ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

WWDC 2018
تکنولوژی

از کنفرانس توسعه دهندگان اپل، «WWDC 2018» چه انتظاراتی داریم؟

اپل در روز دوشنبه هفته آتی، 14 خرداد ماه کنفرانس ویژه توسعه دهندگان (WWDC 2018) را در سن خوزه ایالت کالیفرنیا برگزار می کند. این رویداد عمدتاً به تکنولوژی های مرتبط با نرم افزار اختصاص ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۵ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

اپل در روز دوشنبه هفته آتی، 14 خرداد ماه کنفرانس ویژه توسعه دهندگان (WWDC 2018) را در سن خوزه ایالت کالیفرنیا برگزار می کند. این رویداد عمدتاً به تکنولوژی های مرتبط با نرم افزار اختصاص دارد، ولی معمولاً اپل سنت شکنی می کند و سخت افزاری را در آن معرفی می کند. در این مطلب قصد داریم به همه انتظاراتی که از این مراسم داریم بپردازیم.

سال گذشته در رویداد WWDC 2017 اپل از نسخه 2017 کامپیوتر iMAc، مک بوک جدید، اسپیکر هوم پاد و آیپد پرو 10.5 اینچی رونمایی کرد. امسال انتظار داریم در کنار نسخه های جدید iOS و macOS شاهد رونمایی از نسخه های جدید از مک بوک ها، iMac ها و نیز آیپدها باشیم. در ادامه به موارد مورد انتظار می پردازیم و در کنار آن مواردی را بررسی می کنیم که احتمال معرفی شان کم است ولی در صورت رونمایی قطعاً هیجان بسیاری را بر خواهند انگیخت.

مک بوک و مک بوک پرو

WWDC 2018

در مورد این دو سری از لپتاپ ها انتظار داریم شاهد تعبیه پردازنده های کافی لِیک اینتل باشیم. به این ترتیب اپل می تواند گزینه رم 32 گیگابایتی را به خریداران تمامی مدل های مک بوک ارائه دهد. البته انتظار می رود عرضه لپتاپ های بهره مند از پردازنده های کنون لیک تا سال 2019 به تأخیر افتد.

پیش از این شنیده شده که اپل قصد دارد فناوری «TrueDepth» را در مک بوک های خود نیز تعبیه کند. همین الان بسیاری از لپتاپ های مبتنی بر ویندوز موجود در بازار از فناوری ویندوز هِلو بهره می برند و به این ترتیب کاربران می توانند از طریق فناوری تشخیص چهره به محیط سیستم عامل لاگین کنند. به این ترتیب منطقی به نظر می رسد که اپل نیز این تکنولوژی را در لپتاپ های خود تعبیه کند. شاید در نهایت اپل تصمیم بگیرد فناوری تشخیص چهره Face ID را در مک بوک پرو ارائه کند و این تکنولوژی را در مک بوک های ارزان قیمت تر تعبیه نکند.

اپل پیش از این به علت کیبوردهای پروانه ای مک بوک با شکایت کاربران مواجه شده بود. برخی مدعی شده بودند که این کیبوردها با مشکلاتی از قبیل عدم پاسخگویی یا خرابی کیبوردها مواجه شده اند. به این ترتیب انتظار می رود کیبورد مک بوک جدید به روز رسانی هایی را تجربه کند.

اکنون مدتها است که مک بوک ایر فعلی به روز رسانی نشده. با این حال همچنان ارزان ترین مک بوکی محسوب می شود که می توانید خریداری کنید و 300 دلار ارزان تر از نسخه های پایه دیگر مدل ها است. امسال می تواند زمانی ایده آل برای عرضه مک بوک ایری باز طراحی شده باشد؛ لپتاپی که انتظار می رود همچنان قیمت پایه 999 دلاری را حفظ کند و احتمالاً باریک تر از هر مک بوک دیگری که تا کنون عرضه شده باشد.

اگر خبری از مک بوک ایر جدید نباشد، انتظار داریم در WWDC 2018 به روز رسانی هایی در خصوصیات سخت افزاری آن را شاهد باشیم یا قیمت این محصول کاهش یابد.

مک او اس

WWDC 2018

حرکت اپل به سمت نسخه جدید از «سیستم فایل اپل» (APFS) در نسخه «High Sierra» سیستم عامل مک او اس موجب شد بسیاری از کاربران با مشکلات سازگاری روبرو شوند. بسیاری از این افراد دوباره به نسخه قدیمی تر سیستم عامل (نسخه Sierra) مهاجرت کردند تا برخی از اپلیکیشن های آنها و نیز تنظیمات سرور به درستی کار کنند. از اپل انتظار می رود این مشکلات را در نسخه جدید مک او اس که در WWDC 2018 معرفی می شود، حل نماید.

همچنین احتمالاً اپل ویژگی های جدیدی را برای ترغیب کاربران به آپدیت در نسخه جدید خواهد گنجاند. شاید یکی از این قابلیت ها امکان کارکرد تعاملی با سیستم عامل موبایلی iOS باشد.

آیپد پرو

WWDC 2018

شایعات پیشین اشاره به این موضوع داشتند که نسل بعدی آیپد پرو از ماژول TrueDepth بهره خواهد بود و به این ترتیب به فناوری Face ID برای تشخیص چهره کاربران مجهز خواهد شد.

اپل در آخرین نسخه آیپد پرو 10.5 اینچی که در سال 2017 معرفی شد، حاشیه های نمایشگر را نسبت به نمونه های پیشین کاهش داده بود. احتمالاً نسخه 2018 نمایشگری بزرگتر را در همان اندازه آیپد پروی 12.9 اینچی جای خواهد داد. شاید هم نمایشگر 12.9 اینچی باشد، در حالی که اندازه کلی دستگاه کوچکتر از پیش شده باشد.

همچنین انتظار داریم آیپد مذکور از چیپست A11X بهره مند باشد و برخی بهبودها در کارایی را تجربه کند.

آیپد مینی

WWDC 2018

آیپد ارزان قیمت فعلی اپل که از قلم نیز پشتیبانی می کند و از چیپست A10 فیوژن بهره می برد، قیمتی 329 دلاری دارد. به این ترتیب خرید آیپد مینی 4 با چیپست A8 و با قیمت 399 دلاری چندان منطقی به نظر نمی رسد. به همین دلیل انتظار می رود اپل قیمت آیپد مینی 4 را کاهش دهد یا مشخصات سخت افزاری آن را به روز کند یا به طور کلی قید عرضه آن را بزند.

در صورتی که قرار باشد نسخه جدیدی از آیپد مینی معرفی شود، احتمالاً ماژول TrueDepth در آن تعبیه می شود و پشتیبانی از  قلم اپل یا همان Apple Pencil به نسخه جدید افزوده می گردد.

ایر پاور

WWDC 2018

اپل در سال 2017 از «ایرپاور» رونمایی کرد که قرار بود امسال در دسترس قرار گیرد. یکی از تفاوت های اصلی AirPower با دیگر پدهای شارژ بیسیم، پشتیبانی همزمان از سه دستگاه است. همچنین جعبه ای از هدست های ایرپاد نشان داده شده بود که از شارژ بیسیم پشتیبانی می کرد.

انتظار می رود هر دو این محصولات همزمان با WWDC 2018 عرضه شوند. البته از آنجایی که اپل در سال 2017 زمان عرضه را «سال آینده» اعلام کرده، شاید باید مدت بیشتری برای روانه شدن آنها به بازار منتظر بمانیم.

جعبه شارژ بیسیم ایرپاد

WWDC 2018

جعبه شارژ بیسیم ایر پاد احتمالاً قیمتی 69 دلاری خواهد داشت. انتظار می رود در صورت خرید این محصول به همراه ایرپاد، قیمت کلی به 228 دلار افزایش یابد. احتمالاً ایرپاد بعدی در دو نسخه عرضه خواهد شد: یک مدل با جعبه معمولی و دیگری با جعبه شارژ بیسیم

نسل دوم آیفون SE

WWDC 2018

احتمال می رود اپل در WWDC 2018 از نسل دوم آیفون SE رونمایی کند. البته بر اساس آخرین گزارش ها انتظار می رود چند ماه دیرتر و در ماه سپتامبر (شهریور تا مهر سال جاری) در کنار سایر آیفون های جدید شاهد رونمایی از نسل دوم آیفون SE نیز باشیم.

احتمالاً این گوشی هوشمند از قاب پشتی شیشه ای بهره مند خواهد بود و به فناوری Face ID مجهز خواهد شد. البته احتمال تعبیه مورد آخر بسیار کم است.

واچ او اس 5

WWDC 2018

نسخه 4 واچ او اس، سیستم عامل ساعت های هوشمند اپل واچ، یک به روز رسانی بزرگ محسوب می شد. انتظار می رود برخی از قابلیت های این سیستم عامل بهبود یابد و در عین حال قابلیت های جدیدی به آن اضافه شود.

تقریباً با قطعیت می توان گفته که تعدادی واچ فیس جدید از راه خواهند رسید. امیدواریم برخی از آنها به صورت انیمیشنی باشند.

همچنین بسیاری از کاربران درخواست قابلیت نمایشگر همیشه روشن را برای ساعت های هوشمند اپل داده اند. احتمال می رود این قابلیت در واچ او اس 5 ارائه شود و خصوصاً روی اپل واچ های آتی نسل 4 یا 5 (که احتمالاً از نمایشگر میکرو LED بهره خواهد برد)، قابل فعال سازی باشد.

هوم پاد

WWDC 2018

موفقیت هوم پاد اپل آنطور که برخی از گزارش ها نشان می دهند با انتظارات شرکت سازنده اش برابری نمی کند و در سطحی پایین تر از توقعات آن است. علت این مساله نیز احتمالا به عدم پشتیبانی گجت مورد بحث از ایرپلی 2 (پروتکل اختصاصی اپل که امکان استریم بیسیم محتوا میان دستگاه های صوتی و تصویری را فراهم می کند) و قابلیت جفت شدن آن با اسپیکرهای دیگر باز می گردد.

بنابراین انتظار می رود که هوم پاد در جریان WWDC 2018 به امکانات و قابلیت های بهتری مجهز شده و از فرامین بیشتری برای دستیار صوتی سیری پشتیبانی کند، زیرا همین حالا نیز این گجت در قیاس با رقبایش چندین گام عقب تر است.

iOS 12WWDC 2018

در حال حاضر اپل مشغول توسعه Airplay 2 است و پیشتر در iOS 11.3 و iOS 11.4 نیز به صورت بتا آن را عرضه کرد. حال انتظار می رود که شرکت کالیفرنیایی در نهایت این امکان را به صورت رسمی به سیستم عامل موبایلی خود اضافه نماید. ایرپلی 2 امکان پخش محتوای صوتی در چند اتاق را به گجت های پشتیبانی کننده اش می آورد و همزمان بسیاری از ناپایداری ها در پخش محتوا را که ناشی از عملکرد نسخه کنونی ایرپلی است، کاهش می دهد.

سال گذشته اپل در جریان کنفرانس توسعه دهندگان از پیشرفت های خود در زمینه یادگیری ماشینی و تاثیر این پیشرفت ها بر طبیعی تر شدن هر چه بیشتر سیری سخن گفت. حال انتظار می رود که در جریان WWDC 2018 شاهد بهبودهای بیشتری برای دستیار صوتی این شرکت به واسطه این پیشرفت ها باشیم.

سطح دسترسی به دوربین یکی از قابلیت های بسیار خوبی است که کوپرتینویی ها می توانند در iOS 12 در نظر بگیرند. به لطف چنین بهبودی کاربران می توانند به متون خارجی اشاره کرده و از سیری در مورد نام آن زبان بپرسند یا حتی با گرفتن دوربین موبایل خود به سمت منوی غذای یک رستوران خارجی از آن بخواهند که منو را برایشان ترجمه کند.

WWDC 2018

علاوه بر تمامی این موارد، انتظار می رود سیری نسبت به گذشته نیز هوشمندتر شود و در نهایت به رقیب جدی تری برای دستیارهای صوتی الکسای آمازون و گوگل بدل گردد.

پیش بینی می شود که اپل در سال جاری میلادی آیفون های بیشتری را همراه با سیستم دوربین TrueDepth خود معرفی نماید و در نهایت شاهد معرفی انیموجی های بیشتر و قابلیت های گسترده تر برای آنها باشیم. همچنین می توان امیدوار بود که قابلیت های بیشتری به ماژول TrueDepth اضافه گردد که از آن جمله می توان به پشتیبانی افقی از Face ID اشاره کرد که در واقع امکان آنلاک کردن آیپد در وضعیت افقی را فراهم می کند.

در مورد آیپد اما باید بگوییم که این محصول در راستای شباهت یافتن هرچه بیشتر به یک کامپیوتر احتمالا قابلیت های تازه ای پیدا خواهد کرد و در اینصورت اپل می تواند کاربرانش را ترغیب کند که به جای لپتاپ، آیپد خریداری کنند.

مک پرو

WWDC 2018

درست مانند رویداد WWDC سال گذشته که شاهد تبلیغات گسترده اپل برای مک پرو بودیم می توانیم امیدوار باشیم که امسال نیز اپل در WWDC 2018 یا در مراسم شهریور ماه خود خبرهای دست اولی را در رابطه با نسخه 2019 این محصول به سمع و نظر مخاطبانش برساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی