وقتی فیفا چراغ سبز را برای استفاده از کمک داورهای ویدیویی در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ نشان داد، پرسشی بسیار مهم را در اذهان عمومی ایجاد کرد:  چقدر طول خواهد کشید تا یک استفاده بسیار مهم از این تکنولوژی به عمل بیاید؟ واضح بود که زمان زیادی طول نمی کشد.

در حالی که تنها دو روز از آغاز مرحله گروهی این رقابت ها می گذرد، مقامات برگزار کننده جام جهانی ۲۰۱۸ خبر دادند بعد از مطرح شدن این گمانه زنی که جان ریسدون از تیم استرالیا با تکل روی پای آنتون گریزمن از فرانسه موجب زمین خوردن او و در نتیجه مانع از حرکت او به سمت دروازه و به ثمر رسیدن گل احتمالی اش شده، داور دستور به استفاده از تکنولوژی کمک داور ویدیویی برای تشخیص یک پنالتی سرنوشت ساز و مهم داد. در نهایت نیز همانطور که بازی را مشاهده کردید گریزمن موفق شد ضربه پنالتی را راهی دروازه کرده و گل پیروزی فرانسه را بزند.

کمک داور ویدیویی

جالب است بدانید که تکنولوژی در ادامه بازی نیز نقشی کلیدی ایفا کرد؛ در یکی از دقایق بازی پل پوگبا از تیم فرانسه شوتی را به سمت دروازه استرالیا انجام داد که ظاهرا توپ را به صورت قوس دار (در جهت عمودی) از خط دروازه استرالیا عبور داد. در ابتدا واضح نبود که آیا توپ واقعا از خط دروازه عبور کرده یا خیر با این حال تکنولوژی های به خدمت گرفته شده در زمین تشخیص دادند که توپ چند سانتی متری از خط عبور کرده و دومین امتیاز سرنوشت ساز به نام فرانسه ثبت شد.

این بازی به باور بسیاری فاقد هیجان مورد انتظار بود (چراکه از سه گل ثبت شده در آن دو تایش به واسطه پنالتی به دست آمدند) و به همین خاطر شاید ارزش و اعتبار تکنولوژی کمک داور ویدیویی آنطور که باید در آن مشخص نبود.

با وجود آنکه برخی مدعی اند استفاده از این فناوری می تواند باعث کند شدن روند بازی گردد، هدف کلی از کاربرد آن کمک به بیرون آمدن از شرایط سراسر ابهامی نظیر بازی فرانسه است. لذا می توان پیش بینی کرد که دو تکنولوژی کمک داور ویدیویی و همچنین تشخیص خط دروازه در بازی های آینده جام جهانی نقشی کلیدی را ایفا نمایند.