ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تغییر گشودگی دیافراگم در گلکسی اس 9 چه کاربردی دارد؟

رزولوشن حسگر، تنها عامل تعیین کننده در کیفیت دوربین های موبایل نیست. این موضوع را همه به خوبی می دانیم و شرکت های سازنده هم پس از دوره ی نسبتاً طولانی افزایش رزولوشن، بالاخره به ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۵ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

رزولوشن حسگر، تنها عامل تعیین کننده در کیفیت دوربین های موبایل نیست. این موضوع را همه به خوبی می دانیم و شرکت های سازنده هم پس از دوره ی نسبتاً طولانی افزایش رزولوشن، بالاخره به فکر راهکارهای تازه تری برای ارتقاء کیفیت دوربین موبایل افتادند و تلاش کردند تا قابلیت های برجسته دوربین های حرفه ای را به حوزه تلفن همراه نیز وارد سازند.

به تدریج سیستم های فوکوس سریع و ترکیبی، لنزهای ثانویه و بزرگنمایی اپتیکال وارد میدان شدند و گشودگی دیافراگم نیز بیشتر و بیشتر شد تا عملکرد دوربین های موبایل در شب ارتقاء یابد، اما کاهش ضریب اف همیشه خوب نیست و گاهی اوقات مشکلاتی را ایجاد می کند. به همین دلیل سامسونگ امسال برای نخستین بار امکان تغییر مکانیکی ضریب اف و گشودگی دریچه دیافراگم را در گلکسی اس 9 (و مدل پلاس آن) قرار داد. در این مطلب می خواهیم چند نمونه از کاربردهای این قابلیت را بررسی کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

دریچه دیافراگم چه کار می کند؟

گشودگی دیافراگم در جذب نور، عمق میدان و شارپنس تصویر نقش دارد

در دوربین های حرفه ای، گشودگی دیافراگم یا اپرچر (Aperture) سه نقش اساسی را بر عهده دارد: کنترل نور ورودی از میان لنز، تنظیم عمق میدان، و تا حدودی هم شارپنس. همین موارد برای دوربین های موبایل هم صادق است اما با محدودیت های بیشتر و تأثیر کمتر. در بین این سه مورد، کنترل نور ورودی در گلکسی اس 9 محسوس تر است و بیشترین کاربرد را در شرایط خاص خواهد داشت. البته تغییر عمق میدان در عکاسی از سوژه های نزدیک هم به خوبی قابل مشاهده است.

افزایش شارپنس در روز

شارپنس به معنای توانایی لنز برای تفکیک جزئیات است و نباید آن را با رزولوشن سنسور اشتباه گرفت. حتی یک تصویر تار و خارج از فوکوس هم رزولوشن کاملی دارد اما شارپ نیست. نکته مهم دیگر این است که شارپنس لنز ثابت نیست و با اپرچر تغییر می کند.

تجربه نشان داده که برای اکثر لنزهای DSLR، دو یا سه استاپ پایین تر از بیشترین گشودگی اپرچر، شارپ ترین تصویر را حاصل می کند. به عنوان مثال اگر حداکثر گشودگی لنز شما f/1.4 باشد، معمولاً روی f/2.8 یا f/4 واضح ترین تصویر ممکن را به دست خواهید آورد.

گلکسی اس 9 فقط دو حالت گشودگی دیافراگم یعنی f/1.5 و f/2.4 را در اختیارتان می گذارد و در هر دو حالت هم عکس های فوق العاده ای را خواهید داشت، ولی انتخاب ضریب اف بالاتر تأثیر مثبتی در خروجی ایجاد می کند. البته فقط با بررسی پیکسل به پیکسل در بزرگنمایی 100 درصد (یا حتی بیشتر) می توانید این تفاوت را احساس کنید، ضمن اینکه افزایش شارپنس در گوشه های تصویر اندکی محسوس تر است. در تصویر فوق می توانید این وضعیت را مشاهده کنید.

افزایش سرعت شاتر در روز

اگر بستن دریچه دیافراگم شارپنس تصویر را افزایش دهد، پس استفاده از ضریب اف 1.5 در روز چه کاربردی دارد؟ یکی از موارد کاربرد دیافراگم باز در روز، زمانیست که می خواهید از سوژه های بسیار سریع عکاسی کنید. برای این کار حتی در نور کافی هم به سرعت شاتر بسیار بالا نیاز دارید و بالا رفتن سرعت شاتر، زمان جذب نور حسگر را کاهش می دهد. برای جبران این کار یا باید میزان حساسیت (ISO) را افزایش دهید که حسگرهای موبایل در اینجا با نویز از شما استقبال می کنند، یا باید دیافراگم را تا جای ممکن باز کنید.

در تصویر فوق اگرچه تفاوت چندانی بین دو عکس دیده نمی شود، ولی با بررسی اطلاعات EXIF می بینیم در شرایط یکسان، انتخاب ضریب اف 1.5 سرعت شاتر را تا دو برابر افزایش می دهد. نتیجه افزایش سرعت شاتر در نور کمتر، بسیار محسوس تر از عکس های فوق خواهد بود.

کاهش عمق میدان

یکی دیگر از کاربردهای باز کردن دریچه دیافراگم در نور کافی، کاهش عمق میدان تصویر و ایجاد بوکه بیشتر است. در گلکسی اس 9 زمانی که ضریب اف را از 2.4 به 1.5 کاهش دهید، محدوده فوکوس کامل تصویر تا حدی کاهش می یابد و در مقابل، بک گراند نیز محوتر می شود. در عکس زیر می توانید نمونه ای از تغییر عمق میدان و بوکه را مشاهده کنید.

کاهش سرعت شاتر در شب

عکاسی شبانه طرفداران زیادی دارد و به همین دلیل شرکت های سازنده دائماً در حال افزایش توانایی جذب نور دوربین موبایل هستند، اما گاهی اوقات نیاز دارید جذب نور دوربین را کاهش داده و شاتر را برای چند ثانیه باز بگذارید تا رد زیبایی از نور را ثبت کنید. این کار با حداکثر گشودگی دیافراگم، نتیجه ای جز تصویر بیش از حد روشن نخواهد داشت. به عنوان مثال عکس زیر با ضریب اف 1.5 توسط گلکسی اس 9 ثبت شده است:

حالا با زمان نوردهی یکسان ولی تغییر ضریب اف به 2.4 (یعنی کاهش نور دریافتی حسگر) می توانید عکس بهتری را به دست بیاورید که تاریکی زیبای شب را هم به خوبی حفظ می کند:

سه عکس زیر هم نمونه های دیگر از نوردهی طولانی با ضریب اف 2.4 توسط گلکسی اس 9 هستند:

همان طور که در ابتدای مطلب هم گفتیم، تغییر گشودگی دیافراگم یکی از مهم ترین تکنیک ها در عکاسی حرفه ای به شمار می رود و دوربین های DSLR گزینه های متعددی را در اختیارتان قرار می دهند. این ویژگی برای نخستین بار در گلکسی اس 9 به دنیای موبایل آمده و فقط بین دو حالت f/1.5 و f/2.4 تنظیم می شود که اگرچه کاربردیست، ولی هنوز به اندازه کافی محسوس نیست.

در آینده نزدیک و با افزایش حالات تغییر اپرچر یا همان اف-استاپ ها در دوربین های موبایل، شاهد تأثیر ملموس تری در تجربه عکاسی با موبایل خواهیم بود.

شاید به مقالات زیر هم علاقه مند باشید:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • SaEkra12
    SaEkra12 | ۵ خرداد ۱۳۹۷

    چه عکسای قشنگی

  • آریان
    آریان | ۵ خرداد ۱۳۹۷

    ممنون ،جالب بود

  • Mahdi Farahani
    Mahdi Farahani | ۵ خرداد ۱۳۹۷

    نصفه پی بیست پرو هم نیست!

  • اَمیرُّحُسِینّ
    اَمیرُّحُسِینّ | ۵ خرداد ۱۳۹۷

    قبلا S7 Eadge داشتم، دوربینش تو شب خیلی خوب بود اما تو روز خیلی نور جذب میکرد همه عکسا رو با حاله سفید نشون می داد
    اما حالا که اس۹ گرفتم عکسای روز وشب از لحاظ جذب نور توی یک ترازن

    • JEFRiUM
      JEFRiUM | ۶ خرداد ۱۳۹۷

      من همین الان S7 دارم. با دوستانم که S8 و S9 دارن رفتیم تست عکس.
      به طرز عجیبی نتایج شبیه هم بود. ودر شمواردی S8 حتی از S9 بهتر بود.

      • اَمیرُّحُسِینّ
        اَمیرُّحُسِینّ | ۶ خرداد ۱۳۹۷

        برو با دوستات عکس بگیر

مطالب پیشنهادی