش مسابقات و همچنین پیشرفت قابل توجه خودروهای اسپرت اروپایی، ب ام و آلمانی تولید E9 را در دستور کار خود قرار داد، تا از گوی رقابت عقب نماند. در ساخت E9 به دو مورد مهم در زمان خودش پرداخته شد: اول ایرودینامیک خیلی خوب و مهندسی شده، از فرم جزئی هواکش ها در جلو گرفته تا اسپویلر بزرگ در عقب آن.

دوم، کم کردن قابل توجه وزن E9: که به کمک شیشه های Perspex، پنل بدنه آلومینیومی و همچنین نازک تر کردن فولاد مورد استفاده در فرایند ساخت؛ که باعث شد E9 با موتور 3 لیتری 6 سیلندر، 46 سال پیش، بسیار محبوب شود و بر سر زبان ها بیافتد و لقب Batmobile را به خود بگیرد.

4. BMW 2002 Turbo

2002 توربو علاوه بر اینکه نسخه ارتقا یافته ی 2002 دوست داشتنی است، اولین خودرو با موتور مجهز به توربوشارژر در محصولات ب ام و نیز شمرده می شود. اتفاق خوشایندی که تیم کارگردانی ب ام و رغم زد منجر به تولید 170 اسب بخار توان و 180 پوند فیت گشتاور در سال 1973 شد.

2002

متاسفانه کمی پس از شروعِ تولید نسخه توربو، بحران نفتی 1973 اتفاق افتاد و تنها 1672 نسخه از آن ساخته شد.

2002 توربو

نیازی به معرفی 2002 نیست. چرا که همه جای دنیا، حتی در کشورمان، کوپه شناخته شده ای است. در هر صورت 2002، از سری دوم محصولات ب ام و، همچنین عضو خانواده 02 خودروساز آلمانی محسوب می شود که در موفقیت ب ام و در عرصه بین المللی تاثیر چشم گیری داشت. شاید عده ای رمز موفقیت و محبوبیت 2002 را قیمت گذاری مناسب در عین طراحی و عملکرد خوب بدانند که از آن خودرویی رایج و دست یافتنی در زمان خودش ساخت، اما باید بدانید، ب ام و 2002 برای بسیاری چه در گذشته و چه در زمان حال، بیش از یک کامپکت خوش ساخت است. 2002 میراثی بزرگ و نمره ی کاملی در کارنامه ب ام برای همیشه بوده و خواهد ماند.

3. BMW i8

دومین محصول موتور وسط ب ام و، نقطه عطفی برای این شرکت محسوب می شود. i8 نماد یک نمایش و تبلیغات بزرگ است: نمایشِ قدرت و تکنولوژی. ب ام و همه آنچه که باید انجام می شد را انجام داده، تا برای تولید 375 اسب بخار توان و 420 پوند فیت گشتاور، کمترین بنزین ممکن را بسوزاند. موتور الکتریکی همگام با موتور 3 سیلندر 1.5 لیتری توربو، با انتقال قدرت به هر 4 چرخ، آنقدری عملکرد خوشایندی دارند که برای رسیدن به 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون تنها به 4.2 ثانیه زمان نیاز دارد. بدنه فیبر کربنی i8، فقط سبک ساخته نشده. بلکه گواه دیگری است از طراحی کاملی از اصالت و تکنولوژی.

2. (BMW M3 GTR (E46

بی شک شناخته شده ترین مدل محصولات ب ام و اتاق E46 است. E46 ها را شاید کمی نادر، اما در خیابان های کشورمان نیز می توان دید(مدل های سدان به مراتب بیشتر دیده می شوند) قرار نیست در ارتباط با زیبایی اتاق E46 در زمان خودش و پیشتاز بودن و حرکت بر لب مرز مدرنیته و اصالت آن صحبت کنیم.

E46

بلکه قرار است مقام دوم این لیست یعنی مدل جی تی آر ب ام و M3 معرفی شود. برای تفکیک نسخه جی تی آر، بازی موست وانتت را یادآور می شویم. بر خلاف E46 های 6 سیلندرِ خطی، M3 GTR مجهز به موتور قدرتمند V8 است و داستانش کاملا جداست! ب ام و جی تی آر یک خودروی معمولی برای خیابان ها نبود. بلکه به شکل کاملا سفارشی و مختص به مسابقات لمانس طراحی شده. باید بدانید ب ام و دقیقا به تعداد 1000 عدد از موتور M3 GTR صرفا جهت تست و بررسی بدون هیچگونه خطا برای مسابقات لمانس ساخته و پس از آن این موتور وحشی را بر E46 کوپه سوار کرد.

پس از پایان فصل مسابقات (سال2001)، ب ام و 10 عدد از GTR ها را به قیمت 310,000 دلار به فروش گذاشت.

1. BMW Isetta 1955

شاید به مزاجتان خوش نیاید اگر ایستا کوچک را با 247 سی سی حجم موتور و 13 اسب بخار توان در رتبه نخست این لیست ببینید. ولی باید بدانید شرکت بزرگ ب ام و، با تمام عظمت خودش اگر ایستا کوچک را تولید نمی کرد به شکل کامل ورشکست می شد و جز نامی از آن باقی نمی ماند. پس از جنگ جهانی دوم و شرایط مالی نابسامانی که برای شرکت خودروسازی آلمانی ب ام و رغم خورد، سهام داران به فکر تعلیق کارخانه های ب ام و بودند که یکباره بجای تعلیق، آخرین شانس خود را امتحان کرده و تصمیم به ساخت و تولید خودرو (که تقریبا بیشتر شبیه به موتورسیکلت است) ایستا ایتالیایی گرفتند. منجی کوچک شرکت بزرگ، در طول 7 سال به تعداد دقیق 161,728 نسخه تولید شد.

ایستا شاید ظاهر یک منجی را نداشته باشد، اما باواریایی ها خوب میدانند که چه چیزی بیش از همه برایشان مستحق پرستش است.

 

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • dark season
    dark season | ۴ خرداد ۱۳۹۷

    ای کاش از هر مدلی که معرفی کردید یک نمونه عکس هم میگذاشتید

  • Mohammad Ebrahimi
    Mohammad Ebrahimi | ۳ خرداد ۱۳۹۷

    جالب بود

  • آرمین شاکر
    آرمین شاکر | ۳ خرداد ۱۳۹۷

    عشق استBMW.
    مخصوصا M3 gtr توی نید فور اسپید کربن!

مطالب پیشنهادی