ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تصویر پیشرفته تریم ماهواره هواشناسی دنیا
تکنولوژی

زمین از دید پیشرفته ترین ماهواره هواشناسی دنیا چگونه به نظر می رسد؟

سه ماه پس از پرتاب پیشرفته ترین ماهواره هواشناسی دنیا به فضا، شاهد انتشار نخستین تصویر رسمی از کره زمین که توسط دوربین های بسیار قدرتمند نصب شده روی GOES-17 به ثبت رسیده اند هستیم. تصویر ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

سه ماه پس از پرتاب پیشرفته ترین ماهواره هواشناسی دنیا به فضا، شاهد انتشار نخستین تصویر رسمی از کره زمین که توسط دوربین های بسیار قدرتمند نصب شده روی GOES-17 به ثبت رسیده اند هستیم.

تصویر زیبا و چشم نواز ابتدای مطلب (برای دریافت نسخه اصلی کلیک کنید) در روز ۲۰ می ۲۰۱۸ (۳۰ اردیبهشت) و درست از بالای دو قاره آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی به ثبت رسیده است. ماهواره مذکور در کنار دیگر برادر خود GOES-16 که در سال ۲۰۱۶ به مدار فرستاده شده قادر هستند تا تمام نیم کره غربی زمین -از سواحل آفریقا گرفته تا نیوزیلند- را به طور کامل تحت پوشش عکسبرداری و اسکن های خود قرار دهند.

فاصله ۳۶ هزار کیلومتری این دو ماهواره از سطح زمین سبب می شود تا بتوان به کمک تصاویر ثبت شده توسط دوربین های آنها مسیر حرکت تندبادها، گستره خشکسالی ها، آتش سوزی جنگل ها، مه گرفتگی های گسترده و حرکت ابرها را رصد کرد. اما گذشته از همه این ها، این دو ماهواره قادرند تصاویری بسیار زیبا و پر جزئیات از سیاره محل زندگی مان برایمان ارسال نمایند.

تصویر پیشرفته تریم ماهواره هواشناسی دنیا

 

این تصاویر توسط یکی از سامانه های بسیار پیشرفته GOES-17 موسوم به ABI (مخفف Advanced Baseline Imager) به ثبت رسیده. این سامانه قادر است در ۱۶ طیف مختلف از جمله طیف مرئی و مادون قرمز از زمین عکسبرداری کند. به لطف این تصاویر می توان علاوه بر مشاهدات عینی، نحوه حرکت گرما در سطح زمین و میان ابرها و همچنین غلظت آلاینده ها در نقاط مختلف را مورد بررسی قرار داد.

ماهواره مورد بحث هنوز در حال گذران مراحل تست خود است، تست هایی که تا اواخر سال جاری میلادی به طول خواهد انجامید و پس از آن می توان از تمام قابلیت های آن برای رصد بهتر آب و هوای سیاره مان استفاده نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • morteza r11
    morteza r11 | ۱۳ خرداد ۱۳۹۷

    بازم کسی هست که بگه زمین صافه?

  • HDArtworks
    HDArtworks | ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

    خیلی زیباست.
    یاد بازی Kerbal Space Program افتادم!

مطالب پیشنهادی