ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساختار جدید گروه دیجیکالا رونمایی شد؛ بلندپروازی برای جذب ۲۰۰ میلیون کاربر

دیجیکالا با برگزاری یک نشست خبری از برنامه‌هایش برای سال ۹۷ گفت و آمارهای فعلی و پیشبینی‌های خود برای سال جاری و آینده را نیز در اختیار رسانه‌ها قرار داد اما تمرکز اصلی این نشست ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۰

دیجیکالا با برگزاری یک نشست خبری از برنامه‌هایش برای سال ۹۷ گفت و آمارهای فعلی و پیشبینی‌های خود برای سال جاری و آینده را نیز در اختیار رسانه‌ها قرار داد اما تمرکز اصلی این نشست خبری، حتی بیش از اعلام ساختار جدید گروه دیجیکالا، بر حمایت از تولید داخلی بود.

برادران محمدی، مدیران عامل این فروشگاه اعلام کردند که دیجیکالا یک برند ملی است و در سال ۹۶، بالغ بر ۴۷ درصد از محصولات فروش رفته در دیجیکالا ایرانی بوده‌اند. محمدی‌ها همچنین پیشبینی کردند که این رقم در سال جاری به ۵۲ درصد برسد؛ رقمی که البته در نگاه اول عجیب به نظر می‌رسد اما محمدی می‌گوید که اجرای مدل «مارکت پلیس» به افزایش سهم فروش کالای ایرانی کمک قابل توجهی کرده است.

به گفته او در حال حاضر ۱۰۰ هزار کالای ایرانی از ۱۵۰۰ برند در دیجیکالا به فروش می‌رسند و مارکت پلیس این فروشگاه نیز با ۱۱ هزار فروشنده همکاری می‌کند.

دیجی‌های جدید

مدیران این فروشگاه ساختار جدیدی را اعلام کردند و خبر دادند که سه برند جدید به این مجموعه افزوده خواهند شد: «دیجی‌پی» که سرآغاز حضور این گروه در فناوری‌های فین‌تک و مالی است و از ادغام استارتاپ فین‌تک «هماپی» با دیجیکالا شکل گرفته. «دیجی‌کلاب» هم می‌خواهد به مشتریان وفادار امتیازهایی بدهد و در نهایت «دیجی نکست» که به گفته محمدی، بذر اولیه شکل‌گیری و خدمات جدید خارج از فعالیت‌های فعلی خواهد بود.

محمدی همچنین در این نشست خبری از ارائه کالاهای «تندمصرف» در دیجیکالا تا پایان تابستان خبر داد؛ کالاهایی مانند مواد غذایی که قرار است پس از سفارش در زمان نهایتا ۲ ساعت به دست مشتری برسند. محمدی می‌گوید در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از ارزش محصولات کشاورزی به دست کشاورز می‌رسد و گروه FMCG یا محصولات تندمصرف می‌تواند با شکل‌دهی یک روند بی‌واسطه، این شرایط را تغییر دهد.

دیجیکالا بیش از یک سال پیش رسماً فعالیت مارکت پلیس خود را آغاز کرد و واقعیت این است که در ابتدای کار به دلیل ناهماهنگی‌هایی که وجود داشت، خریداران نیز با مشکلاتی مواجه می‌شدند اما پس از چند ماه این روند بهبود پیدا کرد. اکنون دوباره دیجیکالا به فکر ارائه سرویس‌های جدیدی مانند ارسال کالاهای تندمصرف ظرف ۲ ساعت افتاده و سوال اینجاست که چگونه خود را آماده کرده است؟ حمید محمدی در پاسخ به همین پرسش دیجیاتو می‌گوید:

«مارکت پلیس یک پلتفرم باز است که اجازه می‌دهد تولیدکننده کالا و فروشنده، کالایشان را به مصرف کننده نهایی در دیجیکالا ارائه دهند. تولید محتوا و قیمت‌گذاری به عهده خودشان است اما این به معنای آن نیست که تجربه خرید مشتری از بین می‌رود. این روند نگرانی‌هایی به وجود می‌آورد اما ما کالا را از فروشنده دریافت و در مرکز پردازش خودمان بررسی می‌کنیم. عمده محصولات فروشندگان در مرکز پردازش وجود دارد و بخشی از آن هم به شکل تامین بعد از سفارش خواهد بود. سفارش‌های یک کاربر ترکیب و توسط خود دیجیکالا به دستش می‌رسد؛ حتی در مراکز استان هم همین اتفاق می‌افتد. در نتیجه فکر می‌کنیم تجربه استفاده از مارکت پلیس می‌تواند تا حد زیادی به کیفیت خرید از خود دیجیکالا باشد.»

آمادگی برای ۲۰۰ میلیون کاربر

سهیل مقدم، معاون تکنولوژی دیجیکالا در این مراسم خبر از راه اندازی پلتفرمی جدید به نام «سوپر نوا» (Supernova) داد که توانایی سرویس‌دهی به ۱۰۰ هزار کسب‌وکار و ۲۰۰ میلیون کاربر را دارد. مشخصاً در حال حاضر این یک بلندپروازی بزرگ است که البته خود دیجیکالا نیز به آن اذعان دارد. سوپر نوا مبتنی بر فناوری متن باز اجرایی شده و طراحی آن با تمرکز بر گسترش‌پذیری و قابلیت سرویس‌دهی همزمان به میلیون‌ها کاربر بوده است.

اما در حال حاضر سهم فروش آنلاین کالا از کل بازار خرده فروشی کشور چیزی حدود یک درصد است و دیجیکالا نیز بیرون از ایران فعالیتی ندارد. مقدم در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه این ۲۰۰ میلیون کاربر از کجا قرار است بیایند گفت: «وقتی می‌گوییم ۲۰۰ میلیون کاربر این به معنای بلندپروازی و آینده‌ای است که به دنبالش هستیم. تکنولوژی مرزی ندارد و در مورد صرفاً چند کانال دسترسی صحبت نمی‌کنیم. ما زیرساختی توسعه داده‌ایم که می‌تواند به این تعداد کاربر خدمات همزمان بدهد تا ۲۰۰ میلیون کاربر بتوانند از سرویس استفاده کنند.»

حمید محمدی نیز در پاسخ به همین پرسش دیجیاتو گفت: «بازار ایران حدود ۵۰ میلیون کاربر آنلاین دارد و ما پتانسیل اضافه کردن کاربران خارج از ایران در منطقه را در نظر می‌گیریم. این پلتفرم بستر مناسبی را برای سال‌های پیش رو آماده کرده است.»

اشتراک فیدیبو پلاس

«مجید قاسمی» نیز در این رویداد خبر داد که فیدیبو تصمیم دارد تا یک مدل اشتراکی تحت عنوان «فیدیبو پلاس» ارائه دهد. به این شکل حق عضویت که اعلام نشده چقدر است، به شکل ماهانه پرداخت شده و کاربر به کل کتاب‌ها دسترسی خواهد داشت.

مدیرعامل فیدیبو همچنین از ارائه طرح فیدیبو پلاس سازمانی خبر داد و گفت که سازمانها میتوانند با پرداخت حق عضویت برای اعضای سازمان خود طرح اشتراکی با کتابهای خاص فعال کنند. او همچنین استقبال از فیدیبوک را فراتر از حد تصور اعلام کرد و اگرچه رقم دقیق و به روزی از آخرین تعداد کتابخوان‌های فروش رفته ارائه نداد، اما گفت که در هفته‌های اول موجود شدن آن، بیش از ۲ هزار دستگاه به فروش رفته است. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • ?️
    ?️ | ۲۴ خرداد ۱۳۹۷

    خیلی جالبه که دیجی کالا برای یک مدل مشخص از شارژر موبایل از ۴۰ هزار تومان دارد تا بالای 100هزار تومان از فروشنده های مختلف!
    یعنی رسم‌ بعضی جنس های تقلبی را می فروشد! (برخلاف شعارش)

  • ?️
    ?️ | ۲۴ خرداد ۱۳۹۷

    با این تورم که کسی نمی تواند چیزی بخرد! صدای پای رکود اقتصادی هم بعدش می آید.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی