ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

قدرتمند ترین موتور های جهان براساس حجم و تعداد سیلندر

موتور همه خودرو ها از لحاظ بازدهی یکسان نبوده و با یکدیگر تفاوت های محسوسی دارند. در واقع این به عهده مهندسین بخش طراحی موتور است تا تعیین کنند یک خودرو چقدر قدرت لازم دارد ...

سید محمد سعید چاوشی
نوشته شده توسط سید محمد سعید چاوشی | ۴ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

موتور همه خودرو ها از لحاظ بازدهی یکسان نبوده و با یکدیگر تفاوت های محسوسی دارند. در واقع این به عهده مهندسین بخش طراحی موتور است تا تعیین کنند یک خودرو چقدر قدرت لازم دارد تا بر اساس آن دست به کار شوند ممکن است. یک موتور دو سیلندر با حجم کمتر از یک لیتر برای مصارف شهری یا یک W16 برای هایپر کار ها طراحی کنند.

تصمیم گرفتیم لیستی از قوی ترین موتور های استاندارد کارخانه ای را بر اساس تعداد سیلندر به شما معرفی کنیم.

برای آنکه این مقایسه عادلانه انجام شود از خودروهای هیبریدی نامی برده نشده است به این علت که به کمک موتور های برقی قدرتشان افزایش پیدا کرده است.

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که به یقین برنده آن پراژکت وان مرسدس است، موتور 1.6 لیتری (حجمی برابر با یک موتور TU5) این خودرو به کمک چهار موتور برقی به قدرت 1100 اسب بخار دست پیدا کرده است. لازم است اشاره کنیم که اولین خودرو تولید کارخانه با بازده 51 درصدی است. همچنین از نسخه های تقویت شده نیز صرف نظر کرده ایم.

0.9 لیتر دو سیلندر

پر قدرت ترین موتور دو سیلندر تولید کارخانه دنیا متعلق به فیات است. هنگامی که برای خودرو کوچک شهری خود کمتر از یک لیتر جا دارید مجبورید بازدهی را بالا ببرید. موتور 0.9 لیتری فیات 500 این خودرو با دو سیلندر و یک توربو شارژ توان تولید 103 اسب بخار دارد (تنها چند اسب از موتور های EF7 و TU5 استفاده شده در کشورمان ضعیف تر است).

با توجه به اینکه این اعداد و ارقام در دنیای خودرو قابل قبول است اما در دنیای موتور سواری اعداد و ارقام بهتری نیز بدست امده است. بطور مثال می توان به موتور دوکاتی 1299 Panigale E FE اشاره کرد که با موتور 1285 سی سی خود توان تولید 207 اسب بخار را دارد.

1 لیتر 3 سیلندر

در حال حاضر موتور 1 لیتری Eco Boost فورد Fiesta توان تولید 136 اسب بخار را دارد که رتبه اول در این بخش را دارد اما مقام خود را به زودی به نسخه ST خود می دهد که با حجم 1.5 لیتر سه سیلندر توان تولید 197 اسب را دارد.

2 لیتر 4 سیلندر

موتور دو لیتری توربو شارژ مرسدس توان تولید 375 اسب بخار در مدل های CLA و کلاس GLA دارد. اعداد و ارقام شگفت انگیز هستند اما بهترین نیستند به طور مثال می توان به سال 2014 برگشت که میتسوبیشی از لنسر EVO X FQ-440 MR به مناسبت 40 سالگی برند خود پرده برداشت که توان تولید 440 اسب بخار را داشت. متاسفانه به این علت که فقط 50 عدد از آن، آن هم فقط برای بازار بریتانیا تولید شد نمی تواند جز لیست ما قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که از موتور 2 لیتری میتسوبیشی لنسر EVO تیونر ها توانسته اند حتی 2143 اسب بخار نیز بگیرند که می توان به عنوان اولین موتور با قدرت تقریبی هر سی سی یک اسب بخار اشاره کرد.

2.5 لیتر 5 سیلندر

موتور های 5 سیلندر همانند موتور های 4 و 6 در دنیای خودرو خیلی شناخته شده نیستند اما هنوز هم می توانند قدرت زیادی تولید کنند.

موتور 2.5 لیتری 5 سیلندر خطی آئودی توان تولید 400 اسب بخار را دارد که در مدل های RS3 سدان و TT RS به کار رفته است.

3.8 لیتر 6 سیلندر

آخرین مدل پورشه 911 GT2 RS که یکی از بهترین خودروهای اسپرت امروزی است از قوی ترین موتور 6 سیلندر تولید کارخانه دنیا بهره می برد. موتور این خودرو که مجهز به BITURBO است توان تولید قدرت خارق العاده 690 اسب بخار را دارد.

لازم به ذکر است در این لیست خودرو های تیونینگ شده جای نمی گیرند به همین علت نامی از موتور های RB26، 2JZ و VR38 برده نمی‌ شود.

5 لیتر 8 سیلندر

خودرو های اسپرت و موتور های 8 سیلندر را می توان یکی از زیباترین ترکیب های بشر دانست که هرگز از هم جدا نمی شوند.

به طور مثال می توان به خودرو هایی همانند مک لارن 720S، فراری 488 و شورلت کوروت اشاره کرد که جزو خودرو های اسپرت و عالی به حساب آمده و از V8 بهره می برند.

در نهایت نیز کونیگزگ آگرا RS با موتور 5 لیتری BITURBO خود توان فوقالعاده تولید 1360 اسب بخار را دارد که قوی ترین موتور V8 به حساب می آید.

البته به زودی شرکت هنسی شروع به تحویل Venom F5 می کند که از موتور 7.4 لیتری V8 BITURBO با توان 1600 اسب بخار بهره می برد که جای آگرا را خواهد گرفت.

البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که نسل کنونی آگرا دیگر به پایان خود رسیده و این تصاحب جایگاه امری عادی به حساب می آید.

5.2 لیتر 10 سیلندر

تا به امروز لامبورگینی با معرفی هوراکان Performante که توان تولید 630 اسب بخار را دارد صاحب قوی ترین موتور 10 سیلندر تولید کارخانه است.

لازم به ذکر است قبل از آن دوج وایپر ACR با موتور 10 سیلندر 8.2 لیتری خود که توان تولید 645 اسب بخار را داشت رکورد دار این جایگاه بود.

6.5 لیتر 12 سیلندر

اگر می خواهید قوی ترین V12 دنیا را سوار شوید باید دست به دامن متخصص آن شوید. موتور 6.5 لیتری این خودرو که در فراری 812 سوپر فست به کار رفته است توان تولید 789 اسب بخار را دارد که این هیولا را در عرض 2.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومترمی رساند.

8 لیتر 16 سیلندر

تنها خودرویی که توان گنجایش موتوری به این بزرگی را زیر پوست خود دارد بدون شک بوگاتی است. با 8 لیتر حجم 16 سیلندر W شکل بزرگترین و قوی ترین موتور لیست ما است. موتور این خودرو به همراه 4 توربو توان تولید 1479 اسب بخار را دارد.

بوگاتی تا ابد نمی تواند این رکورد را نگه دارد بلکه یکی از رقبا بوگاتی با معرفی خودروی Devel 16 ادعا می کند. موتور W16 خودروشان در حالت عادی 3006 اسب بخار و در بیشترین حالت 5000 اسب بخار قدرت تولید کند اما تا وقتی که این میزان به طور کامل ثابت نشود رکورد دست بوگاتی خواهد ماند.

سلیقه شخصی شما چه نوع موتور هایی است، حجیم با بازدهی متوسط یا کوچک با بازدهی بالا؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • amiriran
    amiriran | ۶ خرداد ۱۳۹۷

    عمق فاجعه رو با موتور های ساخت داخل درک کنید

  • Morteza Bahrami
    Morteza Bahrami | ۵ خرداد ۱۳۹۷

    آقای چاوشی، یه مشکلی: شما گفتین چون لنسر evo نسخه ی محدود بود، تو این لیست قرار نمیگیره.
    ولی در صورتی که ماشین های مثل آگرا rs یا پرفورمنته ویا ۸۱۲ سوپر فست هم نسخه با تولید محدود هستن. ? ? ?

    • سید محمد سعید چاوشی
      سید محمد سعید چاوشی | ۱۱ خرداد ۱۳۹۷

      خیلی ممنونم بابت دقت جناب عالی اما منظور اصلی بنده این بود که این خودرو یک نسخه خاص از EVO X هستش نه یک نسخه معمولی در حالی که آگرا و بقیه نسخه اصلی هستند و یک مدل اینجوری ندارند که خاص (تر) باشد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی