ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بختک
علمی

پژوهشگران از رابطه مستقیم بختک و افسردگی می گویند

تحقیقات جدید نشان می دهند افرادی که به فلج خواب (به زبان عامیانه بختک) یا توهمات قبل از خواب دچار می شوند احتمالا بیشتر از دیگران افسردگی را تجربه می کنند. مایکل گرندر پرفسور ارشد تحقیقات ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۱

تحقیقات جدید نشان می دهند افرادی که به فلج خواب (به زبان عامیانه بختک) یا توهمات قبل از خواب دچار می شوند احتمالا بیشتر از دیگران افسردگی را تجربه می کنند.

مایکل گرندر پرفسور ارشد تحقیقات انجام شده در این باره از دانشگاه آریزونا در این باره گفته است:

سطح علائم گزارش شده از بختک یا توهمات قبل از خواب می تواند شاخص خوبی برای پیش بینی شدت علائم افسردگی در افراد باشد. بختک و توهمات قبل از خواب غالبا آسیبی به افراد وارد نمی کنند و به ندرت رخ می دهند با این حال اما تجربه شان می تواند بسیار آزاردهنده و همراه با ناراحتی باشد.

منظور از بختک نیز ناتوانی موقتی برای حرکت یا صحبت کردن به محض بیدار شدن از خواب است در حالی که توهم بلافاصله بعد یا قبل از خواب افراد رخ می دهد.

در حال حاضر ۶.۹ درصد از بزرگسالان آمریکایی از افسردگی رنج می برند و حدود ۳.۳ درصد بزرگسالان انگلیسی نیز سالانه به این مشکل دچار می شوند.

این تحقیق چطور انجام شد؟

بختک

از آنجایی که بی خوابی از جمله پدیده های رایج در میان دانش آموزان ورزشکار است و این گروه به خاطر تمرینات سخت بدنی خود به صورت معمول در هفته چهار شب را خوب نمی خوابند پژوهشگران در این تحقیق ۱۸۹ ورزشکار دانش آموز را مورد بررسی قرار دادند و به طور مشخص دو مشکل نادر مرتبط با خواب یعنی بختک و توهم را در آنها ارزیابی کردند. از داوطلبین در این تحقیق خواسته شد که با استفاده از کلماتی نظیر «هیچوقت»، «به ندرت» و «غالبا» نظرشان را در مورد این جملات بیان کنند:

  • ابتدای بیدار شدنم از خواب احساس می کنم نمی تواند تکان بخورم (بختک)
  • وقتی به خواب می روم یا بیدار می شوم احساس ترس می کنم و تصاویری شبیه به رویا می بینم (توهم)

در ادامه سلامت روحی این افراد از طریق ابزار سنجش افسردگی مرکز مطالعات اپیدمی انگلستان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیقات نشان می داد که ۱۸ درصد از مشارکت کنندگان هرازگاهی بختک را تجربه می کنند در حالی که ۷ درصد دیگر دست کم هفته ای یکبار دچار این شرایط می شوند.

حدود ۲۴ درصد مشارکت کنندگان نیز به صورت پراکنده توهم خواب را تجربه می کنند، در حالی که ۱۱ درصد آنها هر هفته یکبار این توهمات را پشت سر می گذارند.

Serena Liu از مولفان این مقاله می گوید:

این حقیقت که بختک و توهم خواب در میان ورزشکاران دانش آموز رایج هستند نشان دهنده آن است که این گروه به مشکلات عدیده خواب دچار هستند که باید این مساله به دقت بررسی شده و برایش راهکار پیدا شود.

دانشمندان در ادامه به رابطه میان بختک و توهم و بروز نشانه های افسردگی در دانش آموزان ورزشکار پی بردند. 

این یافته ها بعد از انتشار نتایج تحقیق دیگری اعلام می شوند که حدودا دو ماه پیش انجام گرفت و نشان می داد که متوقف کردن ورزش می تواند افسردگی را ظرف بازه زمانی تنها سه روز تشدید کند.

بعد از بررسی نتایج شش تحقیق مجزا در رابطه با تاثیر کاهش فعالیت های بدنی در افراد مبتلا به بیماری های روحی مشخص شد که کج خلقی با فاصله اندکی در این افراد نمود می یابد.

پروفسور Bernhard Baune از دیگر مولفان این مقاله که در دانشگاه آدلاید تدریس می کند نیز در این باره گفت: ضروری است که مردم تاثیر بالقوه حذف ورزش های مداوم بر سلامت روحی شان را درک کنند.

جولی مورگان یکی دیگر از مشارکت کنندگان در این تحقیق می گوید:

دست کم ۱۵۰ دقیقه ورزش ملایم در هفته یا ۷۵ دقیقه ورزش سنگین برای حفظ سلامت و پیشگیری از افسردگی توصیه می شود. مطالعات قبلی هم حکایت گر آن هستند که فعالیت بدنی میتواند به آزاد شدن اندروفین (آنزیم مربوط به احساس خوب در بدن) منجر شود و در نهایت تقویت حال روحی و آرامش را به دنبال داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • arsnavenger
    arsnavenger | ۲۱ خرداد ۱۳۹۷

    چرا شب اینو میزارید؟ نه واقعا؟ خوبه الان بهترین خبر دنیای تکنولوژی رو وقتی خوابید بهتون بگم؟

مطالب پیشنهادی