ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حق بیمه
تکنولوژی

تعیین حق بیمه شخص ثالث بر اساس سوابق راننده از سال 1400

برخلاف قانون مصوب کشور، حق بیمه هنوز بر اساس مدل خودرو تعیین می‌شود و سوابق راننده هیچ تاثیری در حق بیمه او تاثیری ندارد؛ موضوعی که تبعات آن مستقیم و غیرمستقیم گریبان همه افراد جامعه ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

برخلاف قانون مصوب کشور، حق بیمه هنوز بر اساس مدل خودرو تعیین می‌شود و سوابق راننده هیچ تاثیری در حق بیمه او تاثیری ندارد؛ موضوعی که تبعات آن مستقیم و غیرمستقیم گریبان همه افراد جامعه را گرفته است.

اجرای این قانون یعنی اخذ حق بیمه شخص ثالث براساس سوابق راننده، نیاز به ارتباط مستقیم پلیس راهور با شرکت‌های بیمه و زیرساخت‌هایی دارد که هنوز بعد از سال‌ها به طور کامل فراهم نشده و گفته می‌شود که این قانون تا سه سال آینده  یعنی سال 1400 اجرایی خواهد شد.

ایجاد سامانه‌ای که ارتباط را میان پلیس راهور و شرکت‌های بیمه‌ای برقرار کند، مهم‌ترین بخش کار است. البته اطلاعاتی که باید مورد مبادله شود نیز همواره مورد بحث و اختلاف نظر این دو نهاد بوده است.

«علی هدایتکار» رئیس اداره نظارت بر بیمه‌های خودرو بیمه مرکزی در گفتگو با دیجیاتو به برگزاری جلسات کارشناسان پلیس راهور و بیمه مرکزی اشاره می‌کند که در آن اطلاعات مورد نیاز، بررسی شده است:

«در جلسات کارشناس اعلام کرده‌اند که به چه اطلاعاتی نیاز دارند، چون تمام اطلاعات مفید نیست و لازم نیست سازمانی تمامی اطلاعات خود را در اختیار سازمان دیگری قرار دهد. در حال حاضر نیازهای هر دو طرف احصاء و زیرساخت‌ها آماده شده  و ما در حال انعقاد تفاهم نامه همکاری نهایی هستیم تا اعلام مبادله اطلاعات شود.»

حق بیمه

هدایتکار در رابطه با الزام قانون گذار مبنی بر اینکه بیمه شخص ثالث، شخص محور باشد و با توجه به خصوصیات راننده صادر شود، تشریح کرد که اجرای این کار مستلزم آن بود که اطلاعات راننده‌ها اعم از تخلفات حادثه ساز، نمره منفی و مواردی ازین قبیل را از پلیس راهور ناجا دریافت کنیم:

«این روند در حال انجام است و تا پایان برنامه ششم یعنی تا سال 1400 فرصت داده شده که حق بیمه بر اساس خصوصیات راننده تعیین شود.»

سوال اینجاست که با اجرا شدن این قانون، چه مدت از سوابق رانندگی فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد؟ از ابتدای دریافت گواهینامه یا چند سال اخیر؟

رئیس اداره نظارت بر بیمه‌های خودرو بیمه مرکزی می‌گوید:

«در این باره صحبت‌های زیادی در جلسات صورت گرفته، اما هنوز نتیجه آن مشخص نیست. برخی اعتقاد دارند که باید سابقه کلی و برخی معتقدند که باید سوابق چند سال اخیر راننده مورد بررسی قرار گیرد. بررسی سوابق افراد برای تعیین شاخصه‌هایی است که مشخص کند فرد در چه رنجی قرار می‌گیرد. برای مثال راننده خطرساز است یا محتاط.»

هرچند قرار بود سوابق رانندگی سریع‌تر بر حق بیمه افراد تاثیر بگذارد، اما با این حال 3 سال دیگر به اجرایی شدن این قانون باقی مانده است. البته این فرصتی‌ست برای برخی رانندگان متخلف و حادثه‌ساز تا بتوانند در این زمان، رفتارهای ترافیکی خود را اصلاح  و سابقه رانندگی خود را برای 3 سال آینده بهبود دهند و امیدوار باشند که در سال 1400 به عنوان رانندگان خطرساز شناخته نشده و متحمل پرداخت حق بیمه بیشتر نخواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Moslem Zare
    Moslem Zare | ۲۵ خرداد ۱۳۹۷

    سه سال واسه یه ارتباط بین دو تا سازمان ?

  • ghasem shikhy
    ghasem shikhy | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

    اگه اجرایی بشه عادلانه است که کسی که ایمن تر رانندگی میکنه کمتر حق بیمه پرداخت کنه

مطالب پیشنهادی