ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

غیر فعال کردن طعم ها در مغز
علمی

نخستین قدم در یافتن دکمه غیر فعال سازی طعم ها در مغز

دانشمندان در تحقیقی تازه موفق به کشف روشی شده اند که به کمک آن می توان سیستم پیچیده مغز موش ها برای تشخیص طعم ها را دستکاری نمود. بنابراین می تواند در آینده امکان چشیدن ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

دانشمندان در تحقیقی تازه موفق به کشف روشی شده اند که به کمک آن می توان سیستم پیچیده مغز موش ها برای تشخیص طعم ها را دستکاری نمود. بنابراین می تواند در آینده امکان چشیدن یک طعم را غیر فعال و یا طعم ها را با یکدیگر جا به جا کرد.

مغز توانایی های بسیار جالبی در حوزه طعم ها دارد. این طور که نیست که تصور کنید تنها طعم هایی چون تلخ، شیرین، شور، ترش و... را به عنوان پارامترهای صفر و یکی تشخیص می دهد. بلکه خود طعم ها نیز واجد ویژگی های متنوعی هستند. از جمله میزان لذت بخش بودن، برانگیختن خاطره ها و احساسات و میزان همپوشانی با سایر طعم ها.

آمیگدال تشخیص طعم ها

پیش تر می دانستیم که سلول های خاصی بر روی زبان، در برخورد با مواد غذایی سیگنال هایی را برای نقطه ای مشخص از مغز ارسال می کنند. ضمن این که کشف شده آمیگدال مغز نیز نقشی بسیار اساسی در چشیدن طعم ها ایفا می کند.

در بررسی جدید که توسط محققین دانشگاه کلمبیای آمریکا انجام گرفته مشخص شده است که محل دریافت سیگنال های مربوط به طعم های تلخ و شیرین کاملاً از یکدیگر جدا هستند. همین مسئله باعث شده تا دانشمندان قادر باشند به طور مستقل ساز و کار حس کردن آنها را در مغز دستکاری کرد.

غیر فعال کردن طعم ها در مغز

در ادامه و با کمک دستکاری ژنتیکی نوع خاصی از موش پرورش یافت که می شد سلول های عصبی آمیگدال مغز آن را با کمک نور دستکاری کرد. بدین ترتیب آنها موفق شدند کاری کند که جانور مورد بحث در حین خوردن آب معمولی طعم های متفاوتی را بچشد. راه تشخیص نیز آن بود که با فعال شدن جریان در سلول های دریافت کننده سیگنال های طعم تلخ، حیوان از نوشیدن آب امتناع می کرده است.

علاوه بر این ها، به کمک روش مذکور امکان آن به وجود آمد تا موش ها را وادار به خوردن غذاهای بسیار تلخ کنند. آن هم به کمک فعال سازی سلول های تشخیص دهنده طعم شیرین در حین خوردن. این روند در مسیر عکس نیز قابل انجام است.

غیر فعال کردن طعم ها در مغز

یافته بسیار جالب این تحقیق آن است که به نظر می رسد آمیگدال مغز تاثیر اصلی را در کنترل واکنش های احساسی نسبت به طعم غذاها دارد. به نحوی که اگر ارتباطات عصبی مرتبط با طعم ها در این بخش قطع باشد، شما همچنان طعم ها را خواهید چشید، اما هیچ احساس و واکنشی نسبت به آنها از خود بروز نخواهید داد. بنابراین تلخ بودن دیگر چیزی ناخوشایند به حساب نخواهد آمد. و البته این به آن معنی خواهد بود که دیگر از خوردن هیچ چیزی لذت نخواهید برد.

یافته های جدید در آینده به پزشکان برای درمان ناهنجاری های غذایی افراد و تغییر دیدگاه آنها نسبت به غذاهای ناخوشایند کمک خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی