ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بیمه حوادث راننده مسبب حادثه
خودرو

پیگیری دیجیاتو؛ چرا به بیمه حوادث راننده مسبب حادثه، دیه ماه حرام تعلق نمی‌گیرد؟

اخیراً دستورالعمل جدید بیمه‌ای در خصوص «بیمه حوادث راننده مسبب حادثه» منتشر شد که بر اساس آن اگر راننده مسبب حادثه درتصادف فوت کند و فوت در ماه حرام باشد از محل بیمه حوادث سرنشین ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۵

اخیراً دستورالعمل جدید بیمه‌ای در خصوص «بیمه حوادث راننده مسبب حادثه» منتشر شد که بر اساس آن اگر راننده مسبب حادثه درتصادف فوت کند و فوت در ماه حرام باشد از محل بیمه حوادث سرنشین به او دیه ماه حرام تعلق نمی‌گیرد. این خبر حواشی زیادی به همراه داشت که ناشی از ابهامات در قوانین بیمه بود.

انتشار این دستورالعمل این سوال را به وجود آورد که چرا و برچه اساس دیه ماه حرام به رانندگان مسبب حادثه فوت شده، در ماه‌های حرام تعلق نمی‌گیرد.«علی هدایت‌کار» رئیس اداره نظارت بر بیمه‌های خودرو بیمه مرکزی در گفتگو با دیجیاتو در ابتدا به دو نکته اشاره می‌کند، اول راننده مسبب حادثه یعنی همان راننده مقصر و دوم آنکه دیه ماه حرام به زیان دیده و شاکی تعلق می‌گیرد.

او در ادامه توضیح می‌دهد:

«در حوادث رانندگی یک طرف مسبب و مقصر حادثه وجود دارد و سمت دیگر زیان دیده؛ اگر فرد زیان دیده در اثر حادثه رانندگی فوت کند، راننده مقصر باید دیه کامل فرد را بپردازد. بنابراین این تصادف مشمول بیمه شخص ثالث می‌شود و بیمه دیه فرد را کامل پرداخت خواهد کرد. حتی اگر حادثه در ماه‌های حرام باشد، دیه به صورت کامل یعنی به مبلغ 308 میلیون تومان توسط بیمه پرداخت می‌شود.»

بیمه حوادث راننده مسبب حادثه

سقف بیمه حوادث راننده مسبب حادثه چقدر است؟

شکل دیگر حادثه که تصویب نامه اخیر را با حواشی مختلف روبرو کرد، آسیب دیدگی یا فوت راننده‌ای است که خودش مقصر حادثه است. به گفته هدایت‌کار تفاوتی ندارد که این دسته از حوادث در ماه‌های حرام باشند یا غیر حرام. شخصی در تصادفی که خودش مقصر آن بوده تصادف می‌کند و آسیب می‌بیند؛ بنابراین شاکی وجود ندارد، فرد نمی‌تواند از خودش شکایت کند و نمی‌تواند از خودش «دیه» بگیرد.

در نتیجه دیه ماه حرام و غیر حرام معنایی ندارد و به همین دلیل قانون گذار گفته است دیه فوت در ماه عادی. رئیس اداره نظارت بر بیمه‌های خودرو بیمه مرکزی ادامه داد:

«عموم مردم و رانندگان می‌توانند بیمه‌نامه «حوادث» خریداری کنند تا در زمان تصادف از بیمه‌نامه حوادث استفاده کنند. منتها از آنجائیکه تهیه بیمه حوادث اجباری نیست و افراد آن را خریداری نمی‌کنند، داشتن پوشش «سرمایه بیمه‌نامه» یا «بیمه حوادث راننده مسبب حادثه» الزامی شده است تا مسبب حادثه در صورت آسیب دیدن خودش بتواند از مزایایی سرمایه بیمه‌نامه که سقف آن تا 231 میلیون تومان است، بهره‌مند شود.»

بیمه حوادث راننده مسبب حادثه

چنانکه گفته شد براساس قوانین بیمه کل کشور، دیه به فرد زیان دیده یا فوت شده که مسبب حادثه نباشد، به طور کامل از سوی شرکت بیمه‌گر پرداخت خواهد شد و سقف آن دیه کامل ماه حرام است. اما دیه به مسبب حادثه که خود آسیب دیده است تعلق نمی‌گیرد ولی شخص با بیمه حوادث راننده مسبب حادثه که الزامی است، تا سقف 231 میلیون تومان تحت حمایت بیمه قرار خواهد گرفت. به همین دلیل بیمه‌گران به همه افراد مخصوصا رانندگان توصیه می‌کنند تا پوشش‌های غیر الزامی مانند بیمه حوادث را خریداری کنند تا از حمایت بیشتری برخوردار شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

    خوب باید همینطوری باشه دیگه چه ابهامی !؟ وقتی یکی به من میزنه منو میفرسته اون دنیا اگه تو ماه حرام باشه دیه من 308 میلیونه ولی اگر خودش هم آسیب دیده باشه یا حتی مرده باشه چون مقصر حادثه بوده دیه نداره دیگه !
    در کل آرام برانید !
    پ.ن: دیه یک فرد مسلمان کامل در جمهوری اسلامی آن هم در ماه حرام 308 میلیون تومن، تویوتا پرادو 400 میلیون، تویوتا لندکروزر 800 میلیون تا یک میلیارد، بی ام و آی 8 الان دیگه خدا میدونه چقدره ! و الی آخر...

  • hmasroor
    hmasroor | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

    انتظارم نمیره که امثال شما اصلاً ارزش سکولاریسم و بی طرف بودن یه حکومت و دولت رو بفهمن.
    همینطور ادامه بده به دشمنی با مردم روزی میرسه که خیلی خنده دار بخوای نرمش قهرمانانه کنی و دیگه دیره.
    تا وقت هست باید صدای مردم رو شنید.
    نه که جایی قدرت دارید صدای مردمو خفه کنید و جایی که قدرت فیزیکی نیست مثل فضای مجازی شروع به تمسخر مشکلات و عقایدشون کنید.

  • molavy
    molavy | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

    یعنی چی حرام حلال.
    قانون بیمه کشورهای دیگه اصلا از این چرت و پرت ها نداره که

  • hadi
    hadi | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

    من دو سال پیش تصادف کردم تو جاده اول خوردم به ی اسب بعد ی پاترول بهم زد داغونم کرد مقصر حادثه رو توی کروکی صاحب حشم اعلام کردن که پیدا نشد یعنی خودشو نشون نداد خواستم دیه بگیرم بیمه خودم که گردن نمیگیره صندوق خسارات بدنی که از راننده تو این مواقع باید حمایت کنه هم زیر بار نمیره کی تا الان درگیر دادگاهم هنوزم معلوم نیس چی میشه چون میگن قانون مبهمه

    • aliasad
      aliasad | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

      دوست عزیز اینجا چه قانون چه..... اینجا فقط بحث جریمه که بشه قانون قانونه وگذشتی در کار نیست

      • afshingm
        afshingm | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

        دقیقا ! قانون توی ایران یعنی ظلم به ضعفا و تکریم قدرتمندان !

مطالب پیشنهادی