ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شهاب سنگ
علمی

شهاب سنگِ عامل انقراض دایناسورها موجب گرمایش 100 هزار ساله زمین شده است

تحلیل های جدید مشخص کرده اند که در زمان برخورد شهاب سنگ چیکشلوب در حدود 65 میلیون سال پیش، دمای زمین به طور ناگهانی افزایش یافته است. این یافته بینش جدیدی را به محققان داده که بر ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۶ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۰

تحلیل های جدید مشخص کرده اند که در زمان برخورد شهاب سنگ چیکشلوب در حدود 65 میلیون سال پیش، دمای زمین به طور ناگهانی افزایش یافته است. این یافته بینش جدیدی را به محققان داده که بر اساس آن می توانند اتفاقاتی که در اثر تغییرات ناگهانی شرایط اقلیمی می افتند را شناسایی کنند.

زمانی که شهاب سنگ چیکشِلوب (یا چیکسلوب) به زمین برخورد کرد، موجب انقراض 75 درصد از گونه های حیات روی زمین، از جمله دایناسورها شد. این برخورد باعث شروع دوره گرمایش ناگهانی زمین شد؛ گرمایشی که دوام زیادی داشت. به عبارتی این اتفاق دمای زمین را به میزان 5 درجه سانتیگراد افزایش داد و این میزان برای تقریباً 100 هزار سال پا برجا ماند.

این رویداد بسیار مهم و نادر موجب شده دمای زمین در یک دوره مشخص با سرعتی بیش از آنچه که اکنون انسان ها موجب گرمایش زمین شده اند، افزایش یابد.

عواقب ناشی از برخورد شهاب سنگ مورد بحث همچنان مورد بحث بسیاری از محققان است. برخی از دانشمندان معتقدند که دوده هایی که در اتمسفر پخش شده، میزانی از نور خورشید که به زمین می رسیده را مسدود کرده اند.

شهاب سنگ

برخی دیگر اعتقاد دارند که برخورد چیکشلوب موجب شده که کربن از پوسته زمین در اتمسفر آزاد شود. همچنین بخشی از این کربن به واسطه آتش سوزی های ناشی از برخورد آزاد شده است.

محققان برای اینکه دریابند در دوره مورد بحث دما چگونه تغییر کرده، باقی مانده ای از دندان، فلس و استخوان ماهی را که از منطقه ای در تونس کشف شده بود مورد بررسی قرار دادند. این نمونه ها آثاری از ایزوتوپ اکسیژن را در خود حفظ کرده بودند که نشان می داد دما در دوران زیست جانوران به چه میزانی بوده است.

به این ترتیب آنها دریافتند که دما در اثر برخورد تا 5 درجه سانتیگراد بالا رفته و تا 100 هزار بعد از آن نیز به میزان پیشین باز نگشته است.

این یافته به محققان کمک می کند بتوانند به گونه بهتری بحران فعلی ناشی از تغییرات اقلیمی کنونی را درک کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی