ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیستم پرداخت الکترونیک کرایه
تکنولوژی

شانس ۵۰ درصدی برای خلاص شدن از مشکل پول خرد در تاکسی

افزایش نرخ‌های کرایه‌ تاکسی در روزهای اخیر با میانگین 12.5 درصد، باعث شده تا کرایه برخی از مسیرها رند نباشد و پرداخت کرایه برای مسافران و بازگرداندن پول خرد برای تاکسیرانان سخت شود. البته این ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰

افزایش نرخ‌های کرایه‌ تاکسی در روزهای اخیر با میانگین 12.5 درصد، باعث شده تا کرایه برخی از مسیرها رند نباشد و پرداخت کرایه برای مسافران و بازگرداندن پول خرد برای تاکسیرانان سخت شود. البته این موضوع یعنی دعوای مسافر و راننده بر سر پول خرد موضوع تازه‌ای نیست و هر سال با افزایش نرخ کرایه‌ها، مجددا تکرار می‌شود. به همین دلیل هر دوسوی قضیه یعنی تاکسیران و مسافر انتظار دارند که نهاد مسئول یعنی سازمان تاکسیرانی چاره‌ای برای این مشکل پیدا کند.

بهترین راه استفاده از تکنوژی پرداخت آنلاین در تاکسی‌هاست که در ماه‌های اخیر تعدادی از تاکسی‌ها نصب شده است. استفاده از این تکنولوژی دو نتیجه مثبت دارد، اول آنکه کرایه بدون دعوا بر سر پول خرد آسان و سریع پرداخت می‌شود و دوم آنکه امکان دریافت کرایه بیشتر توسط برخی از رانندگان از بین می‌رود.

سیستم پرداخت الکترونیک کرایه

چرا کرایه‌ها رند نمی‌شود

900 تومان کرایه تاکسی از ابتدا تا انتهای خیابان بهنام در منطقه 5 است. یعنی هربار راننده باید 100 تومان پول خرد به مسافران برگرداند. مواردی از این دست زیاد است و اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا کرایه هزار تومان نیست تا راننده و مسافر معطل 100 تومان پول خرد نشوند.

«رضا قاضی» معاون برنامه ریزی و توسعه شهری تاکسیرانی تهران در پاسخ به این سوال به دیجیاتو می‌گوید:

«کرایه تاکسی‌ها بر اساس پارامترهای مسافت، زمان سفر، موقعیت جغرافیائی و ترافیکی خط تعیین می‌شود. گاهی تصور می‌شود که باید کرایه تمامی خطوط به یک میزان مشخص افزایش یابند، در صورتیکه این موضوع با توجه به پارامترهای فوق الذکر امکان پذیر نیست.»

توسعه سیستم پرداخت الکترونیک

می‌توان گفت کرایه‌های تمامی خطوط هیچ وقت رند نخواهند شد و همیشه بحث برسر اینکه چه کسی باید پول خرد تهیه کند، ادامه خواهد داشت البته اگر شهروندان از سیستم پرداخت کرایه آنلاین که در یک سال اخیر نمونه‌های آن روی تعدادی از تاکسی‌ها نصب شده، استفاده کنند این موضوع حل خواهد شد.

به گفته قاضی برای اینکه مشکل تهیه پول خرد برای شهروندان و تاکسیرانان حل شود، این سازمان از سال قبل به‌صورت پایلوت دو طرح پرداخت الکترونیک کرایه را در مناطق مختلف شهر تهران راه اندازی کرد. حالا این سازمان به دنبال آن است که طی شش ماهه اول سال جاری این سیستم‌ها را در سطح شهر توسعه دهد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری تاکسیرانی تهران به دیجیاتو از اعلام آمادگی 6 شرکت و هماهنگی آنها با سازمان فن آوری اطلاعات شهرداری، خبر می‌دهد که قرار است با یک پروتکل مشخص بتوانند به شهروندان و تاکسیرانان خدمات رسانی کنند:

«تا 6 ماه اول سال نصب سیستم‌های پرداخت کرایه به صورت الکترونیک توسعه خواهد یافت. تاکنون این سیستم‌ها برای حدود 15 درصد رانندگان تاکسی آموزش داده شده اند و تقریباَ  11 درصد پرداخت‌های کرایه شهروندان در حال حاضر توسط این سیستم انجام می‌شود که با توجه به عدم آشنایی شهروندان با این سیستم‌ها و همچنین پایلوت بودن طرح رقم قابل قبولی را داشته‌ایم.»

افرادی که موبایل هوشمند نداشته یا بخاطر بالا بودن سن رابطه خوبی با تکنولوژی ندارند، نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند، بنابراین باید کرایه‌شان را به‌صورت نقدی، مثل گذشته پرداخت کنند.

قاضی عقیده دارد در حال حاضر استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند بسیار در سطح مردم توسعه پیدا کرده‌است و این افراد می‌توانند کرایه خود را به‌صورت هوشمند پرداخت کنند.

سیستم پرداخت الکترونیک کرایه

پرداخت آنلاین بدون تراکنش

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری تاکسیرانی تهران می‌گوید که کرایه‌ها در حال حاضر یک‌بار در روز به حساب رانندگان واریز می‌شود و رانندگان می‌توانند در صورت نیاز با هماهنگی شرکت ارایه دهنده خدمات تعداد واریزی‌ها را افزایش بدهند. او ادامه می‌دهد:

«در پایانه صادقیه به‌ صورت پایلوت روی تاکسی‌های خطوط دستگاه موبایل پوز نصب شده است که شهروندان می‌توانند با استفاده از کارت بلیت مترو و اتوبوس کرایه خود را پرداخت کنند. کلیه این خدمات رایگان در اختیار شهروندان و تاکسیرانان محترم قرار گرفته است.»

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که همیشه بر سر پرداخت کرایه با مشکل مواجه هستید، بهتر است از سیستم‎های پرداخت آنلاین استفاده کنید. این سیستم‌ها همانند سیستم بلیت مترو و بی‌آرتی تنها مبلغ کرایه را برداشت کرده و هیچ مبلغی را به عنوان تراکنش از مسافر کسر نمی‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • امیر جمالی
    امیر جمالی | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

    خیلی خوبه اگه همه گیر بشه

  • ?️
    ?️ | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

    فون پی phone pay یک اپ برای پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی دارد.

  • احد وصال
    احد وصال | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

    حتی ابتدایی ترین امور کشور هم لنگه
    واقعا حال ادم به هم می خوره از زندگی در ایران

    • Javad Rajaei
      Javad Rajaei | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

      خب نكن بسلامت

  • جیمی ارغوان
    جیمی ارغوان | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

    کاشکی تو شهرهای کوچیکم بیاد

  • meh
    meh | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

    بیشتر تاکسی ها قبول نمیکنن یک روز پول نداشتم گفتم میشع با فون پی بدم قبول نکردن مجبور شدم اسنپ بگیرم

    • ?️
      ?️ | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

      تجربه کرده ام، راحت قبول می کنند.

مطالب پیشنهادی