۱۰ بازیگر مشهوری که از انجام بدلکاری در فیلم هایشان ترس دارند [قسمت اول]

۱۰ بازیگر مشهوری که از انجام بدلکاری در فیلم هایشان ترس دارند [قسمت اول]

هنگام فیلم برداری صحنه های هیجان انگیز نبرد و تیراندازی، انفجارهای وحشتناک و تعقیب و گریز با خودروهای پرسرعت، این بدلکاران هستند که با انجام بدلکاری های متهورانه جان خود را به خطر می اندازند. علیرغم افزایش ایمنی در فیلم برداری چنین صحنه های خطرناکی، امکان صدمه دیدن و مرگ افراد در این بدلکاری ها بسیار بالاست. برای مثال در سال ۲۰۱۷، یک بدلکار ۳۳ ساله به نام جان برنکر هنگام انجام بدلکاری هایی در سریال «مردگان متحرک» (The Walking Dead) جانش را از دست داد. یک ماه بعد بدلکاری دیگر به نام جوی هریس در اثر تصادف موتورسیلکت هنگام فیلم برداری یکی از صحنه های فیلم «ددپول ۲» (Deadpool 2) جان باخت. به همین دلیل و به درستی، بسیاری بر این باورند که آن توجه و اهمیتی که باید، در صنعت فیلمسازی به بدلکاران داده نمی شود؛ مردان و زنانی که با جان خود بازی می کنند.

بدلکاری

برای مثال در سال ۲۰۱۶، انجمن بدلکاران حرفه ای نسبت به در نظر نگرفتن یک جایزه اسکار برای بهترین بدلکاری اعتراض خود را به هیئت اسکار تقدیم کرد. آن ها بدون شک لیاقت و شایستگی چنین درخواستی را دارند زیرا در حالیکه بازیگرانی مانند تام کروز و دانیل کریگ به خاطر این که خود صحنه های بدلکاریشان را انجام می دهند به شدت مورد تحسین و تمجید قرار می گیرند اما بسیاری از بازیگران سرشناس سینما هنگامی که نیاز به بدلکاری وجود دارد کنار کشیده و جای خود را به بدلکاران می دهند. با این وجود بدلکاران همواره نادیده گرفته شده و به ندرت مورد تمجید قرار می گیرند. در این میان برخی از بازیگران به طور علنی از انجام بدلکاری در فیلم های خود خودداری می کنند و به نوعی از انجام کوچکترین بدلکاری ها ترس دارند. در ادامه  این مطلب می خواهیم شما را با برخی از این بازیگران که به دلیل بیمناک بودن از به خطر افتادن جان خود یا آسیب دیدگی با انجام بدلکاری میانه ای ندارند آشنا کنیم.

۱- رایان رینولدز

بدلکاری

رایان رینولدز به لطف ترکیب طبیعی هیکل ورزشکاری، ظاهر جذاب و هوش بازیگری خود توانسته تعادلی بین نقش های کمیک و نقش های اکشن سنگین خود برقرار کند. این روزها رینولدز توانسته بار دیگر با تکرار نقش خود در فیلم «ددپول» به یک چهره دوست داشتنی در دنیای اکشن تبدیل شود. این فیلم به خاطر صحنه های کمیک و مبارزه های پرهیجان خود معروف است و به نظر می رسد که رینولدز بهترین انتخاب برای نقشی با ترکیب شوخی و جسارت بوده است. اما رینولدز به هیچ عنوان قدرت بازترمیم بدنی که در فیلم «ددپول» دیده می شود را در دنیای واقعی نداشته و به خاطر جراحت های که قبلاً به او تحمیل شده، دیگر کوچکترین صحنه های بدلکاری را نیز به بدلکاران واگذار می کند.

بدلکاری

وی به دلیل نگرانی برای سلامت خود از انجام صحنه های بدلکاری کنار کشیده است زیرا در سال ۲۰۱۲ و هنگام بازی در نقش یک مامور سازمان سیا به نام مت وستون در فیلم «خانه امن» (Safe House) دچار صدمه شدیدی در ستون فقرات شد. وی در این باره چنین گفته است:” به یاد دارم که دکتر در دفترش نشسته بود و این هفتمین باری بود که آن سال به او مراجعه می کردم و او داشت برایم نسخه می نوشت و وقتی آن را خواندم رویش نوشته بود: بدلکار”. و بدین ترتیب بود که رینولدز نیز توصیه پزشکان را لبیک گفته و دیگر از آن زمان دست از انجام بدلکاری کشید. به جای این که خود صحنه های خطرناک را انجام دهد، رینولدز از ۴ بدلکار خبره استفاده می کند که در فیلم های «ددپول ۲» و «محافظ آدمکش» (The Hitman’s Bodyguard) بدلکاری های او را انجام می دهند.

۲- لیام نیسون

بدلکاری

لیام نیسون در یکی از مجموعه فیلم های «ربوده شده» (Taken) در نقش برایان میلز، مامور سازمان سیا، چنین می گوید:” چیزی که من دارم یک مجموعه مهارت هاست، مهارت هایی که در طی سالیان دراز در شغلم به دست آورده ام”. البته در طی ۳ فیلم از این مجموعه، نیسون کمک بسیار کمی برای به تصویر کشیدن توانایی های خود داشت. با توجه به این که وی یکی از مشهورترین بازیگران ژانر اکشن سینماست، زمانی که این بازیگر ۶۵ ساله اعلام کرد که وی بسیاری از بدلکاری فیلم هایش را انجام نداده است، طرفداران او شگفت زده شدند. البته این بدان معنا نیست که وی به هیچ عنوان بدلکاری انجام نداده است. زمانی که در مورد جراحات ناشی از صحنه های اکشن فیلم «ربوده شده ۳» در سال ۲۰۱۲ از وی سوال شد، نیسون اینگونه جواب داد:” هیچ صدمه ای ندیدم. من تمامی صحنه های مبارزه را خود انجام دادم. اما صحنه های بدلکاری را انجام ندادم و بین این دو تفاوت است”.

بدلکاری

نیسون از رد و بدل کردن مشت و لگد در فیلم هایش لذت می برد و به ندرت پیش می آید که این بدلکاری ها را به مارک ونسلو واگذار کند، بدلکاری که از سال ۱۹۹۹ بدلکاری های او را در فیلم هایش انجام می دهد که از آن جمله می توان به عبور از میان شیشه ها و پریدن از ساختمان ها اشاره کرد. نیسون در سن ۹ سالگی آموزش بوکس را آغاز کرد و در بوکس آماتور نیز به قهرمانی رسید و از مهارت های خود در این زمینه به خوبی در فیلم هایش استفاده کرده است.

۳- دنی ترخو

بدلکاری

وقتی که بازیگران بدلکاری های خود را شخصاً انجام می دهند به نحوی شخصیت و قدرت خود را به نمایش می گذارند. اما چنین بازیگران بی باکی به ندرت پیدا می شوند و اکثراً این کارها را به افراد حرفه ای واگذار می کنند. بسیاری هم صحبتی در این مورد نمی کنند اما دنی ترخو از آن دسته نیست. او که به خاطر بازی در فیلم های اکشن شناخته می شود تایید کرده که خود بدلکاری هایش را انجام نمی دهد. وی در مصاحبه ای در این مورد چنین گفته است:” ستارگان بزرگ به خاطر این حرف از من متنفر خواهند شد. من نمی خواهم شغل ۸۰ درصد از بدلکارانا را در معرض خطر قرار دهم تا این که ثابت کنم دل و جرأت زیادی دارم”.

بدلکاری

وی با این سخنان تایید کرده که باید اجازه داد بدلکاران با انجام بدلکاری در فیلم ها بتوانند امورات خود را بگذرانند و بازیگرانی که اصرار دارند خود بدلکاری هایشان را انجام دهند در واقع باعث می شوند این بدلکاران بیکار بمانند. همچنین وی گفته که هر گونه صدمه به بازیگران اصلی می تواند تولید فیلم را به تعویق بیندازد؛ برای مثال وقتی که تام کروز هنگام فیلم برداری فیلم «ماموریت غیرممکن ۶» (Mission: Impossible 6) دچار شکستگی مچ پا شدف تولید فیلم بیش از ۲ ماه به تعویق افتاد. به گفته ترخو :” اگر آن ها [بدلکاران] صدمه ای ببینند، با نهایت تاسف باید بگویم، می توان روی صورت یک مکزیکی دیگر مقداری سبیل گذاشت و به کار ادامه داد. اما اگر من صدمه ببینم همه از کار می افتند”. به همین دلیل است که دنی ترخو در صحنه های خطرناک همه چیز را به بدلکارش، نورم مورا، واگذار می کند.

۴- برندن فریزر

بدلکاری

برندن فریزر یکی از آن بازیگران بدشانسی است که بهای سنگینی برای انجام بدلکاری ها پرداخته است.فریزر در دهه ۹۰ میلادی در فیلم های مشهوری مانند «جورج و جنگل» (George of the Jungle) و سه گانه «مومیایی» (The Mummy) حضور یافته و به یک چهره مشهور تبدیل شد. تمایل او به انجام بازی های سخت و اکشن باعث شد که وی یکی پس از دیگری در فیلم های زیادی بازی کرده و اغلب خود بدلکاری هایش را انجام دهد، موضوعی که باعث شد صدمات شدیدی به بدن این بازیگر اکنون افول کرده وارد شود. بعد از انتشار سومین قسمت از فیلم «مومیایی» در سال ۲۰۰۸، فریزر در مصاحبه ای چنین گفت:” مرا با باند و یخ سر پا نگهداشتند”.

بدلکاری

همین صدمات جسمی بود که بیشترین آسیب را به زندگی حرفه ای فریزر زده و وی بیش از یک دهه از رادار هالیوود دور ماند و در تمام این سال ها بارها و بارها زیر تیغ جراحی رفت. از این جراحیه های سخت می توان به جراحی برداشتن مهره (laminectomy)، جراحی ترمیمی تارهای صوتی و جایگزینی بخشی از زانو اشاره کرد. به گفته فریزر وی به مدت ۷ سال دایماً به بیمارستان مراجعه کرده و برای مدت های طولانی بستری می شد.

۵- ساندرا بولاک

بدلکاری

تاد لیبرمن که یکی از تهیه کنندگان سرشناس هالیوود است در مورد بازی ساندرا بولاک در فیلم «خواستگاری» (The Proposal) که در صحنه ای از آن وی مدتی را در آب های یخ زده آتلانتیک شمالی ماند چنین گفته است:” من سرسختی او را برابر با سرسخت ترین بازیگران مرد هالیوود می دانم”. همچنین وی در فیلم «دختر شایسته» (Miss Congeniality) صحنه های مبارزه و تیراندازی زیادی را در نقش یک مامور زبده و مخفی اف بی آی انجام داده و در فیلم «جاذبه» (Gravity) نیز سوار هواپیمای آموزشی موسوم به «Vomit Gromit» شد که توسط فضانوردان برای شبیه سازی فضای بدون جاذبه استفاده شده و تجربه دردناکی به شمار می آید.

بدلکاری

با این وجود بولاک در سال ۲۰۱۳، اعلام کرد علیرغم این که وی قبلاً اصرار داشته بدلکاری هایش را خود انجام دهد اما بعد از به فرزند خوانندگی پذیرفتن پسرش در سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفته در این امر تجدید نظر کرده و کمتر به سمت بدلکاری های چالش برانگیز برود. بدین ترتیب در طی فیلم برداری فیلم پلیسی اکشن «گرما» (The Heat) وی همراه با ملیسا مک کارتی مشغول خوردن قهوه بودند در حالی که بدلکاران صحنه انفجارهای وحشتناک فیلم را انجام می دادند. بولاک در سال ۲۰۱۵، دومین فرزندش را با فرزندخواندگی به خانه آورد و بدین ترتیب به نظر می رسد که وی برای کوچکترین بدلکاری ها کنار نشسته و قهوه اش را می نوشد!

لازم به ذکر است که قسمت دوم این مطلب را می توانید در لینک «۱۰ بازیگر مشهوری که از انجام بدلکاری در فیلم هایشان ترس دارند [قسمت دوم]» مطالعه نمایید.

ویدیویی جذاب که تمامی حقه های جالب و دیدنی بدلکاری فیلم ها را به تصویر می کشد [تماشا کنید]

فیلم های هالیوودی که بیشترین و بدترین آسیب ها را به بدن بازیگران وارد کردند

۱۰ ستاره با استعداد و نوظهور فیلم های رزمی که باید بشناسید

بازیگران مطرحی که برای یک نقش خاص جانشان را به خطر انداختند

منبع: looper
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود