ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

IGTV
نرم افزار و اپلیکیشن

هر آنچه باید در مورد پلتفرم IGTV اینستاگرام بدانید

به طور حتم همگی از اینستاگرام استفاده کرده‌اید و به خوبی از ویژگی‌های آن اطلاع دارید؛ شبکه‌ی اجتماعی محبوبی که حالا بیش از یک میلیارد کاربر دارد و افراد مشهور زیادی از آن استفاده می‌کنند. ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

به طور حتم همگی از اینستاگرام استفاده کرده‌اید و به خوبی از ویژگی‌های آن اطلاع دارید؛ شبکه‌ی اجتماعی محبوبی که حالا بیش از یک میلیارد کاربر دارد و افراد مشهور زیادی از آن استفاده می‌کنند.

چندی پیش اینستاگرام در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد جذاب ترین به روزرسانی تاریخ اپلیکیشن را عرضه کند، موضوعی که برای همه هیجان انگیز بود. این به روز رسانی که حالا در دسترس است، IGTV نام دارد، نرم افزاری جدید که محدودیت یک دقیقه‌ای ویدیو‌ها در اینستاگرام را از بین می‌برد.

در این مقاله هر آنچه باید در مورد این پلتفرم ویدیویی بدانید را با هم مرور خواهیم کرد.

igtv

IGTV‌ چیست و چه هدفی دارد؟

می‌توان گفت همان اینستاگرام است، اما با ویدیو‌هایی طولانی‌تر از قبل. همانطور که احتمالا مطلع هستید پیش از عرضه‌ی IGTV اینستاگرام ویدیو‌های ارسالی را تا یک دقیقه محدود می‌کرد. اما حالا با استفاده از IGTV کاربران معمولی می‌توانند حداکثر تا ده دقیقه ویدیو آپلود کنند. این زمان برای افرادی که فالوئرهای زیادی دارند به یک ساعت افزایش می‌یابد.

حالا با استفاده از IGTV کاربران معمولی می‌توانند حداکثر تا ده دقیقه ویدیو آپلود کنند

در واقع به نظر می‌رسد هدف اصلی IGTV ارائه‌ی چیزی شبیه به یک تلویزیون باشد. مدیرعامل اینستاگرام یعنی کوین سیستروم هم این موضوع را تایید کرده و بر این باور است که تا حد امکان تلاش شده که IGTV شبیه به یک تلویزیون باشد، طوری که به محض روشن کردن یک برنامه در آن اجرا شود.

موضوعی که پر بیراه نیست. با نگاهی به این اپلیکیشن و استفاده از آن، به محض ورود به اپلیکیشن با صفحه‌ی برفک تلویزیونی مواجه می‌شوید و با گذشت چند ثانیه، یکی از ویدیو‌ها با استفاده از هوش مصنوعی اینستاگرام و علایقی که شما دارید انتخاب شده و به اجرا در می‌آید.

به نظر می‌رسد هدف اصلی ارائه‌ی چیزی شبیه به یک تلویزیون باشد

آقای سیستروم اعلام کرده که هدف اصلی اینستاگرام از عرضه‌ی IGTV‌ این بوده که کاربران بتوانند به راحتی ویدیو‌هایی طولانی تری را مشاهده کنند؛ ویدیو‌هایی که عمودی هستند و مناسب نمایش در تلفن‌های هوشمند.

بنابراین شاید بتوان از همین ابتدای حضور IGTV شباهت‌های زیادش با یوتوب را برشمرد. هر چند به نظر می‌رسد که IGTV‌ پتانسیل‌های بیشتری دارد و یقینا اینستاگرام با جاه‌طلبی ‌به عرضه‌ی این سرویس جدید پرداخته است.

سرویس IGTV از هفته‌ی گذشته به صورت رسمی همراه با یک به روزرسانی در اختیار کاربران قرار گرفت. همینطور اپلیکیشن مستقل این سرویس برای اندروید و iOS از همین حالا در دسترس قرار دارد.

شروع کار با IGTV

به محض اجرای اپلیکیشن، صفحه‌ی خوش‌ آمدگویی IGTV‌ اولین چیزی است که نظرتان را جلب خواهد کرد. از همان ابتدا از شما می‌پرسد که می‌خواهید با اکانت اینستاگرام به کارتان ادامه دهید یا اکانتی جدید داشته باشید.

علاوه بر این، بعد از به روزرسانی نرم افزار اینستاگرام در تلفن هوشمند خود، می‌توانید با زدن روی علامت IGTV که بالای نوار استوری‌های دوستانتان قرار دارد، وارد اپلیکیشن IGTV بشوید.

بعد از لاگین شدن با صفحه‌ی اصلی IGTV مواجه خواهید شد. در این صفحه شما در بالای صفحه ویدیوی در حال پخش را مشاهده می‌کنید. در پایین صفحه، در تب‌های مختلف کانال‌ها و اکانت‌هایی که ویدیو‌های ضبط شده‌شان آپلود شده را می‌بینید.

در این صفحه یک نوار جستجو و در زیر آن سه تب وجود دارد که به ترتیب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • For You: در این تب ویدیو‌هایی را مشاهده می‌کنید که اینستاگرام تصور می‌کند به آن‌ها علاقمند باشید. این تب به طور پیش‌فرض اولین تبی است که مشاهده خواهید کرد.
  • Following: این تب مربوط به ویدیوها از افراد و یا اکانت‌هایی است که آن‌ها را در اینستاگرام دنبال می‌کنید.
  • Popular:‌ در این تب ویدیو‌هایی معروف و ترند شده در اینستاگرام را نمایش خواهد داد.
  • Continue Watching:‌ ممکن است آخرین ویدیو را تا انتها ندیده باشید. IGTV با ایجاد این بخش به شما کمک می‌کنید تا بدون هیچ نگرانی هر زمانی که مجددا وقت داشتید ادامه‌ی ویدیو‌ها را تماشا کنید.

از نوار جستجو به راحتی می‌توانید با نوشتن کلمه‌ی مورد نظر خود، کانال‌ها و افرادی که به دنبال ویدیو‌های آن‌ها هستید را جستجو کنید.

ویدیو‌ها در هر تب در فریم‌های مستطیل شکلی پایین صفحه قابل دسترسی هستند. با یک بار زدن روی آن‌ها تصویر به نمایش در می‌آید. اگر هم می‌خواهید تصویر تمام صفحه‌ی تلفن هوشمندتان را پر کند و به صورت تمام صفحه به تماشای ویدیو‌های مورد علاقه خود بپردازید، کافی است با یک بار زدن روی تصویر اصلی آن‌ را تمام صفحه مشاهده کنید.

زیر هرکدام از ویدیو‌ها سه گزینه‌ی معروف اینستاگرام موجود است که می‌توانید ویدیو‌ها را لایک کنید، نظر بدهید و یا لینک اشتراک گذاری آن‌ را کپی کنید. وجود یک گزینه‌ی Browse‌ شما را مجددا به صفحه‌ی اصلی باز می‌گرداند. البته این کار را می‌توانید با کشیدن صفحه به سمت بالا هم انجام دهید.

چطور ویدیو‌هایمان را در IGTV آپلود کنیم؟

شاید بعد از تماشای ویدیوی دوستان و اکانت‌های معروف علاقمند باشید تا ویدیو‌های خودتان را به نمایش بگذارید. خوشبختانه این کار به سادگی انجام می‌شود.

برای آپلود ویدیو باید روی عکس پروفایل خود که دقیقا سمت راست نوار جستجو قرار دارد ضربه بزنید. بعد از این کار، IGTV از شما می‌خواهد که یک کانال ایجاد کنید. علاوه بر این راجع به ویژگی‌های کانال‌ها هم صحبت می‌کند؛ اینکه ویدیو‌های طولانی قابل آپلود هستند و ابعاد تصاویر آن‌ها مختص تلفن‌های هوشمند جدید است.

بعد از ساختن کانال می‌توانید ویدیوی مورد نظر خود را آپلود کرده و در صفحه‌ای مشابه به آنچه در اینستاگرام دیده‌ایم، متنی زیر آن تایپ کرده و سپس آپلود ویدیو را آغاز کنید.

به یاد داشته باشید که IGTV هنوز از اجراهای زنده پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین فعلا امکان تصویربرداری زنده و آپلود کردن ویدیو وجود ندارد. ویدیوها باید از قبل ضبط شده و ویرایش شده باشند و این در حال حاضر یک محدودیت برای سرویس به حساب می‌آید.

igtv

رقابت با یوتوب اجتناب ناپذیر است، به شرط رفع محدودیت‌ها

کافی است اپلیکیشن را باز کنید و یا از صفحه‌ی اینستاگرام خود روی آیکن جدید اضافه شده که شبیه یک تلویزیون است ضربه بزنید تا وارد IGTV‌ شوید. به محض ورود یک صفحه‌‌ی برفکی می‌بینید که در حال بارگذاری است. بعد از بارگذاری یک ویدیو که اینستاگرام فکر می‌کند به آن علاقمند باشید به استقبالتان خواهد آمد. همه‌ی این شرایط باعث می‌شود حس کنید با یک تلویزیون واقعی رو به رو هستید.

بنابراین شاید منصفانه باشد که بگوییم حرکت اینستاگرام به سمت IGTV‌ حرکتی هیجان انگیز بوده که محیط جذاب‌تری از اینستاگرام خواهد ساخت.

حتما می‌دانید که بسیاری از ایده‌های کنونی اینستاگرام از نرم افزار اسنپ چت وام گرفته شده‌اند. اسنپ چت به عنوان ابداع کننده‌ی استوری‌ها پا به عرصه گذاشت اما به یکباره همه چیز عوض شد و اینستاگرام با پرداخت مناسب تر به این ایده، گوی سبقت را از رقیب زرد رنگ خود ربود و به همین واسطه حالا به جایگاهی رسیده که بیش از یک میلیارد کاربر دارد.

حالا به نظر می‌رسد قربانی بعدی اینستاگرام یوتوب باشد. البته مدیرعامل اینستاگرام اعلام کرده که هدف اصلی IGTV تلفن‌های هوشمند است اما بیایید و به همین سادگی‌ها با این موضوع کنار نیاییم. چرا که بدون شک تلفن‌های هوشمند نقشی کلیدی در درآمدزایی این روز‌های نرم افزار‌هایی نظیر یوتوب دارند. بنابراین حضور اینستاگرام با یک میلیارد کاربر زنگ خطر را برای یوتوب به صدا در خواهد آورد.

حالا به نظر می‌رسد قربانی بعدی اینستاگرام یوتوب باشد

هر چند این شرکت‌ها بزرگتر از آن هستند که از رقابت فراری باشند، اما اینستاگرام همین حالا هم با ارائه‌ی ویدیوهای عمودی دست بالا را در رقابت با یوتوب دارد؛ محصول سنتی گوگل که همچنان روی اصول اولیه‌ی خود پابرجا مانده و به سمت ویدیو‌های عمودی یا طولی برای تلفن‌های هوشمند نرفته است.

البته IGTV‌ ایرادات خودش را هم دارد. به عنوان مثال یکی از بزرگترین نقایص این اپلیکیشن این است که از نوار جستجو نمی‌توانید به جستجوی هشتگ‌ها و کلمه‌های کلیدی به کار رفته در شرح حال ویدیو‌های آپلود شده بپردازید. در تست‌هایی که انجام دادیم تنها می‌شد اکانت‌ها و افرادی که در IGTV کانالی ایجاد کرده‌اند را ببینیم.

البته که اولین نسخه از هر اپلیکیشنی با نواقص زیادی همراه است و این محدودیت‌ها طبیعی هستند، بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم IGTV در ادامه چه برنامه‌هایی خواهد داشت.

اینستاگرام IGTV

IGTV و ما ایرانی‌ها؛ فرصت یا تهدید؟

اینستاگرام به این خاطر که فعلا خطر فیلترینگ آن را تهدید نمی‌کند، همچنان یکی از فضاهایی است که ایرانی‌های زیادی در آن به فعالیت می‌پردازند. از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون گرفته تا بازیکنان فوتبال و حتی آدم‌های عجیب و غریبی که به خاطر رفتارهای نامتعارف خود درآمد‌های قابل توجهی از اینستاگرام کسب کرده‌اند. بنابراین هر تغییر ساده‌ای در اینستاگرام می‌تواند به معنای تغییر رویکرد کاربران آن‌ باشد.

به روزرسانی IGTV بدون شک یکی از بروزرسانی‌های تاریخی اینستاگرام محسوب می‌شود و با توجه به شرایط ایران که دسترسی به سرویس ویدیویی مثل یوتوب در آن ممکن نیست، شاید این فرصت بسیار مناسبی باشد تا ایرانی‌ها به طور ویژه‌ تر و مثبت تری از اینستاگرام استفاده کنند.

IGTV‌ می‌تواند باعث استفاده‌ی مثبت تر ایرانی‌ها از اینستاگرام شود.

به عنوان مثال حالا از طریق IGTV و با توجه به دسترسی بالایی که ایرانی‌ها به اینستاگرام دارند، می‌توان روی ویدیوهای آموزشی سرمایه‌گذاری بیشتری انجام داد. فارغ از این موضوع، برودکسترها و افرادی که «حرف حسابی برای گفتن دارند» می‌توانند از این پلتفرم یک میلیاردی برای بهتر دیده شدن استفاده کنند و از این طریق درآمدزایی داشته باشند.

در مجموع این روز‌ها که به خاطر دسترسی به اینترنت پر سرعت و غیر حجمی تماشای ویدیو‌های آنلاین کم هزینه‌تر شده، همه چیز مهیای یک استفاده‌ی بهینه و مثبت از IGTV است.

اما اگر بخواهیم رو راست باشیم همه چیز به همین سادگی پیش نمی‌رود و به طور حتم می‌توان از هر وسیله‌ای به منفی ترین شکل ممکن استفاده کرد. بنابراین همانطور که می‌توانیم به IGTV به چشم یک فرصت نگاه کنیم، باید قبول کنیم که می‌تواند یک تهدید اجتماعی هم باشد.

امیدواریم حالا که فرصتی برای استفاده بهتر و مؤثرتر از این پلتفرم به دست آمده، استفاده هموطنان‌مان در راستایی باشد که بتوانیم با IGTV خلاء محدودیت دسترسی به یوتوب را جبران کنیم.

آینده از آن IGTV خواهد بود؟

هر سرویس جدید و هر فضای مجازی جدیدی به چند فاکتور مهم برای موفق شدن نیازمند است. یکی از این فاکتور‌ها تعداد مخاطبان بالاست؛ فاکتوری که عموما یک استارتاپ با ارائه‌ی خوب و رایگان نرم افزارش می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند. ولی خوشبختانه IGTV از دل اینستاگرام بیرون آمده و همین حالا از این شرایط برخوردار است.

پس به راحتی می‌توانیم بگوییم یکی از اصلی ترین فاکتور‌های موفقیت همین حالا هم در اختیار IGTV‌ دارد. اما هدف اصلی اینستاگرام از ایجاد IGTV را نباید فراموش کنیم. بدون شک اینستاگرام به دنبال درآمدزایی بیشتر و موفقیت‌های بزرگتر می‌گردد و IGTV‌ بستر مناسبی برای تبلیغات متنوع و درآمدزایی‌های بزرگ است.

شاید موفقیت IGTV به معنای کمرنگ شدن حضور یوتوب باشد

بنابراین شاید موفقیت IGTV به معنای کمرنگ شدن حضور یوتوب باشد. هرچند بعید است اما در طول تاریخ همیشه این اتفاقات افتاده و ترک عمده‌ی سرویس‌های پا به سن گذاشته و کوچ به سرویس‌های جدید به سادگی رخ داده. البته یوتوب آنقدر بزرگ هست که از رقابت نهراسد و سرویس‌های جدید تر و متنوع تری را در پاسخ به اینستاگرام ارائه دهد.

به طور کلی IGTV پتانسیل بالایی دارد که می‌تواند با موفقیت‌های زیادی همراه شود. اما اینکه آیا آینده از آن IGTV‌ خواهد بود یا خیر را، هیچکس جز آینده نمی‌داند. بنابراین باید صبر کرد و دید آیا IGTV به عنوان بزرگترین شبکه‌ی اشتراک گذاری ویدیو هم تبدیل می‌شود یا خیر.

شما در این باره چه نظری دارید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • فرشاد
    فرشاد | ۲ تیر ۱۳۹۷

    اینستاگرام یک قدم بزرگ به سمت فیلتر شدن در ایران پیش رفت...

  • noisymind
    noisymind | ۲ تیر ۱۳۹۷

    به نظر من شاید برای ما ایرانیا که دسترسی به یوتوب نداریم رقیب جدی یوتوب باشه. آخه اکثر ویدیو ها و فیلمها و .... همگی به صورت افقی هستند که اینستاگرام پشتیبانی نمیکنه و یه جورایی فقط برای ویدیوهای الکی! و تبلیغاتی و وقت گذرونی خوبه.

  • ?️
    ?️ | ۲ تیر ۱۳۹۷

    حضور اینستاگرام با یک میلیارد کاربر زنگ خطر را برای یوتوب به صدا در خواهد آورد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی