ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل مایل به توسعه هوش مصنوعی تسلیحاتی نیست؛ اما به همکاری با ارتش ادامه می‌دهد

بعد از مجادلاتی که پیرامون دخالت گوگل در پروژه Maven وزارت دفاع ایالات متحده شکل گرفت، گوگل اعلام کرد که قرارداد این پروژه تمدید نخواهد شد و بزودی مجموعه ای از قواعد اخلاقی خود در ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

بعد از مجادلاتی که پیرامون دخالت گوگل در پروژه Maven وزارت دفاع ایالات متحده شکل گرفت، گوگل اعلام کرد که قرارداد این پروژه تمدید نخواهد شد و بزودی مجموعه ای از قواعد اخلاقی خود در زمینه هوش مصنوعی را منتشر خواهد کرد. حالا این قواعد از راه رسیده اند و گرچه گوگل اشاره مستقیمی به دخالت در پروژه Maven نداشته اما به صراحت مشخص کرده که قصد ندارد به توسعه یک هوش مصنوعی تسلیحاتی بپردازد.

اگرچه این قواعد گوگل را از توسعه تسلیحات مبتنی بر هوش مصنوعی منع می کنند اما کمپانی ساکن مانتین ویو می گوید که به کار در «بسیاری از حوزه های دیگر نظامی» ادامه خواهد داد. یکی از سخنگویان گوگل می گوید اگر این قواعد زودتر منتشر می شدند، این کمپانی احتمالاً در پروژه پنتاگون مشارکت نمی کرد؛ پروژه ای که از هوش مصنوعی برای تحلیل ویدیوهای نظارت همگانی استفاده می کند.

هوش مصنوعی

اگرچه این پروژه قرار بود برای «مقاصد غیرهجومی» مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه از نظر اخلاقی تناقضی با این قواعد نداشت، سخنگوی گوگل می گوید که می توانست در آینده خطرآفرین باشد؛ بنابراین به نظر می رسد که گوگل از این پس در انتخاب قراردادهای نظامی هوشمندتر خواهد بود و ضمناً بعد از اتمام قراردادش با پنتاگون در سال 2019، دیگر به همکاری با وزارت دفاع ادامه نخواهد داد.

گذشته از تسلیحات مبتنی بر هوش مصنوعی، گوگل می گوید که از این پس در پروژه های نظارت همگانی مبتنی بر هوش مصنوعی که «نُرم های پذیرفته شده بین المللی» را نقض می کنند مشارکت نخواهد کرد؛ این موضوع برای پروژه هایی که «حقوق بشر و قوانین پذیرفته شده بین المللی» را نقض می کنند نیز مصداق دارد. گوگل می گوید هدف اصلی از تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی، بهبود وضعیت اجتماعی است و بنابراین باید از خطاهای ناعادلانه دوری و اهدافی تعیین کرد که برای انسان ها سودآور باشد.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل در بیانیه اخیرش می گوید:

در گوگل، ما از هوش مصنوعی برای کارآمدتر کردن محصولات استفاده می کنیم -از ایمیل های بدون اسپم گرفته تا دستیاری دیجیتالی که می توانید به صورت طبیعی با آن صحبت کنید و تصاویری که دستکاری آنها برایتان سرگرم کننده است. ما متوجه هستیم که چنین تکنولوژی قدرتمندی، سوالاتی به همان اندازه قدرتمند درباره چگونگی استفاده از آن بر می انگیزد. چگونگی توسعه و استفاده از هوش مصنوعی، تاثیری عمیق بر جامعه طی سال های پیش رو خواهد داشت. به عنوان رهبری در حوزه هوش مصنوعی، ما عمیقاً در این زمینه احساس مسئولیت می کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۸ خرداد ۱۳۹۷

    چرا ضد گوگل مطلب میزنید
    اونجا همه چیز سر جای خودشه
    علم برای علم
    هنر برای هنر
    سیاست برای سیاست
    الکی حرف در میارید. اصلا همچین چیزی نبوده و نیست

مطالب پیشنهادی