ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

نگاهی به فروشگاه های دیجیتالی بازی های پلتفرم پی سی

نمی توان کتمان کرد که با قوت گرفتن حضور فروشگاه های دیجیتالی، صنعت بازی های ویدیویی به خصوص روی پلتفرم پی سی در سال های اخیر مخاطبان بیشری را جذب خود کرده است. هر جای ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

نمی توان کتمان کرد که با قوت گرفتن حضور فروشگاه های دیجیتالی، صنعت بازی های ویدیویی به خصوص روی پلتفرم پی سی در سال های اخیر مخاطبان بیشری را جذب خود کرده است. هر جای دنیا که باشید و با هر پلتفرمی که مشغول بازی کردن هستید، برای تهیه عنوان مورد نظر خود تنها با چند کلیک فاصله دارید.

در گذشته و زمانی که تمام فروش بازی ها منحصر به نسخه فیزیکی آن ها بود. سازندگان مشکلات بیشماری را برای پشتیبانی از عناوین خود داشتند. اگر باگی در عنوانی وجود داشت، مدت ها غیر قابل رفع کردن باقی می ماند و اگر استودیوها قصد داشتند محتوای جدیدی را برای ساخته خود منتشر کنند، مجبور به نشر و چاپ دوباره آن بودند.

از سوی دیگر، تقریباً چیزی به نام بازی سازی مستقل معنا نداشت و برای آن که بتوانید حاصل دست رنج خود را با کاربران به اشتراک بگذارید، باید با ناشری بزرگ به توافق می رسیدید، اتفاقی که در اکثر اوقات رخ نمی داد.

با نوجه به آن که در اویل قرن جاری اتصال به اینترنت در کنسول های بازی معنای خاصی نداشت، پلتفرم پی سی اولین مقصد فروشگاه های دیجیتال بازی بود. به عقیده بسیاری، وضعیت خوب صنعت بازی سازی پی سی در سال های اخیر بدون شک مدیون فروشگاه دیجیتال است و از چنین مواردی می توانیم به اهمیت این پلتفرم ها پی ببریم. به همین مناسبت، در ادامه این مقاله به بررسی و معرفی پلتفرم های دیجیتال معتبر فروش بازی های پی سی می پردازیم.

استیم

بدون هیچ تردیدی، معروف ترین پلتفرم دیجیتالی برای خرید بازی های پی سی، استیم است. کمپانی ولو که در اوایل دهه پیش با عناوینی همچون Half-Life و Counter-Strike شناخته می شد، برای نشر به روزرسانی و پشتیبانی بهتر از بازی های خود، از پلتفرمی تحت نام استیم رونمایی کرد.

عنوان Counter-Strike که خود مادی از Half-Life محسوب می شد، یکی از پرطرفدارترین عناوین چندنفره زمان خود به شمار می رفت. شلوغ شدن سرورها و افزایش مخاطبین این بازی نیاز به وجود یک پلتفرم آنلاین برای پشتیبانی را ضرروی می کرد.

با گذشت زمان، استیم از انحصار کانتر-استرایک خارج شد و دیگر عناوین ولو نیز روی آن منتشر شدند. ولو با توجه به سیاست بازاریابی قدرتمندی که داشت دیگر کمپانی های بزرگ بازی سازی را مجاب کرد تا عناوین خود را روی استیم منتشر کنند.

استفاده از استیم تنها محدود به خرید بازی ها به صورت دیجیتال نیست و در این پلتفرم می توانید تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، به دوستانتان هدیه بدهید، چت کنید، در مورد بازی ها بنویسید و حتی با کمی پیگیری، بازی خودتان را برای فروش بگذارید.

موفقیت های پی در پی استیم، پول هنگفتی را راهی جیب سرمایه گذاران آن کرده است. چند ماه پیش بود که رکورد کاربران همزمان این شبکه از 18.5 میلیون نفر عبور کرد. همچنین با گذشت زمان، استیم همچنان در حال پیشرفت است و به زودی با اپلیکیشن استیم لینک، استریم و تجربه بازی های پی سی روی موبایل نیز امکان پذیر خواهد شد.

تخفیف های متداوم، وجود امکاناتی نظیر امکان پس دادن بازی ها، به روزرسانی های متعدد و سازگاری بالا با انواع گجت ها و وسایل مختلف از جمله نکات مثبت این پلتفرم دیجیتالی هستند.

بتل.نت

شکل امروزی فروشگاه های دیجیتال را بدون شک مدیون بلیزارد و سرویس بتل.نت هستیم. این پلتفرم، اولین سرویس برای بازی های آنلاین بود که به طور مستقیم درون خود بازی حضور داشت. بتل.نت با انتشار دیابلو شروع کرد و در سال 2009 با تغییر کاربری و افزایش امکانات به محبوبیت بیشتری رسید.

در طول سال های اخیر، بتل.نت به پشتیبانی خوب و قطعی کم سرورها معروف بوده است. حضور تمام بازی های بلیزارد که همه آن ها هم عناوین محبوبی هستند، باعث شده تا کاربران زیادی جذب این پلتفرم شوند. به نظر می رسد در اینده ای نزدیک، تمام بازی های اکتیویژن نیز به جای استیم، روی بتل.نت منتشر شوند.

جدا از دستینی 2، طی روزهای گذشته، سازندگان قسمت جدید کال او دیوتی تایید کردند که برای ارائه تجربه ای با کیفیت تر برای کابران پی سی، Call of Duty: Black Ops 4 را تنها روی این پلتفرم منتشر خواهند کرد.

اوریجین

الکترونیک آرتز شرکتی نیست که از غافله ای سودآور عقب بماند و اعتقادی به وابستگی به سایر کمپانی ها هم ندارد. در سال 2011، این کمپانی آمریکایی از پلتفرم دیجیتالی فروش بازی های خود با نام اوریجین رونمایی کرد.

برنامه اوریجین روی پی سی، از همان ابتدا بسیاری از ویژگی های استیم را درون خود داشت. سرویس EA Access نیز از دیگر امکانات این برنامه به شمار می رود. در این سرویس شما می توانید با پرداخت مبلغی ماهانه، به لیستی از بازی ها دسترسی پیدا کنید. سرورهای قدرتمند، پشتیبانی قوی و رابط کاربری کارآمد از ویژگی های مثبت اوریجین هستند. البته همان طور که احتمالاً مطلع هستید، استفاده از این پلتفرم در ایران با مشکلاتی همراه است.

یوپلی

کمپانی فرانسوی یوبی سافت در نسل هفتم بازی های ویدویی با عرضه موفق فرنچایزهایی مانند اساسینز کرید و شاهزاده ایرانی به یکی از بزرگترین ناشران این صنعت تبدیل شد. افزایش تعداد بازی های سالانه این کمپانی و تلاش برای جلوگیری از دسترسی غیرقانونی به بازی ها باعث شد تا یوبی سافت در سال 2012 از یوپلی به صورت رسمی رونمایی کند.

استفاده از فناوری DRM بزرگترین نقد وارد بر این پلتفرم مجازی است. قفل های DRM بازی های یوبی سافت در بسیاری از موارد باعث شده اند تا کاربران در اجرای بازی ها حتی روی سیستم های قدرتمند با مشکل مواجه شوند.

در روزهای ابتدایی آغاز به کار این پلتفرم، نیاز همیشگی کاربران به آنلاین بودن برای ذخیره سازی بازی با انتقاد های زیادی همراه بود و حتی کمپین های اینترنتی در قبال این رویکرد یوبی سافت شکل گرفت تا این کمپانی برای جلوگیری از از دست دادن کاربران خود، قید چنین طرحی را بزند.

در ماه های اخیر، یوپلی با دادن بازی های رایگان ارزشمند و تخفیف های قابل قبول، کاربران زیادی را جذب خود کرده است. البته سرورهای یوپلی هنوز هم دچار مشکلاتی هستند تا کاربران این سرویس بعضاً در اجرای بازی ها دچار مشکل شوند.

برخلاف الکترونیک آرتز که بازی های خود را به صورت انحصاری روی اوریجین منتشر می کند، یوبی سافت برای عرضه بازی های خود جدا از یوپلی، از پلتفرم های شناخته شده ای مانند استیم نیز استفاده کرده که در نوع خود نکته مثبتی به شمار می رود.

GOG

پی سی

GOG شاید خاص ترین پلفترم فروش دیجیتالی بازی های پی سی باشد و این خاص بودن هم به موسسان آن که در اصل صاحبان کمپانی محبوب سی دی پراجکت رد، سازنده سری ویچر هستند، بر می گردد.

سیاست GOG در ابتدا معرفی در سال 2008، فروش بازی های کلاسیک بود. با گذشت زمان و بالا رفتن تعداد کاربران این پلتفرم، سازندگان به انتشار بازی ها جدیدترین نیز روی آوردند.

برخلاف اکثر پلتفرم های دیگر، قفل DRM در GOG استفاده نمی شود که همین موضوع نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. سیستم بازگشت پول کاربران در صورت عدم رضایت از بازی تا 30 روز نیز یکی دیگر از سیاست های سخاوتمندانه GOG به شمار می رود.

در طول سال های اخیر، این پلتفرم گستره فعالیت های خود را با انتشار کلاینت GOG Galaxy افزایش داده است. این کلاینت از تمام امکانات استاندارد پلتفرم های آنلاین برای فروش بازی های پی سی بهره می برد.

هیولا

بازی سازی در ایران با ساخت بازی های ویدیویی برای پی سی آغاز شد اما در سال های اخیر و با گسترش تلفن های همراه هوشمند، ورق برگشت و بازی های موبایل امروزه درصد بالایی از سهم بازی سازی داخلی را به خود اختصاص داده اند.

در طول سال های اخیر، به علت مشکلاتی نظیر پیدا کردن ناشر و قوانین رعایت حقوق مولف، بازی سازان پی سی مشکلات زیادی در انتشار عناوین خود داشته اند و از همین جهت آغاز به کار کلاینتی داخلی مانند هیولا می تواند اتفاقی مهم و مثبت در ضمینه بازی های پی سی باشد.

در واقع توسعه دهندگان هیولا سعی کرده اند تا جدا از فراهم کردن بستری برای فروش بازی های شاخص پی سی تولید داخل، شرایط را برای ادامه حیات بازی سازی این پلتفرم و حضور ناشران بین المللی در ایران فراهم کنند.

البته هیولا تنها منحصر به بازی های پی سی ایرانی نیست و هم اکنون عنوان This War of Mine به عنوان اولین عنوان خارجی که به صورت رسمی در ایران عرضه شده، برای خرید در این پلتفرم با قیمتی معقول در دسترس است.

قیمت منصفانه بازی ها، پشتیبانی عالی تیم فنی، امکان پس دادن عناوین خریداری شده و رابط کاربری خوب از نکات مثبت هیولا هستند. البته هنوز کمبودهایی در این پلتفرم مجازی حس می شوند که به گفته توسعه دهندگان آن، این مشکلات نیز به زودی برطرف خواهند شد.

شما تجربه استفاده از کدام یک از پلتفرم های بالا را دارید. آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Reza Goodarzi
    Reza Goodarzi | ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

    به نظرم استیم بهتر از همشونه

  • pars
    pars | ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

    من GTA V اصلی دارم اصلا انلاین نمیشه به زحمت هم انلاین بشه چند دقیقه بازی میکنم ارتباطش قطع میشه . اینترنتم 4 مگ مخابراته فقط منطقه ی ما مخابرات نت میده . با برنامه های تغییرip و تحریم هم به زحمت میاره و اکثرا هم وسط بازی قطع میشند . کسی راه حل نداره ؟

    • TheMiracleOfSight
      TheMiracleOfSight | ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

      سرعت 4 مگ برای بازی آنلاینی مثل GTA واقعا خیلی کمه !! من خودم از 8 مگ آسیاتک استفاده میکنیم و بازی رو هم از استیم خریدم و بدون ابزارهای تغییر دهنده آی پی به راحتی آنلاین بازی میکنم ... البته بعضی اوقات به خاطر ترافیک بالا مدت زمان کانکت شدنش طول میکشه اما به هر حال بعد کمی تاخیر وصل میشه ?

  • jrn
    jrn | ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

    بهترینش استیم هست

  • dark season
    dark season | ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

    چه عجب بالأخره در مورد بازی های پی سی هم مطلب نوشتید،چیزی که جایش بسیار خالی بود .(مدتهاست فقط راجع به بازی های کونسولی نقد و بررسی مینویسید)

  • John Brown
    John Brown | ۹ خرداد ۱۳۹۷

    من که به شخصه از هیولا زمانی که دیجیاتو معرفی کرد، استفاده کردم. بازی های جالبی داره و امیدوارم بازی های بیشتری به هیولا اضافه بشه.

مطالب پیشنهادی