ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گلکسی اس 9
تکنولوژی

نگاهی به قابلیت های مالتی تسکینگ در سامسونگ گلکسی اس 9

مالتی تسکینگ (Multitasking) که با چند نام دیگر از جمله «چند وظیفه ای» یا «چند کاره ای» هم شناخته می شود، یکی از ویژگی های کاربردی سیستم عامل است که به شما اجازه می دهد ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۵

مالتی تسکینگ (Multitasking) که با چند نام دیگر از جمله «چند وظیفه ای» یا «چند کاره ای» هم شناخته می شود، یکی از ویژگی های کاربردی سیستم عامل است که به شما اجازه می دهد بیش از یک برنامه یا اپلیکیشن را به شکل همزمان اجرا کنید. سامسونگ با معرفی پرچمدار جدیدش یعنی گوشی گلکسی اس 9 که از اندروید 8 بهره می برد، مالتی تسکینگ را به سطح تازه ای رسانده است.

مالتی تسکینگ گوشی گلکسی اس 9

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که در زمان تماشای ویدیو یا اجرای بازی، اعلان مزاحمی را دریافت کرده و مجبور شده اید از محیط کنونی خارج شوید. سامسونگ برای به حداقل رساندن وقفه ها در چنین شرایطی، قابلیت های مالتی تسکینگ در گوشی گلکسی اس 9 را تا حد زیادی ارتقاء داده که در این مطلب می خواهیم به آن بپردازیم. با دیجیاتو همراه باشید.

مالتی تسکینگ چیست؟

سیستم عامل هایی که قابلیت مالتی تسکینگ دارند، به شما اجازه می دهند بیشتر از یک برنامه یا اپلیکیشن را به شکل همزمان و در کنار هم اجرا کنید. همه ما تجربه این قابلیت را داریم، به خصوص روی کامپیوتر شخصی که همزمان با پخش موزیک و دانلود چند فایل، چند صفحه اینترنتی را نیز باز کرده و در نرم افزار وُرد به تایپ مشغول می شویم.

مالتی تسکینگ گوشی گلکسی اس 9

مالتی تسکینگ به مدیریت بسیار دقیق منابع پردازشی و ذخیره سازی سیستم نیاز دارد که در موبایل های قدیمی ممکن نبود، اما گوشی های هوشمند جدید به راحتی می توانند این ویژگی را در اختیارمان بگذارند. البته نحوه اجرای مالتی تسکینگ در موبایل و کامپیوتر با یکدیگر تفاوت دارد.

مالتی تسکینگ در موبایل

در دنیای موبایل، اجرای اپلیکیشن ها در پس زمینه را همیشه نمی توان به عنوان مالتی تسکینگ در نظر گرفت. برنامه ها در اندروید سه حالت دارند: در حال اجرا، معلق (ساسپند)، و بسته شده. بعضی از برنامه ها به خاطر بروز مشکل در پس زمینه بسته می شوند و شما اطلاعی از این موضوع ندارید، چون سیستم عامل مدیریت کامل کار را بر عهده دارد.

مالتی تسکینگ گوشی گلکسی اس 9

بیشتر اوقات اپلیکیشن های موبایل در حالت معلق قرار می گیرند، یعنی در آخرین حالت خود درون حافظه رَم باقی می مانند تا وقتی دوباره به آنها مراجعه کردید، بتوانید کار قبلی را ادامه دهید. البته اگر سیستم عامل اندروید برای اجرای دیگر برنامه ها به رَم نیاز داشته باشد، مجبور است به سراغ اپلیکیشن های ساسپند شده برود و حافظه را از آنها پس بگیرد.

پنجره شناور در گوشی گلکسی اس 9

گوشی گلکسی اس 9 به چند طریق به شما اجازه می دهد از اجرای همزمان برنامه ها لذت ببرید که یکی از کاربردی ترین موارد آن، زمان دریافت اعلان است. وقتی درون اپلیکیشنی هستید و پیامی به شما می رسد، به صورت پاپ-آپ در بالای صفحه نشان داده می شود که با سوایپ به سمت پایین، می توانید برنامه مربوط به آن را در پنجره ای کوچک باز کنید.

مالتی تسکینگ گوشی گلکسی اس 9

در تصویر می بینید که با سوایپ روی پیام دریافتی، وارد محیط برنامه شده و می توانید آن را پاسخ دهید. بالای این پنجره کوچک سه آیکن می بینید که یکی برای بستن پنجره، یکی برای تمام صفحه کردن و دیگری برای تبدیل پنجره به آیکن شناور وجود دارد که بسته به شرایط می توانید هرکدام از آنها را استفاده کنید. در زمان تعامل با این پنجره جدید، برنامه اصلی متوقف می شود و به عنوان مثال نیازی نیست نگران از دست دادن صحنه های فیلم مورد علاقه تان باشید.

کوچک کردن پنجره شناور

روش دیگری که برای کوچک کردن پنجره و شناور ساختن آن وجود دارد، سوایپ از گوشه بالای تصویر است. البته برای این کار باید به منوی تنظیمات، بخش گزینه های پیشرفته (Advanced Features) و قسمت Multi Window بروید. با فعال کردن گزینه Pop-up view action می توانید از طریق سوایپ قطری از گوشه های بالای نمایشگر، برنامه را به شکل پنجره ای کوچک درآورید و با آن تعامل داشته باشید.

مالتی تسکینگ گوشی گلکسی اس 9

پس از کوچک کردن برنامه می توانید اندازه و مکانش را به دلخواه تغییر دهید، یا اینکه با همان دکمه کوچک سازی، آن را به آیکن شناور کوچکی روی تصویر تبدیل کنید تا در مواقع نیاز، به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

مالتی تسکینگ با دو پنجره در کنار هم

گاهی اوقات باید دو پنجره را به طور کامل در کنار هم ببینید. مثلاً یک ویدیوی آموزشی را به همراه اپلیکیشن مربوطه اجرا کنید، یا هنگام تماشای فیلم با دوستان خود به گفتگو مشغول شوید. اینجا باید از حالت مالتی تسکینگ با دو پنجره کنار هم استفاده کنید که دسترسی به آن از طریق منوی تنظیمات، بخش Mullti Window و گزینه Use Recent Button ممکن می شود.

مالتی تسکینگ گوشی گلکسی اس 9

در اینجا می توانید عملکرد دکمه Recents اندروید را انتخاب کنید. یکی حالت اسپلیت اسکرین که دو پنجره را کنار هم نمایش می دهد و می توانید نسبت تقسیم صفحه را به دلخواه تنظیم کنید. در حالت دوم یعنی گزینه Snap window می توانید قسمتی از یک پنجره در حال اجرا را در بالای صفحه پین کنید و سپس برنامه دیگری را زیرش به اجرا درآورید.

مالتی تسکینگ گوشی گلکسی اس 9

در هر دو حالت، تنظیم نسبت ابعاد دو پنجره نیز ممکن است و هر دو برنامه به شکل روان و بدون هیچگونه افت سرعت، اجرا می شوند.

جفت کردن اپلیکیشن ها

اگر بارها به دو اپلیکیشن کنار هم نیاز پیدا کرده اید، شاید بهتر باشد که از قابلیت جفت کردن برنامه ها استفاده کنید که در موبایل های جدید سامسونگ به ویژه گوشی گلکسی اس 9 تعبیه شده است. برای دسترسی به این ویژگی باید با سوایپ از لبه دستگاه به Apps Edge رفته و سمت با لمس کردن یکی از میانبرها بخ بخش App Pair وارد شوید. در اینجا با انتخاب دو برنامه از فهرست اپ های موجود، میانبر موردنظر شما ساخته می شود.

مالتی تسکینگ گوشی گلکسی اس 9

پس از پایان کار، هر بار که میانبر را لمس کنید بدون هیچ دردسری برنامه اول در بالای صفحه و برنامه دوم در پایین آن اجرا می شود. البته امکان تغییر نسبت ابعاد پنجره ها و جابجایی دو برنامه نیز وجود دارد.

گوشی گلکسی اس 9 (و مدل پلاس آن) به لطف سخت افزار قدرتمند و حافظه رَم بالا، مالتی تسکینگ در اکوسیستم اندروید را در بهینه ترین شکل ممکن در اختیار شما قرار می دهند. از طرفی با استفاده از ابزار کاربردی DeX Pad می توانید از این گوشی به عنوان مغز متفکر یک سیستم عامل دسکتاپ با امکانات بیشتر استفاده کنید. همان طور که در نگاه نزدیک دیجیاتو به اندروید P هم دیدید، قابلیت های مالتی تسکینگ در نسخه بعدی اندروید بهبود می یابد و دسترسی به آنها تغییر می کند. به نظر می رسد آینده خوبی در انتظار اندروید است تا به عنوان یک سیستم عامل همه کاره، نیاز تمام کاربران را برطرف کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • پرشیا آی‌پی
    پرشیا آی‌پی | ۱۹ دی ۱۳۹۷

    عالی:samsung:

  • امیر سادات شیرازی
    امیر سادات شیرازی | ۱۴ خرداد ۱۳۹۷

    این قابلیتهارو گوشی بنده که سونی xz1 هستش هم داره تازه بهترش

مطالب پیشنهادی