ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

داروی ضد افسردگی
علمی

داروهای ضد افسردگی روی چاقی تاثیر می‌گذارند

پژوهشی جدید از سوی محققان کینگز کالج لندن نشان می‌دهد که رابطه‌ای مستقیم بین مصرف طولانی مدت داروهای ضد افسردگی و افزایش وزن وجود دارد. پژوهشگران داده‌های بیش از ۳۰۰ هزار بیمار بزرگسال را طی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

پژوهشی جدید از سوی محققان کینگز کالج لندن نشان می‌دهد که رابطه‌ای مستقیم بین مصرف طولانی مدت داروهای ضد افسردگی و افزایش وزن وجود دارد. پژوهشگران داده‌های بیش از ۳۰۰ هزار بیمار بزرگسال را طی دهه گذشته مورد بررسی قرار داده‌اند و گفته‌اند استفاده گسترده و روزافزون از داروهای ضد افسردگی می‌تواند روی سطح چاقی در جهان تاثیر بگذارد.

نتایج نشان می‌دهد که عمده افزایش وزن در سال دوم و سوم درمان رخ می‌دهد. در طول سال دوم درمان به وسیله داروهای ضد افسردگی، بیمار ۴۶ درصد بیشتر از افراد عادی در معرض چاقی ۵ درصدی قرار می‌گیرد. این نتیجه فارغ از جنسیت، سن و دیگر شرایط جسمی و سلامتی به دست آمده.

با زیر نظر گرفتن انواع داروها، پژوهشگران متوجه شدند که تقریبا همه آن‌ها به یک اندازه روی افزایش وزن موثر بوده‌اند ولی داروی کمتر تجویز شده میرتازاپین بیش از دیگر داروها روی افزایش وزن افراد تاثیر گذاشته است.

پیشتر در این مورد گزارش‌های متنوعی منتشر شده بود اما هیچ یک به اندازه پژوهش کنونی نتوانسته بودند رابطه میان چاقی و افزایش وزن با مصرف داروهای ضد افسردگی را مشخص کنند.

رافائل گافور نویسنده این پژوهش که اخیرا منتشر شده در رابطه با واکنش افراد به این تحقیق می‌گوید: «بسیار مهم است تاکید کنم که هیچ بیماری نباید مصرف داروها را متوقف کند و اگر نگرانی دارند باید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی