ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینترنت پر سرعت هواپیما
تکنولوژی

اینترنت پر سرعت در هواپیماها یک قدم به واقعیت نزدیک تر شد

استریم فیلم، آهنگ یا دسترسی به اینترنت پر سرعت در هواپیماهای مسافربری، بیشتر شبیه به یک رویا به نظر می رسد. دستیابی به سرعت بالا تا کنون به دلیل فقدان اتصال داده پر ظرفیت با ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

استریم فیلم، آهنگ یا دسترسی به اینترنت پر سرعت در هواپیماهای مسافربری، بیشتر شبیه به یک رویا به نظر می رسد. دستیابی به سرعت بالا تا کنون به دلیل فقدان اتصال داده پر ظرفیت با زمین محقق نشده بود. به تازگی دانشمندان موفق شده اند سیستم جدیدی را آزمایش کنند که سرعت بسیار بالای 8 گیگابیت در ثانیه را ارائه می دهد.

تیمی از پژوهشگران موسسه فناوری کارلسروهه آلمان (KIT) سیگنال هایی را بین هواپیما و یک ایستگاه زمینی انتقال داده اند. به این منظور از فرکانس های رادیویی بین 71 تا 76 گیگاهرتز بهره برده شده. این محدوده فرکانسی که توسط مسئولان مربوطه به همین منظور در دسترس قرار گرفته می تواند پهنای باند بالایی را برای دسترسی به اینترنت مسافران هواپیماها فراهم کند.

همچنین می توان در آینده ویدیوهای با کیفیت و یا داده های حسگرها را به صورت بی وقفه و غیر فشرده از یک هواپیما، ماهواره دیدبانی زمین (نوعی از ماهواره که در هر شبانه روز یک بار به دور زمین گردش می کنند و می توانند به منظور نظارت بر یک منطقه خاص به کار رود) و یا یک پهپاد ارسال کرد.

اینترنت پر سرعت هواپیما

به گفته «توماس زویک» مدیر موسسه فناوری فرکانس های بالا و الکترونیک KIT، فرکانس های ذکر شده تعادل مناسبی بین نرخ داده مناسب و حساسیت به تداخل برقرار کرده اند. زویک افزوده نرخ داده ای که به آن دست یافته اند می تواند انتقال همزمان تا 600 ویدیوی مختلف با کیفیت 4K را فراهم کند.

در پرواز آزمایشی که انجام شد، هواپیمایی تحقیقاتی به دور یک ایستگاه دریافت کننده اطلاعات به صورت چرخشی، با شعاع 5 تا 12 کیلومتر و در ارتفاع  هزار متری پرواز کرد.

پژوهشگران به منظور کنترل این سیستم از آنتن های سهموی روی ایستگاه زمینی بهره بردند. اتصال باند پهن، با سرعت 8 گیگابیت در ثانیه، به مدت 3 دقیقه از فرایند آزمایش و در شعاع پرواز 5 کیلومتری پایدار ماند که معادل با انتقال 180 گیگابایت داده بود. اتصال برقرار شده به این روش می تواند در آب و هوای ابری، بارانی یا مه نیز کار کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • مرتضی
    مرتضی | ۳۱ خرداد ۱۳۹۷

    در هواپیماها همین الان هم با کارت اعتباری میشه بسته اینترنت خرید. اینکه چیز جدیدی نیست

  • Javid Javdani
    Javid Javdani | ۳۱ خرداد ۱۳۹۷

    سلام آقای باقرزاده
    از مقالات شما همیشه لذت می برم
    امیدوارم بیشتر بنویسید
    متشکرم

  • مجوری
    مجوری | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

    ما نصف همین سرعتو تو ایران رو زمین نداریم که اینا رو هوا دارن

مطالب پیشنهادی