ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کمترین فاصله مریخ
علمی

مریخ در مرداد ماه به نزدیکترین فاصله از زمین طی 15 سال اخیر می رسد

ماه جولای پیش رو (تیر تا مرداد) برای اختر شناسان فرصت مناسبی است که مریخ را از نزدیک مشاهده کنند. اگر زمین و مریخ در مدارهای دایره ای گردش می کردند، حداقل فاصله بین دو ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

ماه جولای پیش رو (تیر تا مرداد) برای اختر شناسان فرصت مناسبی است که مریخ را از نزدیک مشاهده کنند.

اگر زمین و مریخ در مدارهای دایره ای گردش می کردند، حداقل فاصله بین دو سیاره همواره ثابت بود. ولی مداری تخم مرغی شکل، شرایط را عوض می کند. علاوه بر این جاذبه اعمال شده از سوی دیگر سیارات شکل مدار چرخش را تغییر می دهند و در این بین سیاره بزرگ مشتری تأثیر ویژه ای بر مریخ می گذارد. همچنین مدار چرخش زمین و مریخ به دور خورشید اندکی نسبت به یکدیگر انحراف دارد.

کمترین فاصله مریخ
انحراف اندک مدار چرخش زمین و مریخ به دور خورشید

در ماه جولای، سیاره سرخ به نزدیکترین فاصله با زمین در 15 سال اخیر می رسد و روشن تر و در این مدت بزرگتر از هر زمان دیگری به نظر خواهد رسید. به عبارتی در 9 مرداد ماه مریخ به فاصله 57.6 میلیون کیلومتری از زمین می رسد و در بیشتر ساعات شب با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است.

در این مدت مریخ در آمریکا در بخش های پایینی آسمان و 35 درجه بالاتر از افق جنوبی (یک سوم فاصله ببین افق جنوبی با بالای سرتان) دیده می شود. می توانید زمان طلوع، غروب و جهت حرکت سیارات را برای شهرهای ایران از اینجا مشاهده کنید. در ورزهای 27 تا 30 جولای (5 تا 8 مرداد ماه) سیاره سرخ در حدود 3 برابر نسبت به آنچه که معمولاً دیده می شود، پر نورتر به نظر خواهد رسید.

مریخ هر 15 تا 17 سال، یک یا دو بار به نزدیکی زمین می رسد. بار قبلی که این سیاره به نزدیکی زمین رسیده بود به 2003 میلادی باز می گردد که با 56.1 میلیون کیلومتر به نزدیکترین فاصله در 60 هزار سال اخیر رسیده بود و دفعه بعدی در سال 2287 به این فاصله خواهیم رسید. کمترین فاصله ممکن سیاره سرخ با کره خاکی ما، در حدود 54.6 میلیون کیلومتر است.

کمترین فاصله مریخ

به گفته «دین ریگاس» در دوره پیشِ رو مریخ روشن تر از هر سیاره دیگر، حتی نسبت به مشتری و نزدیک به میزان نور ناهید دیده خواهد شد. همچنین تا چند ماه پس از آن نیز می توان همچنان هر شب مریخ را مشاهده کرد.

بار بعدی که مریخ به نزدیک ترین فاصله می رسد، 15 سپتامبر سال 2035 (24 شهریور 1414) خواهد بود. البته در 6 اکتبر 2020 (15 مهر 1399) نیز می توانید از فاصله نزدیک 62.07 میلیون کیلومتری، سیاره سرخ را مشاهده کنید.

 

تماشا کنید: آزمایشات دشوار ناسا برای شبیه سازی پرواز فضاپیماها

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی