ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

10 راه حل برای درمان افسردگی به صورت طبیعی

افسرده بودن شما را بی‌دفاع و درمانده می‌کند. اما باید بدانید که اینطور نیست. همزمان با روان‌درمانی و گاهی اوقات مصرف دارو، کارهای بسیاری است که می‌توانید برای مقابله با افسردگی انجام دهید. عوض کردن ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

افسرده بودن شما را بی‌دفاع و درمانده می‌کند. اما باید بدانید که اینطور نیست. همزمان با روان‌درمانی و گاهی اوقات مصرف دارو، کارهای بسیاری است که می‌توانید برای مقابله با افسردگی انجام دهید. عوض کردن خلقیات از جمله فعالیت‌های فیزیکی، سبک زندگی و حتی سبک تفکر همگی راه حل‌های کاملا طبیعی برای درمان افسردگی هستند.

۱۰ راه حل زیر می‌توانند روند زندگی شما را از حالت رخوت‌انگیز خارج کند.

وارد یک روتین بشوید

اگر افسرده هستید، نیاز به یک روتین در زندگی خود دارید. این‌ها را یان کوک، روان‌درمان و مدیر تحقیقات افسردگی از دانشگاه UCLA می‌گوید.
افسردگی می‌تواند روزها را از شما بگیرد. روزها در یکدیگر ذوب می‌شوند و گذرشان را احساس نمی‌کنید. داشتن یک روتین روزانه می‌تواند شما را به زندگی روزمره بازگرداند و نظم ایجاد کند.

هدف تعیین کنید

وقتی افسرده هستید فکر می‌کنید قادر به انجام هیچ کاری نیستید. باعث می‌شود در مورد خودتان احساس بسیار بدی داشته باشید. برای مبارزه با این احساس، برای خودتان اهداف روزانه تعیین کنید و آن‌ها را انجام دهید.
کوک می‌گوید: «با اهداف کوچک شروع کنید. هدفی مشخص کنید که می‌توانید آن را با موفقیت پشت سر بگذارید مثل شستن ظرف‌ها.»

هر چه می‌گذرد و حالتان بهتر می‌شود، می‌توانید چالش‌های روزانه بهتری در نظر بگیرید.

ورزش کنید

ورزش کردن به طور موقتی ماده‌ای شیمیایی به نام اندورفین را در بدن افزایش می‌دهد. به طور طولانی مدت نیز ورزش کردن می‌تواند اثرات مثبتی روی افرادی که افسردگی دارند داشته باشد. کوک می‌گوید ورزش کردن به صورت منظم، مغز را به تولید افکار مثبت وا می‌دارد.

اما چقدر ورزش کردن کافی است؟ لازم نیست برای نفع بردن یک ماراتون کامل را پشت سر بگذارید. فقط هفته‌ای چند مرتبه پیاده‌روی داشته باشید.

افسردگی

غذای سالم بخورید

هیچ رژیم غذایی جادویی برای بهبود افسردگی وجود ندارد اما حواستان باشد که چه می‌خورید. اگر افسردگی باعث می‌شود بیش از حد بخورید، مدیریت کردن خوردن قطعا به احساس بهتر شما کمک خواهد کرد.

گرچه هیچ چیز قطعی نیست اما کوک می‌گوید شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه غذاهای حاوی اسید چرب اومگا ۳ مثل ماهی تون یا سالمون و غذاهای حاوی فولیک اسید مثل آووکادو و اسفناج می‌تواند روی درمان افسردگی موثر باشد.

خوب بخوابید

افسردگی روی ساعت خواب افراد هم تاثیر می‌گذارد و کم خوابیدن می‌تواند افسردگی را بدتر کند.

چه کار می‌توان کرد؟ سعی کنید یک سری تغییرات ساده در سبک زندگی خود ایجاد کنید. هر شب راس یک ساعت به رختخواب بروید و روز بعد نیز راس همان ساعت خاص از خواب بیدار شوید. چرت میان روز را حذف کنید. همه چیزهایی که حواس‌پرتی ایجاد می‌کند را از اتاق خواب خود حذف کنید. نه خبری از موبایل باشد نه تلویزیون و کامپیوتر. به مرور زمان وضعیت خواب‌تان بهبود خواهد یافت.

مسئولیت به عهده بگیرید

وقتی افسرده هستید دلتان می‌خواهد از زندگی و مسئولیت‌هایتان در خانه و سر کار عقب بکشید و تسلیم شوید. این کار را نکنید. مسئولیت داشتن و دخیل بودن در فعالیت‌های روزانه می‌تواند سبک زندگی مناسبی برای مقابله با افسردگی ایجاد کند. این کارها به شما نظم می‌دهد و احساس مفید بودن ایجاد می‌کند.

اگر هر روز سرکار یا مدرسه نمی‌روید ایرادی ندارد. به صورت نیمه وقت خودتان را درگیر کنید. اگر نمی‌شود، کارهای داوطلبانه انجام دهید.

افکار منفی را به چالش بکشید

مهم‌ترین بخش مبارزه با افسردگی ذهنی است، اینکه چطور فکر کنید. وقتی افسرده هستید، شما به سراغ بدترین افکار و نتیجه‌گیری‌های ممکن می‌رسید.

دفعه بعد که در مورد خودتان احساس افتضاحی داشتید، از منطق به عنوان درمان طبیعی افسردگی بهره بگیرید. شاید فکر کنید هیچکس شما را دوست ندارد، اما آیا شواهدی واقعی در این زمینه وجود دارد؟ ممکن است فکر کنید بی خاصیت‌ترین انسان روی کره زمین هستید. ولی آیا واقعا چنین است؟ نیازمند تمرین است اما به مرور زمان یاد می‌گیرید که افکار منفی را پیش از اینکه کنترل شما را به دست بگیرند در نطفه خفه کنید.

پیش از مصرف مکمل‌ها با دکتر هماهنگ کنید

کوک می‌گوید: «شواهد امیدبخشی مبنی بر اثرگذاری مکمل‌ها روی افسردگی وجود دارد.»

این مکمل‌ها شامل روغن ماهی، فولیک اسید و S-آدنوزیل متیونین می‌شود. اما برای اثبات آن لازم است که تحقیقات بیشتری صورت بپذیرد. اما پیش از مصرف آن‌ها حتما با پزشک خودتان مشورت کنید، مخصوصا اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید.

کار جدید انجام دهید

وقتی افسرده هستید انگار ته چاه افتاده‌اید. خودتان را مجبور به انجام کاری جدید کنید. به موزه بروید، یک کتاب جدید بخرید و در پارک آن را مطالعه کنید، سفر بروید و زبان جدید یاد بگیرید.

کوک می‌گوید: «وقتی ما خودمان را به چالش می‌کشیم تا کار جدیدی انجام دهیم، تغییرات شیمیایی در مغزمان رخ می‌دهد. کار جدید باعث تغییر سطح دوپامین در مغز می‌شود. دوپامین ماده‌ای شیمیایی مرتبط با لذت بردن، احساس خوب و یادگیری است.»

خوش بگذرانید

اگر افسرده هستید زمان بگذارید و کارهایی را انجام دهید که دوست دارید. اگر همه چیز بی مزه و غیر مفرح به نظر برسد چطور؟ کوک پاسخ می‌دهد: «این فقط نشانه افسردگی است» و شما باید تلاش خودتان را بکنید.
شاید عجیب به نظر برسد اما برای خوش گذراندن باید تلاش کنید. برنامه ریزی کنید کارهایی را انجام دهید که لذت‌بخش هستند حتی اگر روزمره به نظر می‌رسد. به سینما بروید و با دوستانتان شام بخورید.

افسردگی باعث می‌شود لذت بردن از زندگی را فراموش کنید و شما باید دوباره یاد بگیرید که چطور زندگی لذت‌بخش می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • shaghayeq
    shaghayeq | ۲۳ مهر ۱۳۹۷

    واقعا این راه ها برای درمان افسردگی جواب میده؟من توی مشاوره افسردگی فیلیا خونده بودم افسردگی با دارو درمان میشه ک

  • Abolfazl Mandi
    Abolfazl Mandi | ۲۶ خرداد ۱۳۹۷

    مگه میشه تو ایران باشی پول نداشته باشی ، کار نباشه ، امیدی به آینده نباشه ، حی هر روز بدتر از دیروز‌ گرونیو بدبختی بشه وو افسرده نباشی ...

  • | ۲۶ خرداد ۱۳۹۷

    من خیلی افسردم

  • Mr NoBody
    Mr NoBody | ۲۶ خرداد ۱۳۹۷

    پیشنهاد میکنم ی راه غلبه بر افسردگی ناشی از فساد و دزدی و گرانی برای مردم ایران هم بزارین

  • روح الله احمدی
    روح الله احمدی | ۲۶ خرداد ۱۳۹۷

    جالب بود

مطالب پیشنهادی