ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مقایسه عملکرد فیس آنلاک در سامسونگ گلکسی A8 و هواوی نوا 3e

در سال ۲۰۱۷ دو ویژگی مهم به تلفن های هوشمند اضافه شد، صفحه نمایش بدون حاشیه و قابلیت باز کردن قفل دستگاه با چهره ی کاربر. این دو ویژگی حالا به فاصله ی کمی در ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

در سال ۲۰۱۷ دو ویژگی مهم به تلفن های هوشمند اضافه شد، صفحه نمایش بدون حاشیه و قابلیت باز کردن قفل دستگاه با چهره ی کاربر. این دو ویژگی حالا به فاصله ی کمی در دنیای میان رده ها هم در دسترس است، هرچند در این میان سوالی پیش می آید، اینکه آیا یک گوشی میان رده بدون داشتن تجهیزاتی مثل فرستنده مادون قرمز یا اسکنر عنبیه، می تواند صرفاً با توکل بر دوربین جلوی بدنه، این عملکرد را به خوبی انجام دهد و تجربه کاربری مناسبی برای کاربر فراهم کند؟

در این مطلب نگاهی داریم به عملکرد باز شدن قفل با چهره کاربر در ۲ موبایل میارن رده: گلکسی A8 سامسونگ و نوا 3e هواوی. با دیجیاتو همراه شوید.

هر دو میان رده برای باز کردن قفل دستگاه از دوربین جلوی بدنه استفاده می کنند. هواوی می گوید نوا 3e برای اینکه صورت کاربر را به درستی تشخیص دهد، جزئیات چهره را در ۱۰۰۰ نقطه بررسی می کند، بر همین اساس از امنیت بالایی برخوردار است. سامسونگ در صفحه رسمی معرفی گلکسی A8 به وضوح نوشته باز کردن قفل با چهره از روش های دیگر مثل گذرواژه امنیت پایین تری دارد، هرچند کمی جلوتر که برویم، هواوی هم در مورد امنیت این روش توضیح بیشتری می دهد.

در مورد امنیت این روش کمی بعد صحبت می کنیم، اما اول باید چهره ی کاربر را در هر دو تلفن هوشمند ثبت کنیم. در منوی تنظیمات گلکسی A8 به بخش Face recognition می رویم و register face را می زنیم.

در این مرحله دستگاه توصیه می کند برای رسیدن به بهترین نتیجه عملیات ثبت چهره را در محیط داخلی و دور از تابش مستقیم خورشید انجام دهید. حدود ۳ ثانیه طول می کشد که دستگاه چهره ی شما را برای باز کردن قفل به شکل کامل به خاطر سپارد.

در میان رده هواوی هم مراحل مشابهی را در پیش داریم. این بار به قسمت Face unlock می رویم و مراحل را آغاز می کنیم. این همان جایی است که هواوی توضیح می دهد امنیت اسکن چهره از حسگر اثر انگشت یا گذرواژه کمتر است. این بار بر خلاف سامسونگ، کل عملیات ثبت چهره در حافظه ظرف یک چشم بهم زدن انجام می گیرد و پس از آن دستگاه آماده به کار است.

در نور طبیعی روز، وقتی موبایل را از روی میز یا داخل جیب بردارید و دکمه ی پاور را فشار دهید، هر دو موبایل در اغلب اوقات ظرف کمتر از یک ثانیه صورت کاربر را شناسایی کرده و قفل دستگاه را باز می کنند. عملیات تشخیص کاربر از طریق چهره ظرف ۰/۸ دهم ثانیه انجام می شود، در حالی که حسگر اثر انگشت در ۰/۳ ثانیه عمل می کند، اما در کل استفاده از چهره برای باز کردن قفل دستگاه برای برخی کاربران راحت تر است. فقط باید گوشی را برداشته و پس از فشار دادن دکمه ی پاور، دستگاه را جلوی صورت قرار دهید.

هواوی در این بخش به طور محسوسی عملکرد بهتری دارد و عملیات شناسایی چهره و باز کردن قفل را با سرعت بالاتری نسبت به رقیب کره ای انجام می دهد. در مورد دقت عملکرد نیز میان رده ی هواوی دست بالاتر را دارد. مثلاً اگر عینک بزنید، گلکسی A8 کمی در تشخیص دقیق چهره به مشکل بر می خورد و احتمال دارد شما را شناسایی نکند، در حالی که استفاده از عینک در عملکرد Nova 3e اخلالی ایجاد نمی کند. حتی استفاده از کلاه هم باعث می شود عملکرد گلکسی A8 کمی کند شود، در حالی که نوا 3e با کلاه هم به خوبی کاربر را تشخیص می دهد.

فیس آنلاک

اگر کسی عکس یا ویدیویی از صورت شما به دستگاه نشان دهد، قفل هیچکدام از دو محصول باز نمی شود. حتی اگر وقتی خواب هستید کسی گوشی را جلوی صورت شما بگیرد، دستگاه متوجه بسته بودن چشم ها می شود و از باز شدن قفل جلوگیری می کند. هواوی می گوید اطلاعات چهره ی کاربر روی بخش TEE پردازنده ذخیره می شود و امنیت بالایی دارد. این بخش از پردازنده به شکل موازی با سیستم عامل فعالیت می کند و کاملاً مستقل است، در نتیجه کسی نمی تواند بدون اجازه به داده های آن دسترسی پیدا کند.

اما در شب تفاوت اصلی بین پرچمداران و میان رده ها در باز کردن قفل مشخص می شود. هر دو میان رده در نبود تجهیزاتی مثل فرستنده مادون قرمز قادر نیستند صورت کاربر را در تاریکی به خوبی تشخیص دهند، بر همین اساس در شب باید به سراغ روش های قدیمی مثل استفاده از حسگر اثر انگشت یا گذرواژه برگردیم.

فیس آنلاک

از این مورد که بگذریم، هر دو میان رده به خوبی قادر هستند مثل یک پرچمدار گران قیمت امروزی آخرین دستیافته های دنیای فناوری را برای شما فراهم کرده و باز کردن قفل با اسکن چهره را امکان پذیر نمایند. بین این دو محصول هم هواوی با سرعت بیشتر و دقت بالاتری عملکرد خود را انجام می دهد، در حالی که حدود ۵۰۰ هزار تومان هم از رقیب کره ای ارزان تر است. در حال حاضر گلکسی A8 در بازار ایران با قیمت حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و نوا 3e با قیمت حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

    تیم دیجیاتو عزیز
    قابلیت باز کردن قفل دستگاه با چهره‌ی کاربر سال 2011 در اندروید 4 معرفی شد. نه سال 2017

  • Omiderfani
    Omiderfani | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

    به یه میانرده آشغال نزدیک 3 تومن باید تو ایران پول داد ادم نمیدونه بخنده یا گریه کنه

    • | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

      این میانرده به هیچ وجه اشغال نیست.
      مطمعنم از نزدیک هم ندیدی!!!
      خودم a8 plus دارم.

    • mansour.bz
      mansour.bz | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

      متاسفانه

  • aliasad
    aliasad | ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

    چه کشوری a8پول s8پلاس 3ماه پیش یعنی خدا سرنگونتون کنه شما صدبرابر دلار مصرفی برای همهی کالاهانفت میفروشید کجاست ما نفت داریم نباید انقد فشار بیاره بهمون

    • mansour.bz
      mansour.bz | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

      صددرصد صد حیف ب مردم مظلوم ایران داره ظلم میش واقعا

مطالب پیشنهادی