ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ثبت زیان 1000 میلیارد تومانی توسط سایپا؛ فعالیت خودروسازان تبدیل به بازی دو سر باخت شده است

روز گذشته صورت های مالی سال 96 سایپا در حالی منتشر شد که این شرکت علیرغم مساعد بودن نسبی شرایط مالی در سال 96؛ زیانی بالغ بر یک هزار میلیارد تومان را در کارنامه خود ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

روز گذشته صورت های مالی سال 96 سایپا در حالی منتشر شد که این شرکت علیرغم مساعد بودن نسبی شرایط مالی در سال 96؛ زیانی بالغ بر یک هزار میلیارد تومان را در کارنامه خود ثبت کرده است، چنین نتیجه ای پس از 4 سال سود ده بودن شرکت، ابهامات فراوانی را در مورد شرایط کارکرد سایپا و به طور کلی خودروسازان دولتی به وجود آورده است.

جالب تر آنکه براساس اطلاعات منتشر شده در رسانه ها، زیان سایپا ارتباطی به پروسه ساخت خودرو ندارد، در واقع خودروسازی به خودی خود همچنان در زمره صنایع پر بازده از نظر مالی قرار می گیرد، اما مسئله عجیب اینجاست که هزینه های اداری و فروش شامل حقوق کارمندان و هزینه بازپرداخت وام های دریافتی توسط سایپا در سال 96 رشدی 33 درصدی را نشان می دهد و این درحالیست که میزان افزایش دستمزد کارمندان در سال گذشته معادل 10 درصد اعلام شده بود و هزینه بازپرداخت وام های بانکی نیز در اثر کاهش نرخ سود سپرده ها، قاعدتا بیش از قبل نشده و شاید در مواردی نسبت به سال 95 کاهش را نیز تجربه کرده باشد.

زیان سایپا

در چنین شرایطی چند گمانه زنی مختلف مطرح شده است. نخست آنکه شاید در طول سال گذشته به سبب تغییرات مدیریتی در شرکت سایپا، شرایط خاصی پدید آمده است که هزینه های اداری و مالی این شرکت را افزایش داده است و این موضوع در زمره مسائل مدیریتی قابل تفسیر باشد. احتمال دوم اما به انتشار صورت مالی زیان ده با هدف ایجاد فشار مضاعف در راستای افزایش قیمت خودرو باز می گردد. امری که این روزها تقریبا مورد مخالفت دولت و شورای رقابت قرار گرفته و علیرغم افزایش حداقل 20 درصدی نرخ ارز، مجوز افزایش 5 الی 7 درصدی قیمت خودروهای داخلی توسط این نهاد صادر شده است.

اما فارغ از این مسائل باید گفت که در هر صورت، زیان مالی سایپا در یک سال نسبتا کم چالش (حداقل نسبت به سال 97) می تواند بار دیگر نشان دهنده این موضوع باشد که صنعت خودروسازی ایران، جز آباد کردن هرچه سریعتر قبرستان ها و ایجاد شغل برای جماعت مکانیک و جلوبندی ساز، سود دیگری برای جامعه ایران ندارد و حتی با وجود دیوار بلند تعرفه برای خودروهای وارداتی، ممکن است در صورت حذف کمک های دولتی دچار ورشکستگی و فروپاشی شود. در این صورت با خیل عظیمی از کارمندان و مدیران گران قیمت اما کم بازده روبرو خواهیم بود که احتمالا توانایی مدیریت کردن ساده ترین امور زندگی خود را نیز ندارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (39 مورد)
  • فرشاد
    فرشاد | ۲ تیر ۱۳۹۷

    خب اینکه معلومه فرار مالیاتیه! ?

  • morteza r11
    morteza r11 | ۲ تیر ۱۳۹۷

    خودتونو سیاه کنید بسه دیگه چقدر دروغ میگید پراید پنج ملیونی رو میدید بیستو سه تومن بعدش میگید ضرر کردیم اون هزار میلیارد ضرر نیست رفته تو حساب وزیر صنعت ?

  • peyman17
    peyman17 | ۳۱ خرداد ۱۳۹۷

    اونا آمارو دستکاری میکنن مالیات ندن و وام دولتی بگیرن

    • پوریا ماندگار
      پوریا ماندگار | ۳۱ خرداد ۱۳۹۷

      جالبه که طبق این امار حقوق کارگرا 10 درصد اضاف کردن ولی حقوق مدیرا و کارمندا رو 33 درصد بعد وقتی مردم میخوان تحریم کنن نخرن میگن کارگر بیکار میشه ، کارگر بدبخت همه جا تو سری خوره

  • moradi
    moradi | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

    حالا تو فرض کن ما حرفهات قبول کردیم. خودت و خسته نکن مردم دیگه مردم سابق نیستن تو اگه هرچی هم قسم بخوری مردم قبول ندارن شما نگرانی نونت اجر بشه مردم و هالو گیر آوردی برادر .اخوی شما که تقوا و پرهیزکاری و آخر فهم شعوری چطور خودت و گول میزنی .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی