ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پرداخت کرایه در تاکسی های آنلاین
تکنولوژی

صدای شما: چرا رانندگان تاکسی‌های آنلاین پول نقد می‌خواهند؟

پول نقد همراهتان نیست و خیلی هم خسته هستید یا عجله دارید، عابربانکی هم تا شعاع چند کیلومتری‌تان نیست و نمی‌دانید اگر هم عابر بانکی هست، دقیقا کجاست. از یک برنامه تاکسی اینترنتی استفاده می‌کنید ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

پول نقد همراهتان نیست و خیلی هم خسته هستید یا عجله دارید، عابربانکی هم تا شعاع چند کیلومتری‌تان نیست و نمی‌دانید اگر هم عابر بانکی هست، دقیقا کجاست. از یک برنامه تاکسی اینترنتی استفاده می‌کنید و وقتی ماشین آمد، خودتان را داخل آن می‌اندازید. بعد از گذشت چند دقیقه باز یادتان میفتد که پول نقد ندارید و تصمیم به پرداخت آنلاین هزینه سفر می‌گیرید و راننده که زیرچشمی موبایلتان را می‌پاید ناگهان می‌گوید: «قربون دستت، پرداخت آنلاین نزن، نقدی حساب کن.»

راننده حاضر است حتی راهش را کج کند و دقایقی دم یک عابر بانک بایستد تا شما پول نقد بگیرید و به او بدهید و حتی اگر در اعتبارتان مبلغی از قبل باشد هم اصرار می‌کند که: «بزار برای یه سفر دیگه‌ات، با من یکی لطفا نقد حساب کن.» در نهایت مجبور می‌شوید با راننده به شکل نقد حساب کنید اما آیا راننده‌ها واقعاً مجاز به انجام چنین کاری هستند؟

یکی از خوانندگان دیجیاتو به نام امین در ایمیل خود هم این مشکل را برای ما بازگو کرده و می‌گوید که بارها با همین مشکل مواجه شده:

«گاهی رانندگان کوتاه می‌آیند و گاهی هم من. اما اینکه حدودا هربار این مکالمه بین من و راننده رد و بدل می‌شود، خوشایند نیست و نمی‌توان گفت که راننده‌ها هم حق ندارند چرا که به گفته خودشان تسویه حساب با آنها دیر و نادرست انجام می‌شود. چرا این مشکل قدیمی حل نمی شود تا نه راننده و نه مسافر در چنین شرایطی قرار نگیرند؟»

پرداخت کرایه در تاکسی های آنلاین

روابط عمومی اسنپ در گفتگو با دیجیاتو روش پرداخت کرایه‌ها را بر اساس پرداخت پایا و طبق قوانین و روال‌ بانک مرکزی معرفی می‌کند و می‌گوید که در ساعات ابتدایی همان روز پول رانندگان از حساب اسنپ کسر و وارد چرخه تسویه حساب بین دو بانک مبدا و مقصد می‌شود:

«طی ماه‌های اخیر نظام بانکی کشور دستخوش تغییراتی شده و بر اساس این تغییرات چرخه‌های پایا که ۷ مرتبه بود به یک مرتبه تقلیل پیدا کرده است. به این ترتیب تمام پرداخت‌ها راس ساعت ۱۵:۴۵ به بانک مقصد می‌رسد و اکثر رانندگان ما حدود ساعت ۱۶ پولشان را دریافت می‌کنند. اگر راننده‌ای وجود دارد که پولش را همان روز دریافت نمی‌کند باید گفت که این مشکل به بانک مقصد برمی‌گردد و نه ما.»

اسنپ تعطیلی بانک‌ها در روزهای تعطیل را عامل وقفه پرداختی‌ها در تعطیلات می‌داند و تاکید می‌کند که این موضوع برخلاف شایعات اشتباه، 5شنبه‌ها و روزهای قبل از تعطیلی رخ نمی‌دهد.

پرداخت کرایه در تاکسی های آنلاین

اسنپ تایید می‌کند که 10 هزار تومان به عنوان اعتبار برای کسر کمیسیون‌ سفرهای نقدی راننده را همیشه نگه می‌دارد و برداشت این مبلغ برای راننده میسر نیست. او درضمن تاکید می‌کند که راننده در هیچ حالی نباید نحوه پرداخت سفر را برای مسافر معین کند:

«طبق قوانین اسنپ راننده اجازه مشخص کردن نحوه پرداخت مسافر را ندارد و مسافر در صورت مواجه شدن با چنین درخواستی می‌تواند پشتیبانی را در جریان موضوع بگذارد. پشتیبانی پس از دریافت گزارش شکایت، بسته به نوع آن موضوع را رسیدگی و مرتفع می‌کند. در این مرحله پس از صحبت مجدد با مسافر و راننده در صورت تایید تخطی راننده با وی برخورد صورت می‌گیرد. برخورد می‌تواند تذکر و درج در پرونده تا اخذ تعهدنامه و در موارد جدی‌تر قطع همکاری موقت یا دائم باشد.»

پرداخت کرایه در تاکسی های آنلاین

از سوی دیگر «هومن دمیرچی‌لو» مدیر عملیاتی شرکت تپ‌سی به دیجیاتو می‌گوید که مساله پرداختی به رانندگان برای آن‌ها بسیار مهم است و در طول 6 ماه گذشته نهایتا 4 بار این تاخیر صورت گرفته است:

«از این 4 بار هم یک بار مشکلات سیستم بانکی کشور باعث این تاخیر شد و 3 بار دیگر هم مشکلات فنی خودمان بود که تاخیری نهایتا 24 ساعته در پرداختی ما به رانندگان به وجود آورد. سیستم پرداختی ما روزانه است و هر شب تمام مبلغ کرایه سفرها به طور تمام و کمال به راننده داده می‌شود و برخلاف برخی همکاران، ما هیچ مبلغی هم به عنوان ضمانت از کیف پول راننده نگه نمی‌داریم.»

دمیرچیلو از آینده سیستم پرداختی‌شان می‌گوید که قصد دارد پرداخت‌ها را به طور آنی به رانندگان اعطا کند و خبر از وجود زیرساخت‌های لازم در شرکت خودشان پیرامون این موضوع می‌دهد: «ما زیرساخت‌های لازم را داریم و با چند بانک درباره تحقق این هدف صحبت کردیم و استقبال می‌کنیم اگر سیستمی بتواند با ما در این راه همکاری کند.»

مدیر عملیاتی تپ‌سی قوانین این مجموعه را اینگونه تعریف می‌کند که راننده حق ندارد نحوه پرداخت هزینه سفر را به مسافر تحمیل کند و در صورت انجام این کار و گزارش مسافر، تذکرات اولیه به او داده شده و در صورت تکرار دوباره این مطلب، با راننده قطع همکاری موقت و یا حتی تمام مدت رخ خواهد داد.

پرداخت کرایه در تاکسی های آنلاین

 

اما برخی رانندگان ادعا دارند با اینکه حسابشان به اصطلاح تسویه شده، اما پولی به حسابشان واریز نشده است. یکی از این رانندگان می‌گوید که در طی تماس کاری با پشتیبانی هم پیگیر ماجرا شده ولی کاری از پیش نبرده و چون رقم زیادی نبوده، زیاد پاپیچ ماجرا نشده است. راننده دیگری هم از دیرکرد واریز گله دارد و یکی دیگر هم می‌گوید در ایام چند روز تعطیلی این مشکل عدم تسویه برایش تبدیل به آفت می‌شود. برخی از این رانندگان معترض با اینکه هنوز در سیستم هستند ولی دیگر مسافر قبول نمی‌کنند و اصطلاح جالب «پاکی» را برای خودشان برگزیده‌اند: «12 روز هست که مسافر نگرفتم و پاک هستم.»

راننده دیگری اما این شرکت‌ها را بسیار خوش حساب می‌داند و مشکلاتش را در گروی مسائل دیگری چون کم بودن نرخ قیمت‌ها و... عنوان می‌کند و تاکید دارد که تاکنون «هزاری از حقم توسط آنها خورده نشده، دیر و زود در حد 24 ساعت شده ولی اینکه کلا تسویه‌ای صورت نگرفته باشد خیر.»

پرداخت کرایه در تاکسی های آنلاین

در هر حال اسنپ و تپ‌سی ادعا می‌کنند که پرداختی‌ها سر موعد مقرر انجام می‌پذیرد و وقوع برخی تاخیرات به خاطر مشکلات در سیستم بانکی کشور است. شما چطور؟ آیا تاکنون خود یا اطرافیانتان با این مشکل برخورد داشته‌اید؟ نتیجه چه شده است؟ آن را با ما در میان بگذارید

***

«صدای شما» قسمت جدیدی در دیجیاتو است که مشکلات کاربران با شرکت‌ها و استارتاپ‌های ایرانی را بررسی می‌کند. شما هم می‌توانید گزارش‌های خود را برای دیجیاتو از طریق ایمیل seda[at]digiato.com ارسال کنید. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (54 مورد)
  • Alireza Hosseinizadeh
    Alireza Hosseinizadeh | ۱۴ خرداد ۱۳۹۷

    من هم راننده اسنپ هستم هم مسافر، روزهایی که با ماشین میرم سرکار مسافر میزنم روزهایی که خالی میرم اسنپ میگیرم، مشکل اینه که اکثر دوستان از دیدگاه خودشون نظر میدن که یا راننده هستن یا مسافر، هم سمت مسافرها آدم های عجیب و پرتوقع هست هم سمت راننده ها آدم های سواستفاده کن هست ولی تفاوت اینه سمت راننده فیلترهای شرکت ها هست و با امتیازدهی راننده ها فیلتر جریمه و قطع همکاری میشن، در مورد پرداخت ها کسی با ۲۴ ساعت تاخیر مشکل زیادی نداره ولی زمانی که تعطیل رسمی میشه که تو کشور کم نیستن این روزها این پرداخت ها به بعد از تعطیلی موکول میشه که تا ۳ یا ۴ روز بعد هم میکشه و شما اگر دقت کنید راننده اسنپ روزانه یا هر دو روز یکبار بنزین میزنه پس بی انصاف نباشید و راننده رو هم درک کنید،

  • Alireza Hosseinizadeh
    Alireza Hosseinizadeh | ۱۴ خرداد ۱۳۹۷

    من هم راننده اسنپ هستم هم مسافر، روزهایی که با ماشین میرم سرکار مسافر میزنم روزهایی که خالی میرم اسنپ میگیرم،

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی