ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۲۰ توصیه‌ علمی برای بهتر درس خواندن

با فرا رسیدن فصل امتحانات و نزدیک شدن به کنکور، بسیاری از دانش آموزان و دانش جویان آنچنان نگران وقت از دست رفته و نتیجه‌ی امتحاناتشان می‌شوند که به تمامی رسانه‌های در دسترسشان سر زده ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

با فرا رسیدن فصل امتحانات و نزدیک شدن به کنکور، بسیاری از دانش آموزان و دانش جویان آنچنان نگران وقت از دست رفته و نتیجه‌ی امتحاناتشان می‌شوند که به تمامی رسانه‌های در دسترسشان سر زده و تمامی راه‌ها را برای موفق شدن در این مسئله امتحان می‌کنند.

با این حال بسیاری از مطالب پشتوانه‌ی علمی ندارند و بیشتر راهکار‌هایی هستند که برخی روانشناسان به طور کلی برای این مبحث مطرح می‌کنند اما در این میان یک سری توصیه به خصوص به چشم می خورند که کارشناسان موفق شده‌اند با بررسی و آزمایش‌های فراوان به آنها دست یافته و داده‌هایی علمی و عملی درباره‌ی کاربردی بودن آنها وجود دارد.

این توصیه‌ها به علت قطعیتی که دارند بدون شک می‌توانند به بسیاری از دانش آموزان و دانش‌جویان در راستای رسیدن به نتایج مطلوب در امتحانات کمک کنند. در این مقاله ۲۰ حقیقت و توصیه‌ علمی به چشم می‌خورند که می توانند شما را در فصل امتحانات یاری دهند؛

۱. زمانی که خوابتان می‌آید، درس بخوانید

زمانی که خوابتان می‌آید به جای آنکه کتاب غیر علمی در دست بگیرید، سعی کنید چند دقیقه به مطالعه بپردازید. محققان کشف کرده‌اند که مغز در حین خواب، حافظه را تقویت می‌کند و به همین دلیل احتمال دارد که تمام مسائلی را که پیش از خواب به آنها فکر می‌کنید را بهتر به یاد آورید.

۲. در فواصل زمانی کوتاه مطالب را مرور کنید

یک روش یادگیری جدید به نام« تکرار با فاصله» وجود دارد که بر اساس آن باید اطلاعات را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کرده و آنها را طی یک مدت طولانی دوره کرد. این روش به طور قطع بهتر جواب می‌دهد چرا که حفظ کردن یک مقاله‌ بلند به صورت کلی بسیار سخت‌تر است از به ذهن سپردن تعداد زیادی مطلب کوتاه.

۳. از جزییات مطالب داستان بسازید

جزییاتی موجود در یک مبحث را به صورت یک داستان عجیب درآورید تا بتوانید با بازگو کردن آن در ذهنتان، تمامیشان را به یاد آورید.

۴. حرکت کنید

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که درس خواندن در مکان‌های مختلف می‌تواند احتمال به یاد سپاری آنها را بالا می‌برد چرا که با هر تغییر مکان، ذهن مجبور می‌شود که در یک فضای جدید، مباحث را دوباره به یاد بسپارد.

۵. هر وقت خسته شدید مباحث درسی را عوض کنید

تمام انرژی خود را صرف یک مبحث نکنید. در عوض سعی کنید مطالب متفاوت زیادی در یک روز بخوانید. این تکنیک باعث می‌شود که استراتژی مناسبی در راستای حل مسائل و پاسخ دادن به سوالات در پیش بگیرید.

۶. از خودتان سوال بپرسید

سوال پرسیدن از خود می‌تواند بهترین گزینه برای مرور مطالب خوانده شده باشد. نگران نباشید و سعی کنید در آرامش مطالب خوانده شده با یک سری سوال ساده مرور کنید.

۷. مطالب را روی کاغذ بنویسید

پژوهشگران باور دارند که ذهن در هنگام نوشتن یک مطالب، آن را در محلی بسیار امنتر ذخیره می‌کند و به یاد آوردنش آسانتر می‌شود. سعی کنید همه‌ی یادداشت‌های مهم خود را دوباره بنویسید تا بتوانید تمامی آنها را به ذهن بسپارید.

۸. بلند بلند بخوانید

بلند بلند خواندن درس نیز می‌تواند به فرآیند یادگیری کمک کند چرا که شما یکبار مطلب را می‌خوانید و یک بار آن را می‌شنوید.

۹. قهوه و چای بنوشید

همه از تاثیر کافئین بر درس خواندن خبر دارند اما باید مراقب بود که یادگیری و هوشیاری شما به  این نوع نوشیدنی‌ها وابسته نشود.

۱۰. برای خودتان جایزه بگذارید

این جایزه می‌تواند یک شیرینی یا پیاده روی شبانه یا حتی ۵ دقیقه پرسه در شبکه‌ی اجتماعی محبوبتان باشد. اینکه بدانید پس از تمام شدن بخشی از مطالعه‌ی شما، یک جایزه انتظارتان را می‌کشد، می‌تواند اشتیاقتان را برای به اتمام رساندنش بالا ببرد.

۱۱. با یک تیم درس بخوانید

برخی افراد با قرار گرفتن در یک تیم می توانند بهترین عملکرد را از خود نشان داده و بهتر  درس بخوانند. این افراد می‌توانند با عضو شدن یا تشکیل دادن یک گروه مطالعه این ویژگی را دنبال کرده و شرایط بهتری برای مطالعه‌شان فراهم کنند.

۱۲. برنامه ریزی کنید

وقت گذاشتن برای برنامه ریزی به تنهایی مسئله مهمی به شمار می رود و این مسئله تنها به برنامه‌ ریزی اول هفته محدود نمی‌شود. اگر بتوانید برای هر ساعت از خود برنامه بگذارید و انجام آنها را در اولویت قرار دهید، قادر خواهید بود به دستاورد‌های بی شماری در درس خواندن دست بیابید.

۱۳. ذهن خود را آرام کنید

پیش از آنکه هر امتحانی را شروع کنید، به مدت ۳ دقیقه به دیوار زل بزنید. محققان باور دارند که مدیتیشن می‌تواند اضطراب را کاهش داده و توجه افراد را افزایش دهد. حتی آرام بودن ساده هم می تواند تاثیرات مطلوبی بر فعالیت شما بگذارد.

۱۴. ورزش کنید

پژووهشگران باور دارند نیم ساعت ورزش هوازی روزانه می‌تواند سرعت پردازش ذهن را بالا ببرد. پس با بهره گرفتن از مسئله می‌توانید هر روز به طور همزمان باهوشتر و قویتر شوید.

۱۵. امگا ۳ بخورید

اسید چرب امگا ۳ که به عنوان یکی از مواد تقویت کننده‌ی ذهن معروف است، در ماهی‌ها، دانه های روغنی و روغن زیتون وجود دارد. علاوه بر این، به گفته محققان مصرف امگا ۳ و امگا ۶ می‌تواند استرس پیش از امتحان را از بین ببرد.

۱۶. به خود زنگ تفریح بدهید

دانشمندان اثبات کرده‌اند که زنگ تفریح دادن به خود و ترک کردن محل مطالعه می‌تواند بهره‌وری و توانایی شما برای تمرکز را بالا ببرد.

۱۷. بیدار نمانید

محققان باور دارند که شب بیداری و درس خواندن شبانه نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند تاثیر منفی در عملکرد یک شخص بگذارد و باعث شود استرس بیشتری را تجربه کند. پس بهتر است در فصل امتحانات هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابید تا تمامی زحماتتان بیهوده به باد نرود.

۱۸. اینترنت را قطع کنید

بهترین کار این است که در حین مطالعه سراغ کامپیوتر نروید تا فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نتوانند تمرکزتان را از بین ببرند. اگر برای مطالعه به کامپیوتر شخصیتان احتیاج دارید می‌توانید از اپلیکیشن‌های به خصوصی کمک بگیرید تا بتوانید اینترنت را به مدت کوتاهی قطع کنید.

۱۹. از نرمش روزانه، یوگا، ماساژ یا صرفا طبیعت بهره ببرید

تحقیقات نشان می‌دهد که نرمش یا کشش عضلات می‌تواند بر انگیزه و انرژی افراد تاثیر شگرفی بگذارد. علاوه بر این، فعالیت‌های یاد شده و حتی تنفس در طبیعت می‌تواند استرس ناشی از امتحان را به صفر برساند.

۲۰. بهترین توصیه علمی و روش درس خواندن را برای خود برگزینید

برخی صبح‌ها بهتر درس می‌خوانند، برخی شبها. برخی در گروه توانمند‌ترند و برخی در تنهایی. به همین دلیل بهتر است که گزینه‌های موجود را به درستی امتحان کرده و بهترین راه را برای خود برگزینید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Yasin Bahremola
    Yasin Bahremola | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    فکر کنم منظورشون از حرکت کردن این نبوده که راه برید منطورش این بوده که یعنی تغییر مکان بدید همیشه یه جای تکراری مطالعه نکنید .

  • حسین معصومی
    حسین معصومی | ۸ خرداد ۱۳۹۷

    مورد چهار اصلا خوب نیست مکان درس خوندن باید ثابت باشه و شما نباید حتی هنگام درس خوندن راه برید چون مغز باید تمام تمرکزش رو درس باشه و راه رفتن تمرکز رو از بین میبره
    بعضی از این موارد خوب اما همش مفید نیست و هرکس ی روش درس خوندن داره

    • mohammad makarem
      mohammad makarem | ۹ خرداد ۱۳۹۷

      کاملا درسته

  • amin_jhr
    amin_jhr | ۸ خرداد ۱۳۹۷

    توصیه های مفیدی بود اما مسلما هرکس روشی داره که بنا به مفید بودن و یادگیری اونو انجام میده و این۲۰مورد رو همه تاثیرگذار نیست...

مطالب پیشنهادی