ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

نگاهی به تریلر بازی Devil May Cry 5 و تحلیلی بر ابهامات بازی

پس از انتشار ریبوت جدیدی از بازی دویل می کرای (Devil May Cry) در سال ۲۰۱۳ میلادی، علی رغم خوش ساخت بودنِ این بازی توسط طراحان کار بلد نینجا تئوری، با موجی از خشم طرفداران ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

پس از انتشار ریبوت جدیدی از بازی دویل می کرای (Devil May Cry) در سال ۲۰۱۳ میلادی، علی رغم خوش ساخت بودنِ این بازی توسط طراحان کار بلد نینجا تئوری، با موجی از خشم طرفداران دو آتشه این فرنچایز روبه‌رو شدیم. تقریبا اکثر هواداران Devil May Cry نسبت به این تغییرات بنیادین در شاکله داستانی و صد البته شخصیت‌پردازی دگرگون شده معترض بودند و کپ‌کام از خیر ادامه‌ی ریبوت گذشت. منتها بعد از این ماجرا و فروکش کردن اعتراض‌ و انتقادات، نگرانی و دغدغه‌ی جدیدی شکل گرفت. آیا ماجراهای دانته برای همیشه تمام شده و دیگر کسی رنگِ دانته و ورجیل را هم نمی‌دید؟

مسلما خیر! جواب به این سوال، یک «نه» بزرگ بود ولی هیچ دلیل منطقی، این سکوت خبری از سمت کمپانی کپ‌کام را توجیه نمی‌کرد. به یک باره تمام اخبار درباره آینده این فرنچایز در سکوت خبری رفته و مجموعه دویل می کرای از لحاظ خبری بایکوت شد. تا اینکه هیدکی ایتسونه، طراح بازی‌های قبلی این سری، در فضای مجازی کمی شیطنت کرد و همچنین در یک وب‌سایت، یک کاربر ناشناس (که احتمال می‌رود از تیم سازنده‌ بازی جدید بوده) شایعه‌‌ی ساخت و توسعه بازی Devil May Cry 5 را ایجاد کرد. آن هم نه فقط یک شایعه‌ی معمولی و ساده، بلکه با جزئیات زیاد.

از جمله اینکه قهرمان اصلی بازی کسی نیست جز نرو و اینکه دنباله جدید، شروعی تازه بر پایان نسخه چهارم این بازی خواهد بود. به همین خاطر، بارقه‌ی جدیدی از امید بر دل تمام هواداران دانته تابید و همه امیدوار شدند که در مراسم E3 سال ۲۰۱۸ میلادی بالاخره دنباله جدیدی معرفی می‌شود. نکته جالب این بود که فکر می‌کردیم بازی Devil May Cry 5 در مراسم سونی باید معرفی شود چون طبق شایعات، پلتفرم اصلی بازی Devil May Cry 5 پلی‌‌استیشن بود ولی در حالی که کسی انتظارش را نداشت، این بازی رسما با یک آهنگِ راکِ بسیار جذاب و هیجان‌انگیز در مراسم مایکروسافت رونمایی شد! آن هم با نمایش نرو و حوادثی که در ادامه این یادداشت به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت. و این گونه بود که پس از پنج سال سکوت خبری، نرو و دانته با ابهت منحصر به خودشان بازگشتند. اصلا مگر می‌شود یک درصد هم فکر کرد کپ‌کام از خیر این فرنچایز دوست‌داشتنی بگذرد؟ شاید اگر روزی سونی از خیرِ کریتوس بگذرد، دانته هم بالاخره پرونده‌اش بسته شود.

بازی Devil May Cry 5
ریتمی سریع و دیوانه‌وار

تریلر بازی Devil May Cry 5 به قدری با ریتم سریع و هیجان‌انگیز به پیش می‌رود که همه مات و مبهوت و انگشت به دهان ماندند که چه اتفاقی افتاد! دو دقیقه از محیط و شخصیت‌های اصلی برای ملت پخش شد ولی به قدری هیجان‌انگیز و شوکه کننده بود که انگار ۲۰ ثانیه گذشته. ریتم این تریلر آنقدر سریع بود که خیلی از گیمرها حتی متوجه این موضوع نشدند کاراکتر انتهای تریلر، همان دانته همیشگی خودمان هست. در این یادداشت، سعی داریم به تحلیل و پیش‌بینی این بازی بپردازیم تا بلکه با تجزیه و تحلیل نماهای تریلر، سر نخی از حیث این موضوع که چه بلایی سر نرو آمده و چه ماجراهایی در انتظارش هست گیرمان بیاید.

اول از همه مشخص شد بازی قرار است در بهار سال آینده‌ی میلادی رسما برای کنسول‌های پلی استیشن ۴، ایکس باکس و رایانه‌های شخصی منتشر شود. البته این موضوع که انتشار نسخه‌ی رایانه‌‌ی شخصی هم‌زمان با نسخه‌‌ی کنسولی خواهد بود یا خیر هنوز کاملا توضیح داده نشده ولی احتمالا نسخه‌‌ی رایانه‌‌ی شخصی کمی با تاخیر منتشر خواهد شد. بر اساس مشاهده تریلر نسبتا کوتاه از این بازی در E3، اتفاقات مختلفی را در نماهای متعدد مشاهده کردیم و بد نیست در ابتدا به این بحث بپردازیم که در حال حاضر و زمانی که این یادداشت نگاشته می‌شود، از بازی Devil May Cry 5 چه می‌دانیم.

بر اساس شکل و شمایل ظاهری نرو و همچنین دانته که در نمای انتهایی ظاهر شد، کاملا مشخص است مدت زمان نسبتا طولانی از چهارمین نسخه این بازی گذشته و پرونده‌ی ماجراهای قبلی در نسخه چهارم ظاهرا بسته شده است. منتها اجازه بدهید قبل از اینکه وارد جزئیات بیشتر شویم، در ابتدا خط زمانی این فرنچایز را سر هم کنیم:

داستان بازی پنجم پس از حوادث Devil May Cry 4 روایت خواهد شد ولی هنوز کاملا مشخص نیست آیا خط زمانی این بازی با بازی‌های پیشین ارتباط مستقیمی دارد یا خیر.

دویل می کرای ۳ شروع وقایع دو برادر یعنی دانته و ورجیل بوده که توسط یک اهریمن به نام آرخام به جان هم افتاده بودند و دانته برای اولین بار با لیدی آشنا می‌شود. در وهله بعدی، حوادث DMC 1 آغاز می‌شود و دانته این بار با تریش، شیطانی اغوا کننده و زیبارو روبه‌رو می‌شود که بعدها در داستان متوجه می‌شویم تریش از دانته سو استفاده کرده تا اهریمن دیگری به نام ماندِس به اهداف خودش برسد ولی در انتهای ماجرا طی حوادثی و مشاهده رفتارهای باور نکردنی تریش برای نجات دانته از مخمصه، شکارچی جوان به تریش اعتماد کرده و این دو با یکدیگر به شکار اهریمن‌ و شیاطین محبوس در این دنیا می‌پردازند. البته شاید چون تریش شباهت بسیار زیادی به مادر دانته داشته، به برقراری رابطه‌ای محبت آمیز بین این دو فرد کمک اساسی کرده باشد.

دویل می کرای ۴، روایتگر ماجرایی پس از نسخه اول بود و با شخصیت نرو در فورچونا، شهری خیالی آشنا شدیم؛ شخصیتی که هویتش به شدت گنگ بوده و صرفا با توجه به ظاهر و توانایی‌هایش، گمان می‌کردیم او با ورجیل نسبت خونی داشته باشد ولی اصرار سازندگان در افشا نکردنِ دودمان نرو بسیار بحث‌برانگیز بوده و انتقادات بسیار زیادی به این عملکرد وارد شد. با این اوصاف، نرو با دست شیطانی خودش که تحت عنوان Devil Bringer نام گرفت، توانست تا حدودی در دل هوادارها جا خوش کند. در نهایت در بازی دویل می کرای ۲ نیز شاهد هستیم قصه‌ دانته به اوج می‌رسد؛ قصه‌ای که هنوز خاتمه‌‌بخش ماجرای دانته بوده و کسی جرئت نکرده ادامه‌ای بر این ماجرا خلق کند. حوادث بازی Devil May Cry 5 در زمانی نامعلوم پس از نسخه چهارم روایت می‌شود و باید دید آیا این ماجرا به تاریخچه‌ی این سری و به دشمنان پیشین دانته و نرو مرتبط بوده یا صرفا یک قصه کاملا جدید و به اصطلاح اورجینال و اصیل تحویلمان می‌دهد؟

از طرفی دیگر آیا ایتسونه و تیمش، انتهای بازی را به نوعی می‌بندند که سرآغاز حوادث نسخه دوم باشد؟ از آنجایی که فرنچایزی همچون Resident Evil توانسته تا بدین لحظه هفت عنوان رسمی داشته باشد، تقریبا با یک احتمال نزدیک به صفر از سوی کمپانی کپ‌کام طرف حساب هستیم. کپ‌کام به همین راحتی از خیر Devil May Cry نخواهد گذشت. به خصوص زمانی که این عنوان، قرار است دوباره احیا شود. به همین خاطر، آینده‌ی روشنی را می‌توان برای این فرنچایز قدیمی تصور کرد.

بازی Devil May Cry 5
به نظر می‌رسد هیولاهای بازی قد و قواره‌ای بزرگتر نسبت به قبل دارند.. از طرفی هم نرو به شدت تلاش می‌کند تا مثل دانته، یک متلک‌گو و یک فرد خون‌سرد باشد تا مثل گذشته یک عاشق دل‌خسته و ننر.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، ماجراجویی‌های جدید نرو در شهری به نام رد گریو (Red Grave) جریان پیدا می‌کند. درخت عظیم الجثه‌ای به طور ناگهانی در شهر ظاهر شده و به شهروندها حمله می‌کند و این طور که به نظر می‌رسد ریشه‌های این درخت، خون موجودات زنده را می‌مکد. نرو هم از آنجایی که خودش را یک شکارچی شیاطین می‌داند برای حل و فصل این موضوع به این شهر روانه می‌شود.

در تریلر E3 متوجه می‌شویم که دست شیطانی نرو که تقریبا به یک المان بارز این شخصیت تبدیل شده، طی حادثه‌‌ای توسط فرد (یا هیولایی!) دیگر قطع می‌شود. چرایی این اتفاق، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد ولی نرو توسط همکارش «نیکو»، مورد مراقبت قرار می‌گیرد و نیکو بازوی مکانیکی و منحصر به فردی برای نرو در نظر می‌گیرد. اولین چیزی که در ذهن هوادارها پس از معرفی نیکو شکل گرفت در این مسئله بود که شاید نیکو همان تریش باشد که تغییر قیافه داده ولی مشخص شد نیکو، نوه دختری نِل گلدِشتین هست.

البته اینکه شما خودتان را به عنوان یک هوادار دو آتشه این فرنچایز می‌دانید و اسم گلدِشتین برایتان تازگی داشته، جای تعجبی ندارد. چون این فرد صرفا در رمانی از DMC به نویسندگی شین‌یا گویکِدا، نامش ذکر شده و گلدِشتین در دنیای دویل می کرای، فروشگاهی به نام «۴۵ کالیبر» را اداره می‌کند. تا به حال برایتان سوال نشده کلت‌های افسانه‌ای و به اصطلاح خفن دانته (Ebony & Ivory) از کجا آمده‌اند و چه کسی آنها را به دانته داده؟ گلدِشتین فردی بوده که این کلت‌ها را برای دانته فراهم کرد. البته ارادت گلدِشتین به خانواده اسپاردا قوی‌تر از این حرف‌هاست و اگر شما نسخه‌ی ویژه‌ی دویل می کرای ۴ را خریده و تجربه کرده باشید، Luca & Ombra، سلاح تریش (که تنها در این نسخه قابل بازی است)، کارکردی شبیه به کلت‌های دانته دارد. منتها این دو کلت پیش از تریش، در دستان اهریمن دیگری بوده و آن اهریمن کسی نیست جز اسپاردا، پدر دانته و ویرجیل. این همه توضیح دادیم تا بگوییم نیکو، باید پیش زمینه قوی داشته باشد و اگر شخصیت نیکو را به درستی برای گیمرها تعریف نکنند، باید به عقل نویسنده‌های نسخه پنجم این بازی شک کرد.

در هر صورت چه خوب،‌ چه بد، در نمایی از تریلر متوجه شدیم نیکو هم مانند دانته، تا حدودی شوخ طبع بوده چون وی در دیالوگی به سربازی که در حال مرگ هست توضیح می‌دهد «چون دیدم میتونه بزنه شیاطین رو درب و داغون کنه، براش یک دست روباتیک ساختم که بزنه آسفالتشون کنه.».

بازی Devil May Cry 5
فرد شنل پوش کیست؟ ورجیل یا آنتاگونیستی جدید؟

در تریلر متوجه شدیم فردی ناشناس که صورتش پوشیده شده، دستان نرو را گرفته و او را به طرف دیوار پرت می‌کند. بر همین اساس، می‌توانیم اینگونه تحلیل کنیم، درخت خونین شاید صرفا بهانه‌ای بوده برای کشاندن نرو به مهلکه‌ای که انتظارش را نداشته یا در سناریویی دیگر می‌توان این گونه استنباط کرد نرو صرفا با یک آنتاگونیست در بازی روبه‌رو نیست. و البته در بدترین یا شاید هم خوش‌بینانه‌ترین (!) حالت، فرد شنل پوش کسی نیست جز ورجیل. که البته حضور ورجیل در این نسخه، جای بحث زیادی دارد که در ادامه این یادداشت به آن پرداخته می‌شود.

در رمان دویل می کرای به این موضوع به صراحت اشاره می‌شود نرو، فرزند ورجیل بوده و به همین خاطر کمی دور از انتظار هست پدری، به همین راحتی و بدون هیچ علت معقولی دست فرزندش را قطع کند! البته هیچ کاری از ورجیل بعید نیست ولی صدمه‌ی این چنینی به فرزندش حتی در مقام یک شیطان کمی دور از انتظار و منطق هست. در هر صورت بخش اعظمی از داستان شاید روی دست شیطانی از دست رفته نرو (Devil Bringer) متمرکز باشد که چه اتفاقی برای دست نرو افتاده و چرا دانته خودش را وارد مهلکه می‌کند و در سناریویی احتمالی که اشاره داشتیم، چطور ورجیل به این بحران دامن می‌زند.

البته نکته‌ای که شاید بی‌اهمیت به نظر برسد در ژست و مدل کاراکتر فرد شنل پوش بوده که ناخودآگاه شما حس می‌کنید این تیپ کاراکتر را جایی در دنیای این بازی دیده‌اید. بد نیست به نسخه ویژه دویل می کرای ۴ فلش بک بزنیم و صحنه سینمایی آغازین بازی را در نقش ورجیل به یاد بیاوریم. البته تا به امروز که این یادداشت نوشته می‌شود، مدرکی مبنی بر دخالت مستقیم ورجیل در حوادث اصلی نرو در شهر فورچونا وجود ندارد ولی آیا شباهت تیپ فرد شنل‌ پوش در تریلر بازی جدید با تیپ ورجیل در بازی قبلی این سری، تصادفی است؟

بازی Devil May Cry 5
آنتاگونیست احتمالی اصلی بازی. از قدرت‌های او و ارتباطش با درخت عظیم الجثه هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست.

وقتی صحبت از دانته و برادرش می‌شود، مگر می‌توان از دیگر شخصیت‌های ثابت این سری حرفی نزد؟ تریش و لیدی این پتانسیل را دارند تا در بازی Devil May Cry 5 حضور داشته باشند. پیش از این گفته بودیم، فردی شایعه‌ ساخت بازی Devil May Cry 5 را در فضای مجازی راه انداخت و همان فرد اذعان داشته ورجیل نیز در بازی حضور دارد. خبر بسیار خوش‌حال کننده و مسرت‌بخشی است ولی هنوز یک مشکل بزرگ در سناریوی احتمالی ما مبنی بر حضور ورجیل در خط داستانی وجود دارد.

در دویل می کرای ۳ (که به نوعی سرآغاز ماجراهای دانته در صنعت بازی‌های ویدیویی بوده)، دانته در پایان ماجرا مجبور شد تا ورجیل را در دنیای شیاطین زندانی کند. علی‌رغم اینکه دانته التماس کرد تا ورجیل، دست برادرش را به نشانه کمک بگیرد ولی ورجیل خودخواه و مغرور، شکست خود را پذیرفته و در تاریکی سقوط می‌کند. درست زمانی که ورجیل از لحاظ جسمانی در دنیای شیاطین بسیار ضعیف هست، با اهریمنی تحت عنوان ماندِس روبه‌رو می‌شود.

اهریمنی که به آنتاگونیست اصلی قسمت اول این بازی تبدیل شد و دانته مجبور شد طی یک ماجرایی سخت و طاقت‌فرسا این اهریمن را نابود می‌کرد. ورجیل در آخرین نماهای DMC3 شمشیر خودش را بیرون کشیده تا ماندس را شکست دهد و در همین حین، بازی خاتمه می‌یابد.

بخش اعظمی از داستان شاید روی دست شیطانی از دست رفته نرو (Devil Bringer) متمرکز باشد که چه اتفاقی برای دست نرو افتاده و چرا دانته خودش را وارد مهلکه می‌کند.

بر اساس اتفاقات رخ داده در مراحل ابتدایی نخستین دویل می کرای و روبه‌رو شدن قهرمان بازی با نلو آنجلو (که شباهت ظاهری بسیار زیاد این کاراکتر با دانته غیر قابل انکار است)، به نظر می‌رسد ماندس توانسته در نبرد خودش با ورجیل پیروز شود و وی را تسخیر کند. البته تئوری دیگری نیز وجود دارد که ورجیل خودش را تسلیم کرده تا در ازای خدمت خالصانه، قدرت دوباره‌ی خودش را پس بگیرد. در طی نبرد سخت نلو آنجلو در نسخه اول، دانته گردنبندی که نلو آنجلو به همراه خود داشته را تصاحب می‌کند و نلو آنجلو پس از این اتفاق در آسمان ناپدید می‌شود. گویا نلو آنجلو در واپسین لحظات زندگی خودش از مهلکه گریخت.

در هر صورت، فرقه‌ی دنیای دویل می کرای ۴ که اسپاردا را می‌پرستند، ظاهرا به جسد احتمالی یا جوهره وجودی نلو آنجلو دسترسی پیدا کرده بودند و ما طی مراحل مختلف، متوجه شدیم از شمشیر یاماتو، که متعلق به برادر واقعی دانته بود در آزمایشگاهی در فورچونا محافظت می‌شود. همچنین اعضای فرقه، از تن‌پوش‌هایی استفاده می‌کردند که شباهت بی حد و اندازه‌ای به زره نلو آنجلو در نبردش با دانته داشت. آیا ورجیل در خط زمانی اولین نسخه بازی برای نجات جان خودش به شهر فورچونا گریخته؟ اگر فرض را بر این پایه استوار کنیم، چرا هیچ کاراکتری در دویل می کرای ۴ چه دوست، چه دشمن و حتی نرو، فرزند ورجیل خبری از وی ندارد؟

بازی Devil May Cry 5
ورجیل؛ یکی از شخصیت‌های منفی و  محبوب دنیای بازی‌های ویدیویی که هنوز منتظر بازگشتش به این سری با همان شکل و شمایل قدیمی هستیم.

برای هوادارانی که با این فرنچایز زندگی کرده‌اند، یک سال صبر، به نوعی صبر ایوب محسوب می‌شود (البته اگر تاخیری در کار نباشد). کار سختی است در حال حاضر بخواهیم بر اساس یک تریلر، تمام زیر و بم داستانی را متوجه شویم. اینکه نرو و دانته چه حوادثی را پس از دویل می کرای ۴ پشت سر گذاشتند؟ آنتاگونیست اصلی بازی چه کسی است؟ آیا ماندِس، شخصیت منفی قصه‌ی اول دوباره به این بازی برمی‌گردد؟

در سایر بازی‌های هم‌تراز همانند God of War، کریتوس تقریبا تمام خداهای یونان باستان را تار و مار ساخته و کوری بارلوگ، کارگردان بازی جدید برای ادامه‌ی ماجراجویی‌های کریتوس مجبور شد به افسانه‌های نورث پناه ببرد. DMC خوش‌بختانه پتانسیل گره خوردن‌های داستانی را ندارد. یعنی اگر روابط شخصیت‌های اصلی به هر نحوی با یکدیگر قطع شود، هر یک از کاراکترهای اصلی فرنچایز، این قابلیت را دارند تا یک ماجراجویی منحصر به فرد و مجزایی داشته باشد.

حتی اگر نرو، پروتاگونیست اصلی نسخه جدید به هر نحوی از خط داستانی حذف شود، Devil May Cry 6 می‌تواند با ایده‌ای جدید توسط سایر کاراکترها در پیش گرفته شود چون این مسئله جزو ذات این سری است که هیچ شاخه‌ای از قصه، به یک بن بست از لحاظ روایی ختم نمی‌شود. چون به قدری سازندگان و طراحان، در طول این سال‌ها حفرات داستانی مختلف در یک دنیای فانتزیِ شگفت‌‌انگیز ایجاد کرده‌اند که می‌توانیم تا بیست سال آینده هم به ساخت دنباله‌های جدید و مستقیم از این بازی محبوب و دوست‌داشتنی امیدوار باشیم.

در هر صورت، شاید شما هم مثل من منتظر تریلرهای جدید از گیم‌پلی یا حداقل اطلاعات جدیدی از این بازی هستید و رویاپردازی‌های مختلفی درباره داستان، گیم‌پلی و صد البته کاراکترهای قابل بازی داشته باشید. اصلا به قول خواننده‌ی خوش صدایی که در قطعه موسیقی بسیار جذاب و هیجان‌انگیز تریلر E3 بازی گفت: «این همه فکر و خیال تو مغزمه، کفرم در اومده و صورتم [از فرط عصبانیت] قرمز شده.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • آرش پارساپور
    آرش پارساپور | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

    من خودم یه حدسی هم میزنم اینه که نسخه پنجم مثل نسخه دوم بازی دو یا حتی سه تا کاراکتر playable داره.

    • رسول خردمندی
      رسول خردمندی | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

      بنا به اون شایعه ای که ما خوندیم چند ماه پیش دانته و نرو و ورجیل قابل بازی هستن. البته اگه ورجیلی در کار باشه تو این قصه.

  • Syiamak Bahari
    Syiamak Bahari | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

    امیدوارم این سری بتونه شکست بازی DMC رو جبران کنه شخصیت نرو تو نسخه چهارم خیلی عالی بود

  • M.S
    M.S | ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

    ??? این بازی عشقه????

مطالب پیشنهادی