ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشمندان قادرند با آزمایش آب دهان، میزان استرس کاریتان را تخمین بزنند

بسیاری از کارمندان مجبورند هر روز با استرس بسیار زیادی، دست و پنجه نرم کنند. رؤسا با درخواست‌ها و توقعات غیر منطقی خود موجب می‌شوند بسیاری از کارکنان تصور کنند که هر لحظه ممکن است ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۵

بسیاری از کارمندان مجبورند هر روز با استرس بسیار زیادی، دست و پنجه نرم کنند. رؤسا با درخواست‌ها و توقعات غیر منطقی خود موجب می‌شوند بسیاری از کارکنان تصور کنند که هر لحظه ممکن است با بالا رفتن میزان استرس، کنترل خود را از دست بدهند.

به همین منظور اخیراً دانشمندان راه حلی برای تخمین میزان استرس پیدا کرده‌اند و مدعی شده‌اند که می‌توانند با آزمایش آب دهان افراد به میزان استرس آنها پی ببرند.

این تست که توسط محققان اتریشی طراحی شده، به بررسی بالا رفتن سطح کورتیزول که در واقع همان هورمونی است که مسئولیت مبارزه با استرس را برعهده دارد، می‌پردازد.

تحقیقات اولیه‌ای صورت گرفته بر اساس این متد، ۱۰۰ درصد دقیق و صحیح بوده و حتی نتیجه‌ی بهتری از تخمین سطح کورتیزول به وسیله‌ی آزمایش خون رقم زده است.

روش انجام این آزمایش بدین شکل است که ابتدا نمونه هایی از بزاق دهان هر فرد تهیه می‌شود و سپس آنها ۴ ساعت بررسی شده و دکتر‌ها می‌توانند بر اساسشان، افرادی که استرس زیادی دارند را شناسایی کرده و به آنها کمک برسانند.

کارمندانی که روزانه سطح بسیار زیادی از استرس را تجربه می‌کنند، میزان کورتیزل بیشتری در بدنشان ترشح می‌شود تا التهاب و بر افروختگی را سرکوب کنند. از طرف دیگر افرادی که استرس ندارند، میزان قابل توجهی از این هرمون در بدنشان ترشح نشده و نیازی به آن ندارند.

محققان دانشگاه پزشکی وین، تست یاد شده را روی ۶۶ داوطلب، انجام داده‌اند و مشخص شد که ۴۰ نفر از آنها، میزان استرس بالایی دارند. بدین ترتیب دانشمندان موفق شدند به درستی کسانی که از استرس کاری و غیر کاری رنج می‌برند را شناخته و به آنها فرصت درمان بدهند. آنها معتقدند که با این روش می‌توان افرادی که استرس زیادی دارند را شناخت و پیش از آنکه دچار مشکل شوند، به آنها کمک رساند.

 

تماشا کنید: نتایج یک پژوهش ۳۰ ساله: موسیقی درد و استرس جراحی را پایین ‌می‌آورد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی