ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققان برای اولین بار موفق به پرینت سه بعدی قرنیه چشم شدند

محققان دانشگاه نیوکسل اخیراً به تکنیکی تجربی و انقلابی دست یافته اند که می تواند به میلیون ها نفری که در لیست های پیوند قرنیه حضور دارند کمک کند. با استفاده از یک بیوپرینتر سه ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

محققان دانشگاه نیوکسل اخیراً به تکنیکی تجربی و انقلابی دست یافته اند که می تواند به میلیون ها نفری که در لیست های پیوند قرنیه حضور دارند کمک کند. با استفاده از یک بیوپرینتر سه بعدی معمولی، چه کانن، پروفسور مهندسی بافت و تیم او توانستند سلول های بنیادی یک قرنیه سالم را با کلاژن و آلژینات (نوعی از شکر که گاه در بازسازی بافتی مورد استفاده قرار می گیرد) ترکیب کنند و یک نوع «جوهر زیستی» بسازند که امکان پرینت آن به شکل قرنیه انسان در تنها 10 دقیقه وجود دارد.

قرنیه نقشی اساسی در فوکوس و نیز محافظت از چشم در برابر گرد و غبار و باکتری ایفا می کند. با این حال چون قرنیه در بیرونی ترین لایه چشم قرار گرفته، شدیداً در برابر صدمات مختلف آسیب پذیر است. در سراسر جهان بالغ بر 10 میلیون نفر در معرض خطر کوری به خاطر صدمات وارده به قرنیه هستند اما تعداد اندکی از آنها شانس پیوند قرنیه را دارند. اما حالا به لطف قرنیه پرینت سه بعدی شده تیم نیوکسل، می توان به تولید تعداد نامحدودی قرنیه برای پیوند و کمک به بیماران پرداخت.

پرینت سه بعدی قرنیه

پروفسور کانن می گوید: «ژل منحصر به فرد ما -که ترکیبی است از آلژینات و کلاژن- هنگام تولید یک ماده، سلول های بنیادی را زنده نگه می دارند و آنقدر سفت هست که شکل خود را حفظ کند اما آنقدر نرم هم هست که از نازل پرینتر سه بعدی خارج شود».

پیش از پرینت نمونه های جایگزین قرنیه، تیم محققان دانشگاه نیوکسل، چشم بیماران را اسکن کردند تا ابعاد و مختصات لازم را به دست آورند. اگرچه بیماران احتمالاً هنوز باید «چند سال» منتظر باقی بمانند تا این قرنیه های پرینت شده راه خود را به مراکز پزشکی باز کنند اما باز هم این دستاورد می تواند به افرادی که از بیماری های مرتبط با قرنیه رنج می برند امیدبخش باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Tiger
    Tiger | ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

    واقعا آدم از اینهمه پیشرفت علم و تکنولوژی در بلاد کفر متاثر میشه،بغض کردم واقعا...
    به قول دکتر باهنر: در تمام جهان مسلمان دیدم،ولی اسلام ندیدم،در ایران هم اسلام دیدم،ولی مسلمان ندیدم.
    مایه شرم و ننگ مسئولان باد...

مطالب پیشنهادی