ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ویدیو‌های گرفته شده از فضا، رقص رعد و برق در کره‌ زمین را به نمایش می‌گذارند [تماشا کنید]

رعد و برق روی زمین ممکن است بسیار ترسناک و نگران کننده‌ به نظر برسد اما مشاهده‌ی همین پدیده در فضا می تواند بسیار چشم نواز باشد و دل هر تماشاگری را برباید. به تازگی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۱

رعد و برق روی زمین ممکن است بسیار ترسناک و نگران کننده‌ به نظر برسد اما مشاهده‌ی همین پدیده در فضا می تواند بسیار چشم نواز باشد و دل هر تماشاگری را برباید. به تازگی ویدیوی تایم لپس جدیدی توسط نقشه‌بردار GLM ماهواره‌ی هواشناسی GOES-17 که در تاریخ دهم اسفند ماه سال قبل به فضا فرستاده شده بود، منتشر شده که رقص رعد و برق را در آمریکای شمالی و جنوبی نشان می‌دهد.

اداره ملی اقیانوسی و جوی با انتشار یک بیانیه رسمی اعلام نمود:

«این نقشه ‌بردار رعد و برقی را در نیمکره غربی مشاهده کرد و به هواشناسان خبر داد که طوفانی در حال شکل گیری است و لحظه به لحظه به قدرتمندتر و خطرناک‌تر می‌شود. اصولاً رعد و برق‌های پی در پی نشان دهنده‌ی شکل گیری طوفان‌هایی عظیم هستند. حین باران‌های سنگین، دیتای مخابره شده از GLM  می‌تواند نشان دهد که رعد و برق‌ها به تعویق افتاده‌اند یا در حال قوت گرفتن هستند. این دیتا وقتی با نقشه و اطلاعات دیگر ماهواره‌ها ترکیب می‌شوند، می‌توانند به کارشناسان کمک کنند تا هوای نامساعد و وقوع سیل را پیش از رخ دادن تخمین بزنند.»

البته باید در نظر داشت که ماهواره‌ی هواشناسی GOES-17 تنها ماهواره‌ای نیست که وضعیت رعد و برق کره‌‌ی زمین را تحت نظر قرار داده است. ماهواره‌‌ای GOES-16 هم این مسئله را در کره‌ی زمین مورد بررسی قرار داده و تا به حال توانسته به دانشمندان و متخصصین آب و هوا برای کنترل رعد و برق یاری برساند.

علاوه بر این فضانوردان و کیهان‌نوردان ایستگاه فضایی بین المللی می‌توانند طوفان رعد و برق سطح کره زمین را از فاصله‌ی ۴۰۰ کیلومتری مشاهده کنند. طی سالهای گذشته سرنشینان این ایستگاه فضایی تصاویر و ویدیو‌های جالبی از رقص رعد و برق در کره‌ زمین گرفته‌اند و با کاربران دیگر در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند.

 

تماشا کنید: آذرخش در سرعت 1000 فریم در ثانیه چگونه به نظر می رسد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Alireza MT9
    Alireza MT9 | ۳ خرداد ۱۳۹۷

    باحالترین پدیده طبیعت همین صاعقه و غرش خوفناک آسمونه.

مطالب پیشنهادی