ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دمای کره ماه
علمی

فعالیت های انسانی دمای کره ماه را نیز افزایش داده است

فضانوردان آپولو با راه رفتن روی کره ماه باعث افزایش دمای این منطقه در دهه های اخیر شده اند. تردیدی نیست که فعالیت های مخرب انسان باعث تغییرات اقلیمی و افزایش دمای زمین شده، حالا ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

فضانوردان آپولو با راه رفتن روی کره ماه باعث افزایش دمای این منطقه در دهه های اخیر شده اند.

تردیدی نیست که فعالیت های مخرب انسان باعث تغییرات اقلیمی و افزایش دمای زمین شده، حالا اما محققان ردپای بشریت را در برهم خوردن شرایط طبیعی دیگر نقاط کهکشان نیز مشاهده کرده اند.

البته این تغییرات به واسطه انتشار مواد شیمیایی یا مصرف سوخت های فسیلی صورت نگرفته و دلیلی عجیب تر از آن دارد؛ در واقع بر اساس تحقیقاتی که در «ژورنال تحقیقات ژئوفیزیک» منتشر شده سرنشینان فضاپیمای آپولو با حرکت روی سطح کره ماه در افزایش دمای همسایه زمین نقش داده اند.دمای کره ماهبیشتر سطح کره ماه را لایه ای از غبار درخشان «ریگولیت» پوشانده که به لطف رنگ روشن خود نور خورشید را منعکس کرده و مانع از افزایش دما می شود. فضانوردان آپولو با پراکنده سازی این غبار سطح تیره تر را در معرض تشعشعات خورشید قرار داشته اند که با جذب بیشتر نور در نهایت به افزایش ۱.۸ تا ۳.۶ درجه فارنهایت دمای کره ماه منجر شده اند. یکی از محققان در توضیح این پدیده می گوید:

تصاویر «دوربین مدارگرد شناسایی ماه» از محل فرود آپولو حاکی پراکنده شدن ریگولیت و کاهش میزان «آلبدو» یا درصد بازتاب نور در این مناطق است. از نظر ما در نتیجه فعالیت های فضانوردان میزان جذب نور در این نواحی افزایش یافته و به تبع آن دمای کره ماه بیشتر شده است.

طبیعتا این یافته ها روی تغییر روش های فعلی برای کاوش و تحقیق روی ماه چندان نقشی نخواهد داشت اما پی بردن به تاثیر فعالیت های به ظاهر بی خطر روی اقلیم یک منطقه، اهمیت بسیاری دارد.

این یافته ها در حالی به دست آمده که کمپانی های اسپیس اکس و ویرجین گلکتیک خود را برای اجرای سفرهای فضایی آماده ساخته و حتی نقشه هایی را برای انتقال صنایع به ماه و مریخ آماده در سر می پرورانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • agha
    agha | ۲۵ خرداد ۱۳۹۷

    انجمن زمین تخت گرایان ینجا دیسلایک میدن؟؟؟

  • محمد
    محمد | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

    و هنوز هم یک عده ای میگن فیلم فرود انسان بر ماه ساخته ی هالیوود بوده... البته در نمونه ی خارجی این دوستان عده ای هم فک میکنن زمین صافه و دولت ها در مورد گردی زمین بهشون دروغ میگن ...
    حماقت انسان تا کجا ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی