ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud
تکنولوژی

نبرد نزدیک از نوع واقعیت افزوده؛ وقتی اپل پاسخ رقبا را می دهد

نبرد واقعیت افزوده وقتی آغاز شد که تیم کوک روی سن آمد و گفت‌: «ARKit بزرگترین پلتفرم واقعیت افزوده در دنیاست.» یک نفر از گوگل مدتی بعد گفت: «ما واقعیت افزوده را به جریان اصلی ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

نبرد واقعیت افزوده وقتی آغاز شد که تیم کوک روی سن آمد و گفت‌: «ARKit بزرگترین پلتفرم واقعیت افزوده در دنیاست.» یک نفر از گوگل مدتی بعد گفت: «ما واقعیت افزوده را به جریان اصلی بازار بدل می کنیم.» مارک زاکربرگ موسس فیسبوک پاسخ آنها را این گونه داد که «قصد داریم دوربین را به عنوان نخستین پلتفرم واقعیت افزوده معرفی کنیم.» و رقابت هر روز داغ تر شد.

تکنولوژی واقعیت افزوده اپل می تواند تهدیدی جدی برای شبکه های پیام محور بزرگ باشد

در سال ۲۰۱۵ و رونمایی از کیت اختصاصی اپل، بسیاری باور داشتند که این شرکت می تواند واقعیت افزوده، به خصوص در حوزه موبایل آن را به قلمروی تازه خود تبدیل کند. تمام آورده های اپل در رویداد اخیر WWDC را یک موشک بالستیک دیگر برای از میدان به در کردن رقبا در نظر بگیرید.

اپل واقعیت افزوده

اگر می خواید بدانید آن چه تیم کوک و همکارانش چند روز پیش ارائه دادند چه معنایی برای رقبایی چون گوگل، آمازون، مایکروسافت، فیسبوک و . . . خواهند داشت، بهتر است نگاهی به نقشه راه اپل در حوزه سخت افزاری واقعیت افزوده بیاندازید.

  • ۲۰۱۹: اپل آیفون 8S یا 9 را با دوربین TrueDepth در پنل جلویی رونمایی خواهد کرد.
  • ۲۰۱۹: اپل آیفون Xs را با دوربین TrueDepth جلویی و پشتی روانه بازار خواهد نمود.
  • ۲۰۲۰: اپل عینک واقعیت افزوده اپل گلس را به عنوان یک ابزار جانبی برای آیفون هایش معرفی خواهد کرد.

البته این پیش بینی به هیچ وجه دقیق نخواهد بود. به خصوص که می دانیم این شرکت قادر خواهد بود با توجه به حرکت سایر رقبا برنامه هایش را به روز آوری کند.

واقعیت افزوده، مموجی و دیگر هیچ

مموجی را باید پاسخ اپل به بیتموجی و یک تهدید واقعی برای اسنپ دانست. در حال حاضر امکان استفاده از مموجی و انیموجی تنها در آیفون X وجود دارد. گجتی که در حال حاضر از دسترس بخش اعظم قشر نوجوان و عاشق این قبیل چیزها خارج است.

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud

در حال حاضر امکان استفاده از مموجی و انیموجی تنها در آیفون X وجود دارد

حال اگر نقشه راهی که در بالا ترسیم کردیم صحت داشته باشد، این مانع کمتر از یک سال دیگر برداشته خواهد شد. فراموش نکنید که بر اساس آخرین نظرسنجی ها، ۸۴ درصد نوجوانان آمریکایی پول های خود را برای خرید آیفون 8s یا 9 کنار گذاشته اند.

اما تهدید واقعی مموجی در کجاست؟ در تعداد قابل توجهی کاربر که به واسطه همین قابلیت، از پیام رسان های تحت مالکیت اسنپ و فیسبوک به سمت محصول اپل کوچ خواهند کرد. بد نیست بدانید که بیش از ۹۱ درصد از درآمد بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا از طریق نمایش تبلیغات در اپ هایی مثل Messenger، ایسنتاگرام و واتس اپ تامین می شود.

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud

رشد ناگهانی کاربران iMessage و Facetime می تواند کابوسی قطعی برای زاکربرگ به حساب بیاید. کسی که همین حالا نیز حال روز خوشی را در منجلاب بحران ها سپری نمی کند.

رویکرد متفاوت اپل در حوزه واقعیت افزوده می تواند عقب ماندگی این شرکت از رقبا را جبران کند

مثل اکثر بازارها، بازار چین در حوزه گسترش فناوری های مرتبط با واقعیت افزوده نیز نقشی تعیین کننده خواهد داشت. همین حالا ۸۵ درصد از موبایل های رده بالای به فروش رفته در چین نشان سیب گاز زده ای را بر بدنه پشتی خود دارند. شاید در بخش بالایی بازار مموجی های اپل بتوانند موقعیت برند Tencent را تا حدودی به خطر بیاندازند. اما در میانه ها و حوزه اقتصادی ها، WeChat و موبایل های اندرویدی هنوز هم خطری جدی را از بابت غول آمریکایی احساس نمی کنند.

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud

ابر واقعیت افزوده ، ابری با احتمال بارش موقعیت ها

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud (پایگاهی دائمی از داده های سه بعدی از دنیای واقعی برای اشتراک گذاری با اپلیکیشن های واقعیت افزوده) قطعاً داغ ترین مبحث در این بخش از بازار است. چیزی که برخی معتقدند می تواند کلید فراگیر شدن فناوری مذکور در زندگی روزانه باشد.

زمانی تصور می شد که گوگل مالک طبیعی ابر واقعیت افزوده باشد، چرا که تمامی ابزارهای لازم در این زمینه را در اختیار دارد. حتی اگر عاشق پوکمون گو باشید، باز هم باید بپذیرید که نخستین کاربرد حقیقی و ملموس واقعیت افزوده را در رویداد توسعه دهندگان گوگل امسال و در قالب قابلیت جدید اپلیکیشن گوگل مپز شاهد بودیم.

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud همان میدانی است که می تواند برنده نهایی را در رقابت میان غول ها تعیین کند

فقط کافیست تا هیجان و تشویق حضار را در هنگام به نمایش درآمدن ترکیب جادویی گوگل لنز، نقشه گوگل، قابلیت Streetview و سیستم موقعیت یابی بصری (VPS) گوگل را به یاد بیاورید. گوگل حالا می تواند مسیر شما را نه از روی نقشه که به طور مستقیم از روی آسفالت خیابان نشانتان دهد. حتی می توانید در این مسیر روباهی را نیز به عنوان راهنمای خود داشته باشید!

بپذیریم که اپل در این زمینه ها همواره یک قدم از رقیب ابرباز خود عقب بوده است، بنابراین آنها تلاش کرده اند در عوض رویکرد متفاوتی را به کاربران خود ارائه دهند. برای برتری، تیم کوک و همکارانش تلاش دارند تا از برتری ذاتی کمپانی خود به عنوان برگ برنده استفاده کنند.

این که قدم به قدم، قابلیت های ابر واقعیت افزوده را اپلیکیشن به اپلیکیشن در عمق جان محصولات خود رسوخ دهند. امکان حضور همزمان چند کاربر در انجام یک بازی واقعیت افزوده (فعلاً تا سقف ۴ نفر) یا حفظ وضعیت پایداری ابری در هر اپلیکیشن (ذخیره وضعیت ابر واقعیت افزوده اپلیکیشن شما برای ادامه کار در زمان مراجعه بعدی) را در نظر بگیرید.

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud

می توان حدس زد که رویکرد ساده تر و کاربر پسند تر اپل در این زمینه در نهایت به نفعش تمام خواهد شد و می تواند سرعت گسترش استفاده از آن را افزایش دهد. با آن که در حال حاضر نبود قابلیت مکان یابی جهانی کاربر یک نقص جدی در تجربه استفاده از ابر واقعیت افزوده اپل نسبت به گوگل، فیسبوک، نیانتک و Tencent به حساب می آید، اما اپل آنقدر برای برندهایی چون Lego سرمایه گذاری کرده است تا به آن کمک کنند این نهال نوپا به سرعت به جایگاهی که تیم کوک و همکارانش می خواهند برسد. کیست که عاشق آجرهای Lego نباشد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Emperor 89
    Emperor 89 | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

    میشه بگید جایگاه AR EMOJI سامسونگ کجاست؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی