ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Saipa Pride
خودرو

بررسی شایعه پراید 7 میلیون تومانی؛ قیمت تمام شده پراید برای سایپا چقدر است؟

شاید عجیب باشد که قیمت پراید هنوز برای مشتریان ایرانی جای سوال دارد. پراید بعد از گذشت حدود 25 سال از زمان آغاز تولید در ایران، هنوز در زمره مهمترین خودروهای موجود در بازار و ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

شاید عجیب باشد که قیمت پراید هنوز برای مشتریان ایرانی جای سوال دارد. پراید بعد از گذشت حدود 25 سال از زمان آغاز تولید در ایران، هنوز در زمره مهمترین خودروهای موجود در بازار و محلی برای مناقشه و گمانه زنی های فراوان است. در این رابطه قیمت پراید و افزایش حتمی آن طی هفته های آینده به دغدغه ذهنی بسیاری از مشتریان مبدل شده است. آنچه واضح است اینکه هنوز بسیاری از ایرانیان باور ندارند که قیمت تمام شده پراید برای سایپا بیش از 10 میلیون تومان باشد و از همین رو قصد داریم تا در قالب این متن بیشتر به صحت و سقم این شایعه قدیمی بپردازیم.

این یک واقعیت است که از قیمت حدود 21 میلیونی پراید، چیزی در حدود 3 الی 5 میلیون تومان صرف هزینه های جانبی نظیر پرداخت انواع عوارض و مالیات، بیمه و هزینه شماره گذاری و امثالهم می شود و سایپا معتقد است که این هزینه ها ارتباط مستقیمی به شرکت یا ساختار فنی خودرو ندارد.

قیمت پراید

سعید مدنی؛ مدیرعامل سابق سایپا در اظهار نظری جالب پس از برکنار شدن از سمت خود، قیمت تمام شده پراید برای سایپا را رقمی در حدود 14 میلیون تومان اعلام کرد و این در حالی است که در آن زمان قیمت پراید در بازار رقمی در حدود 19 میلیون تومان بود.

بنابراین می توان حدس زد که بنا به گفته ایشان در شرایط فعلی (با توجه به افزایش کلی هزینه ها و فروش پراید به قیمت 21 میلیون تومان) نیز رقمی در حدود 16 میلیون تومان قیمت تمام شده ادعایی سایپا برای پراید باشد، این در حالیست که در پی افزایش حدود 30 درصدی نرخ ارز تولید کننده (تبدل ارز 3200 تومانی به ارز 4200 تومانی) تمامی قطعات ارز بر این خودرو با افزایشی حداقل 30 درصدی مواجه شده اند و از همین رو می توان حدس زد که قیمت تمام شده پراید به ادعای سایپا حالا از 16 میلیون تومان مذکور نیز فراتر رفته باشد و همین امر فریاد مدیران سایپا برای دریافت مجوز افزایش قیمت را بلند کرده است.

نقش ارز بری در قیمت پراید چقدر است؟

خودروسازان داخلی سال هاست که مدعی تولید داخل 80 و 90 درصدی خودروهای قدیمی موجود در کشورند اما شواهد موجود از واردات قطعات یدکی چینی و افزایش قیمت مستقیم خودروها براساس افزایش قیمت ارز (مشابه اتفاق سال 91) نشان می دهد که فارغ از صحت و سقم ادعای خودروسازان، خودروهای تولید داخل و حتی نمونه های قدیمی ارز بری بالایی را به اقتصاد کشور تحمیل می کنند.

قیمت پراید

در واقع صحبت در این رابطه می تواند فارغ از میزان داخلی سازی قطعات مطرح باشد، چرا که به ادعای قطعه سازان، در بسیاری موارد ماده خام برای ساخت قطعات و محصولات از خارج وارد می شود و ارز بری زیادی را به همراه دارد. بخشی از این مسئله به دلیل عدم وجود تکنولوژی های بنیادین صنعتی در ایران است، برای مثال علیرغم وجود کارخانه های فولاد سازی مانند فولاد مبارکه اصفهان، هنوز خودروسازان برای تولید قطعات بدنه نیازمند واردات ورق های خارجی هستند و دلیل این امر نیز به کیفیت و مشخصات نامناسب ورق های داخلی مربوط می شود.

قیمت پراید

مسلما وقتی قطعات ساده و سنگین وزنی مانند بدنه خودروها مبتنی بر ماده اولیه خارجی ساخته می شوند نمی توان از قطعات ظریف مهندسی نظیر اجزای داخلی موتور و گیربکس، سیم کشی ها، قطعات پلاستیکی و الکترونیکی انتظار چندان بالایی داشت و شاید به همین دلیل باشد که قیمت خودروهای تولید داخل ارتباط مستقیمی با افزایش بهای ارز پیدا می کند.

قیمت پراید در مقایسه با خودروهای ارزان قیمت جهانی

در بازار بین المللی، شرکت هایی نظیر تویوتا، فولکس واگن و البته رنو نیسان، پرچمدار تولید خودروهای ارزان قیمت با بیشترین راندمان ممکن به حساب می آیند در این بین می توان از قیمت حدود 7000 پوندی (حدود 60 میلیون تومانی) رنو ساندرو جدید در بازار انگلستان به عنوان ارزان قیمت ترین خودرو موجود در این کشور یاد کرد. این در حالیست که محصولات دیگر خانواده ساندرو و L90 نیز در کشورهای مختلف با همین محدوده قیمتی عرضه می شوند و برای مثال نیسان سانی به عنوان پسر عموی دور تندر 90 در بازار آمریکا قیمتی در حدود 11 الی 13 هزار دلار دارد.

رنو کوئید

اما این خودروها از نظر مشخصات فنی و ایمنی از پراید بالاتر هستند و به همین دلیل از ساختار مدرن تر و گران قیمت تری نیز برخوردارند ولی نسخه هندی رنو کوئید با مشخصات ایمنی ضعیف (0 ستاره) شباهت زیادی با پراید دارد. این خودرو 4700 دلاری (حدود 20 میلیون تومانی) از نظر مشخصات فنی اندکی از پراید ضعیف تر است اما در عوض با مهندسی و بهره وری بالای رنو ساخته و پرداخته شده است.

از مقایسه این اعداد می توان حدس زد که اگر قرار بود خودرویی نظیر پراید با بهره وری بالای شرکت های بین المللی ساخته شود، احتمالا تولید آن با قیمتی در حدود 4000 الی 4500 دلار وجود داشت که این رقم تفاوت چندان پر رنگی با قیمت اعلام سایپا برای هزینه تولید پراید ندارد.

رنو کوئید

البته شکی وجود ندارد که راندمان مالی خودروسازان ایرانی در بهترین شرایط ممکن نیست و مسلما شرکت هایی نظر رنو یا تویوتا در صورت تولید در ایران می توانستند با بهینه سازی تمامی زنجیره تولید خودرو، قیمت تمام شده را کاهش داده و در عین حال کیفیت کلی خودرو را نیز افزایش دهند، اما در نهایت می توان تمامی صحبت های مطرح شده را اینگونه جمع بندی کرد که شایعه قیمت تمام شده 7 یا 10 میلیونی پراید غیر واقعیست و در جهان حال حاضر با توجه به هزینه های جانبی و نیروی کار انسانی حتی در شرایط ایران نیز تولید چنین محصولی با قیمتی کمتر از 16 میلیون تومان (حدود 4000 دلار) به نوعی غیر ممکن به نظر می رسد.

قیمت پراید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (63 مورد)
  • yosof
    yosof | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

    دوستانی که میگن دولت دلارو بالا میبره.چه سندی دارن برای حرفشون؟ نکنه همون سنده که پارسال گفتید دلارمیاد پایین و 33لایک گرفتید؟
    شما اول سند حرفتونو بیارید تا من سند بیارم که خود آمریکا گفت ما با جنگ ارزی با ایران، قیمت ریال رو نصف کردیم(یعنی دلار 2برابرشد)

    البته اگه با سند و مدرک و اینجورچیزا اصلا کاری دارین
    حالا تا پست میزارم دو سه نفر آوانگاردغرب پرست میان اونقدر بحثهای متفرقه و بی ربط میزارن که دیگه کسی حوصله نمیکنه اصل مطلب رو بخونه.خسته نشدین با این روشهای نخ نما شده عهد بوقی؟!!!!!

    • Reza Norouzi
      Reza Norouzi | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

      شما لطفا خفه شو. همین امثال شماها کشور رو به اینجا کشونده پس لطفا خفه شو

  • mohammad reza
    mohammad reza | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

    عمرا قیمت پراید از ۱۰ تومن بیشتر نمیشه

  • Ali_lotfi
    Ali_lotfi | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

    اگر قیمتا فرقی نداره و خارج این پرایدو گرونتر میزد پس این تعرفه گمرکی چرا گذاشتن که هم خودشون سود ببرن هم ی عده خاص دورش بزنن من ی ماشین باز بودم ولی از یکسال پیش دیگه تصمیم گرفتم ن خبری بخونم در مورد خودرو ن پیگیرش باشمو اعصاب خودمو خورد کنم همه حقیقتو میدونیم از اون مسولای بالا بالا تا مردم پایین دیگه هر از چند وقتی ی مقاله الکی هم نوشته میشه وقتی این سری مقالات یا جلسات مجلس درباره خودرو رو میخونم احساس میکنم داره به شعورم توهین میشه

  • ordinary guy
    ordinary guy | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

    دیجیاتو حواست باشه فیلترت نکنن???

    • hmasroor
      hmasroor | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

      دیجیاتو حواسش هست برای همینم نظرات مخالفین پاک میکنه چون اکه پاک نکنه آخرش به سرنوشت وب سایت نارنجی و کارکنان دستگیر شده اش میپیونده.
      فقط ترفند دیجیاتو اینه که نظر مخالفم بذاری میذاره تا چند ساعت باشه ولی بعد چند ساعت میای میبینی جا تره و بچه نیست ?

  • Eddie.Mannix
    Eddie.Mannix | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

    نویسنده عزیز به این اشاره هم بکنید اگر پراید رو یک خودروساز خارجی تولید میکرد شاید قیمتش از الان بیشتر بود ولی کیفیتش صد در صد بالا تر میبود میدونید چرا جنس چینی ارزونه در اصل اگر جنس رو روی تیراژ بالا بخرید برای شما ارزون درمیاد وگرنه قیمت تکی اون جنس حتی بعضی مواقع از خود ایران هم گرون تره در بحث تولید قطعه یک هزینه ای دارید برای تولید قالب . به طور مثال هزینه قالب یک میلیون تومنه وقتی یک عدد قطعه رو با اون قالب درست کنید قیمت اون قطعه 1میلیونه به اضافه مواد اولیه و هزینه برق و پرسنل اما اگر 1میلیون قطعه درست کنید قیمت اون قطع میشه تک تومن حالا پرایدی که بیشتر ترکیباتش از ابتدا تا الان به غیر از سپر و چراغ هاش تغییری نداشته رو سودش رو شما فرض کنید تا الان چقدر فروخته اند(طبق امار سال 91 ،3ملیون و ششصدهزاردستگاه تاالان که بیشترهم شده)بیشترین مشکلی که این شرکتها دارند عدم بهره وری ، حقوق بالای پرسنل نسبت به کار انجام شده(درمقایسه با سایرکارخانه ها) و امکانات رفاهی (البته این موردبیشتر در خصوص پرسنل قدیمی هست به جدیدترها یکم کمتر می رسن) عدم مدیریت در ساخت قطعات باکیفیت که داغی کمتری داشته باشند(خرابی قطعه و گارانتی) مدیریت توزیع که هر خودرو در کارخانه منطقه ای خودش تولید بشه عدم بهبود شرایط کارخانه هایی که کیفیت پائینی دارند و هم سطح کردنه کلیه کارخانه های یک شرکت (ایرانخودرو تبریز خراب ترین محصولات رو تولید میکنه سمند و افتضاح آریسان در سایپا پارس خودرو با کیفیت ترین خودروها رو نسبت به شرکت مادر خودش یعنی سایپا تولید میکنه که من خودم اینو تجربه کردم) و..... اضافه پرداخت ما به این دلیل هاست و همچنین هزینه های تحمیلی به شرکت از مراجع ذیربط که ما دراصل از جیبمون داریم پرداخت میکنیم و تاوانش رو با جونمون میدیم

    • Eddie.Mannix
      Eddie.Mannix | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

      حالا با این توضیحات این رو در نظر بگیرید اگر خودروسازان میخاستن مثل شرکتهای بزرگ خودرو سازی که سال اول مدلی از خودرو را با طراحی جدید بیرون میدن و سال بعد فیس لیفت وسال سوم دوباره تغییر اساسی میدن قیمت خودرو پراید رو با ما چند محاسبه میکردن

    • سپهر زنگنه
      سپهر زنگنه | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

      سلام با تشکر از توضیحات شما توی پاراگراف آخر به قضیه کیفیت اشاره شده...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی