ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا هدفون های USB-C فراگیر نشدند و بازار را تسخیر نکردند؟

پس از فراگیر شدن استاندارد USB-C و آغاز روند حذف جک 3.5 میلیمتری هدفون از تلفن های هوشمند،  یکی از مهمترین کاستی هایی که به چشم می خورد عدم وجود جایگزینی مناسب برای هدفون ها، ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

پس از فراگیر شدن استاندارد USB-C و آغاز روند حذف جک 3.5 میلیمتری هدفون از تلفن های هوشمند،  یکی از مهمترین کاستی هایی که به چشم می خورد عدم وجود جایگزینی مناسب برای هدفون ها، هندزفری ها و هدست های با سیم بود.

البته اکثر کمپانی هایی که جک هدفون را حذف کرده اند، محصولات بی سیم را به مشتریان خود توصیه می کنند. اما اگر مصرف کننده نخواهد همواره درگیر شناساندن هدفون خود به دستگاه های مختلف شود چه؟ یا از آن مهم تر اگر نخواهد همیشه نگران تمام شدن باتری هندزفری یا هدست خود باشد چطور؟

هدفون های USB-C کمیاب و گران هستند

در این بین شاید هدفون های USB-C منطقی ترین جایگزین برای کاربرانی باشند که دیگر جک 3.5 میلیمتری را روی دستگاه های خود نمی بینند. اما هندزفری ها و هدست هایی که از این فناوری پشتیبانی می کنند، علی رغم گذشت زمان قابل توجه از معرفی آن، همچنان کمیاب و گران هستند؛ روندی که به نظر نمی رسد به این زودی ها تغییر کند.

در ادامه به دلایل اصلی فراگیر نشدن هدفون های مورد بحث می پردازیم:

سامسونگ و اپل علاقه ای به هدفون های USB-C ندارند

مؤثرترین عامل عدم فراگیر شدن هدفون های مذکور بی نیازی دو بازیگر اصلی بازار موبایل یعنی سامسونگ و اپل است. آیفون های اپل اگر جک 3.5 میلیمتری نداشته باشند درگاه USB-C هم ندارند. از سوی دیگر سامسونگ تا این لحظه و در جدیدترین پرچمداران خود همچنان جک هدفون را حفظ کرده و در نتیجه محصولات این شرکت نیز نیازی به هندزفری با کابل USB-C ندارند.

فعلاً از سوی پرفروش ترین برندهای اسمارتفون دنیا تقاضای چندانی برای هدفون های USB-C وجود ندارد

البته شاید با حذف درگاه 3.5 میلیمتری در محصولات آینده سامسونگ ورق برگردد، اما فعلاً از سوی پرفروش ترین برندهای اسمارتفون دنیا تقاضای چندانی برای هدفون های USB-C وجود ندارد. در ضمن برای شرکت های شخص ثالث که به تولید هدفون و هندزفری می پردازند، بهترین انتخاب اتصال بی سیم (بلوتوث) است تا تولیداتشان با محصولات هردو کمپانی سامسونگ و اپل سازگار باشد.

استاندارد USB-C ارزان نیست

USB-C

یکی از نکات مد نظر شرکت ها در استفاده از هر فناوری جدید، هزینه ها و افزایش قیمت نهایی حاصل از به کارگیری آن تکنولوژی خاص است که گویا درباره عدم پذیرش USB-C به طرز قابل توجهی مؤثر بوده.

استفاده از USB-C چند ده دلار به قیمت نهایی می افزاید

به عنوان مثال مدیرعامل کمپانی نام آشنای Jabra (تولیدکننده هندزفری های باکیفیت) طی نمایشگاه CES در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره علت استفاده از شارژرهای میکرو USB به جای USB-C گفته بود چنین تغییری تأثیر واضحی روی قیمت محصول نهایی دارد. مثلاً مدل Elite 65t با شارژر میکرو USB قیمتی معادل 170 دلار دارد که در صورت استفاده از فناوری شارژ و درگاه USB-C، این رقم به بالای 200 دلار می رسد.

موضوع افزایش قیمت حتی برای کمپانی Bang & Olufsen که به تولید محصولات لوکس و گران قیمت مشهور است نیز بسیار با اهمیت بوده به طوری که این شرکت در محصول 300 دلاری خود تحت عنوان Beoplay E8 هم از به کارگیری فناوری مورد بحث صرف نظر کرده است.

جالب است بدانید که در نمایشگاه کامپیوتکس امسال کمپانی سیناپتیکس از یک دانگل امنیتی USB-A به نام PQI My Lockey رونمایی کرد که برای ارتقاء ایمنی دستگاه های مجهز به ویندوز 10 از طریق سنسور اثر انگشت طراحی شده است. معاون ارشد شرکت علت عدم ارائه نسخه USB-C را افزایش 25 درصدی قیمت تمام شده وسیله مورد اشاره عنوان کرده که طبق ادعای او، در صورت فراگیر بودن استاندارد مذکور ارزش پرداختش را داشت.

PQI My Lockey

آقای گادفری چنگ همچنین اضافه کرد هزینه درگاه و کابل USB-C که تنها برای شارژ کردن استفاده می شود با نسخه ای که از انتقال داده نیز پشتیبانی کند تفاوت قابل توجهی دارد.

استاندارد USB-C چندان هم "یونیورسال" نیست

USB-C

عبارت USB مخفف کلمات Universal Serial Bus است که کلمه «یونیورسال» در ابتدای آن به معنی همه گیر یا سازگار برای همه است. اما این کلمه در USB-C از مفهوم اصلی خود فاصله گرفته؛ مثلاً برخی از درگاه های USB-C از استاندارد پر سرعت تاندربلت3 پشتیبانی می کنند، حال آنکه برخی دیگر از این فناوری بی بهره اند.

تجربه کاربری USB-C در همه محصولات یکسان نیست

اکثر پورت های USB-C می توانند از طریق یک کابل سازگار سایر دستگاه ها را شارژ کنند، اما بعضی دیگر چنین قابلیتی ندارند. از طرف دیگر برخی از درگاه های USB-C تنها برای انتقال برق و شارژ باتری ساخته شده اند و نمی توانند اطلاعات را منتقل کنند. این تفاوت ها باعث می شود تجربه همه کاربران از USB-C یکسان نباشد و نتوان به معنای واقعی کلمه این تکنولوژی را "یونیورسال" خواند.

به عنوان مثال هندزفری 150 دلاری «Libratone Q Adapt» را در نظر بگیرید؛ این وسیله جانبی از طریق یک کابل به درگاه USB-C گجت ها متصل می شود. محصول لیبراتون زمانی که به یک تلفن اندرویدی فاقد جک 3.5 میلیمتری وصل شود، به صورت نرمال کار می کند اما گوشی هایی که در کنار USB-C به جک هدفون نیز مجهز هستند کلاً اتصال Q Adapt را شناسایی نمی کنند.

کیفیت کابل های USB-C تولیدکنندگان مختلف تفاوت فاحشی با یکدیگر دارد

از سوی دیگر اتصال هندزفری مورد بحث به مک بوک اگر چه صدا را منتقل می کند، اما امکان تنظیم ولوم به صورت سخت افزاری را در اختیار کاربر قرار نمی دهد و این کار تنها با استفاده از تنظیمات درون نرم افزاری انجام خواهد شد. این مثال نشان می دهد که با یک هندزفری ثابت می توان سه تجربه کاربری متفاوت داشت که در تضاد با کلمه "یونیورسال" است.

علاوه بر تمامی موارد مذکور، به اعتقاد شرکت ژاپنی «Audio-Technica» کیفیت کابل های USB-C تولیدکنندگان مختلف نیز تفاوت فاحشی با یکدیگر دارد که می تواند روی تجربه مصرف کنندگان نهایی تأثیر منفی بگذارد.

اتصال بی سیم فعلاً بهترین راه است

USB-C

یکی دیگر از عوامل مهم عدم جایگزین شدن USB-C با جک 3.5 میلیمتری، امکان اتصال بی سیم از طریق بلوتوث است. هرچند اتصال بلوتوث ایراداتی از جمله تأخیر در ارسال صدا و کاهش کیفیت را دارد اما به دلیل بازار بزرگتر این فناوری، اکثر کمپانی ها روی رفع مشکلات مذکور تمرکز کرده اند و عملاً کسی به فکر رفع کاستی های USB-C نیست.

USB-C پل خوبی برای مهاجرت به دنیای صدای کاملاً دیجیتال و سپس بی سیم است

مشکل دیگر پافشاری علاقه مندان به دنیای موسیقی بر استفاده از جک های 3.5 میلیمتری، 6.35 میلیمتری و کابل های XLR است که در کنار تبدیل کننده های DAC و آمپلیفایرهای گران قیمتشان است که اضافه کردن فناوری جدیدی مانند USB-C را برایشان توجیح ناپذیر می کند. البته شاید استاندارد مورد بحث پل خوبی برای مهاجرت به دنیای صدای کاملاً دیجیتال و سپس بی سیم باشد اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداده است.

در نهایت می توان گفت رشد استفاده از USB-C ناگزیر است اما در زمینه هدفون ها و هندزفری ها، احتمالاً در آینده نزدیک تنها شارژرهای آنها از تکنولوژی USB-C بهره مند می شوند. هرچند شاید روزی هزینه های این فناوری به اندازه ای کاهش یابد که شاهد فراگیری اتصالات با سیم USB-C باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Hamid Najafi
    Hamid Najafi | ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

    من خودم برد مدار چاپی میسازم و چاپ میکنم
    صرفا جهت اطلاع میگم پورت usb c قیمتی نداره و حدود ۳ هزار تومنه و میتونید براحتی توی سایت های فروش قطعات الکترونیکی پیدا کنید.همونطور که منم ازش استفاده کردم
    چند ده دلار حرفاییه که به من و شما میگن

    • آریا
      آریا | ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

      داداش شما که برد چاپی کار میکنی دیگه باید بدونی اون که 3 هزار تومنه فقط قیمت پورتشه. یو اس بی یه چیپ کنترلر هم داره که اون باعث میشه گرونتر بشه

  • ali9zafar
    ali9zafar | ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

    من بعد کلی سرچ از این سایت پیدا کردم گرفتم
    تو این مدت که خیلی خوب کار کرده

    https://masterkala.com/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D9%81%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%BE-%D8%B3%DB%8C-%D9%84%DB%8C%DB%8C%DA%A9%D9%88-LeEco-CDLA-Type-C-Earphone

مطالب پیشنهادی